Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettburar-bostad-byggen
Läst 6917 ggr
zickan
0

Degus bur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kräver degusen för mått, och behöver de större om de är fler?

Vad är det för bra material som buren kan göras med om man väljer att bygga egen. Och tips på hur man bygger?

Vilka burar på zoo affären rekommenderas?.
Köra på höjd eller mycket botten. Kanske båda?

Kom gärna med bilder och förklara hur du har eller hur du skulle vilja ha det :-D

Bild: Fotoakuten

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

smurfan-13
0

Lagen säger 0,3 kvm som minsta yta och där får man ha två djur. Vid avel skall honrna ha 0,2 kvm/individ, annars är det 0,15 kvm per individ som gäller. Kortaste sida får vara minst 40 cm och höjden är oxå minst 40 cm.

Personligen tycker jag minsta tillåtna yta är för liten, framförallt om buren bara är 40 cm hög! Vid grupphållning i en större bur så är ytan varje individ behöver klart tillräcklig.

Degun är ju annars väldigt aktiv och behöver både en stor och hög bur. Man brukar varna för att de gnager och att plastbottnar, träburar mm riskerar att tuggas sönder på en natt om det vill sig illa. Jag har mina i en ombygd garderob och det funkar när vi är hemma, men då jag varit bortrest och någon annan bott hos oss och tagit hand om dem har det nästan alltid blivit problem. Dels får de väl mindre stimulans då och sen så gäller det att ha koll på buren dagligen för att se vad de gör och vart de gnager. Det blir mkt reparerande :P Tycker dock det är snyggare än de voljärer mm som finns att köpa. Vi funderar dock på stort terrarium, men pengarna för det finns inte riktigt ännu.

Denna buren är 140 L x 60 B x 120 H cm och kan delas av till två burar m måtten 50 x 60 x 120 & 90 x 60 x 120.

[veralera]
0

Mina första degusar som bodde i en furrettower som jag fick med på köpet, HATADE den. De vågade sig inte fram en enda gång under deras första månader hos mig (förrutom på natten då de gnagde sönder allt) så de fick flytta in i en chillabur gjord av enbart trä, och den älskar dem. Den har hela väggar av spånskivor och det verkar kännas lite tryggare för de har blivit både tamare och mer aktiva samt börjat äta mer sedan de flyttade dit.

pimmi
0

Mina degusar har en volonjär:150x120x60. Lite svär att städa men det är det värt.

smurfan-13
1

Dax att väcka liv i denna tråden tycker jag! Fler bilder behövs och en massa roliga ideer till inredning. Jag behöver insperiation då mina stackare inte fått nåt kul på evigheter.

Jag väntar mest till sommaren nu, för vi fick köpt en sån här bur på Jula för en billig peng i vintras (149:- kostade den då). Planen är att degusarna förhoppningsvis skall kunna bo ute större delen av sommaren. Känns lite risky, men jag hoppas att det skall gå bra & att grannkatterna håller sig borta. Så håll tummarna på en lagom varm och torr sommar!!

[veralera]
0

Jag ska pimpa upp mina burar i helgen, hanarna ska flytta till ny bur. Slänger in nårra bilder då:)

smurfan-13
0

#5 JAAAA!

[veralera]
0

Har inte blitt av än:(

Vad tycker ni förresten är minimum mått på en flock på 3 resp en flock på 5?

monsi
0

Älskar garderobsburen.

Hade inte vågat ha dem så själv men den är verkligen läcker.

Den andra ser mera säker ut.

Hade velat ha båda burarna när jag hade råtter.Glad

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

zickan
0

putt

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Vosjes
0

När jag köpte mina degus (nu endast en kvar) för drygt 10 år sedan rekomenderade de mig en illerbur dvs en sån där större med flera våningar eller bygga själv.

Köpte från en zoo/djuraffär.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

UlrikaD
0

Kör chillaburar till mina degusar, fast satt in fler hyllor och mer trädstammar att klättra på.