jordsvin <3
Det känns som du startar flera trådar där du egentligen frågar samma sak. Nu ska jag försöker förklara detta ordentligt en gång för alla. Jag hoppas att du förstår.
*Det är tillåtet att hålla alla däggdjur förutom apor och rovdjur. Med rovdjur innebär ordningen rovdjur, alltså carnivora.
*Det finns några undantag av rovdjur som du faktiskt får hålla. Detta är hund, katt, tamiller och grävling. Dock så får inte varg och katthybrider hållas (t ex en korsning mellan hund och varg).
*Du får hålla alla fåglar förutom rovfåglar och Europeiska arter (arter som naturligt lever inom Europa). Detta innebär att du ej får hålla dagrovfåglar, falconiformes eller ugglor, strigiformes som husdjur.
Detta är alltså vad du får och inte får hålla. Jordsvin är alltså helt lagliga att hålla.
För att hålla djur måste man följa dom föreskrifter som finns. Ovanliga djur brukar i regel ha mycket tuffare krav än vanliga husdjur. Finns inte arter du är intresserad med i föreskrifterna för sällskapsdjur så ska du istället följa föreskrifterna för djurparker. Du hittar föreskrifterna på jordbruksverkets hemsida.
Jag lägger här upp direktlänkar till dig så du kan komma direkt till rätt föreskrifter:
[Föreskrifter och allmänna råd om hållande, uppfödning och försäljning av sällskapsdjur
](http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf) href="http://www.jordbruksverket.se/download/18.72e5f95412548d5" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Föreskrifter om djurhållning i djurparker
okej nu förstår jag tack så mycket =)

Kan ju säga att bygga en rymningssäker godkänd anläggning för de där filurerna lär bli en jätte utgift!! Hoppas du har stort bank konto! Dom kan gräva sej igenom ren betong! ;)
Å rovfågel kan man faktiskt få tillstånd att hålla, har själv hållt både Berguv, Rysk duvhök, röd kattuggla mm genom åren.
Väl mött//I
wassago är det inte svårt att få tillstånd? Jag hade så gärna velat ha någon typ av rovfågel..

Vågar inte svara på hur reglerna ser ut idag, men gå med i Svenska rovfågelföreningen, dom är underställda svenska jägarförbundet, därigenom kan man köpa legala uppfödda rovfåglar för falkinering, samt jakt inom hägn, sen behöver du tillstånd från jordbruksverket samt följa de utrymmeskrav, mitt hägn var 55 kvadrat och hade fem meter i takhöjd å det var precis så jag kunde hålla Duvhök å Berguv på det utrymmet!
En bild på Greven, min älskade berguv som liten kille

Tja, hur fick du tillstånd för dina rovfåglar?
Mvh Nicklas Nilsson

Genom att gå med i Svenska rovfågelföreningen som då var underställt jägarförbundet, sen byggde jag en godkänd anläggning enligt dåvarande regler från jbv. sen inspekterades det av djurskyddsinspektionen och man kontrollerade även uppfödaren att djuren kom från hans legala häckpar sen var det bara att ta hem Greven, som var min första. Jag tror även man kollade min utbildning, fick sända in mina papper från djurvårdarutbildningen samt papper från de djurparker jag arbetat på. Det svåraste var att få räddnings stationen godkänd för skadade vilda svenska rovfåglar men det gick igenom till slut, då hade jag Blå stjärnan i Borås som stod bakom å sponsrade med all medisinsk vård. Efter ett par år startade svenska falkenerarförbundet å jag blev medlem där och dom fick två jakthägn godkända som vi kunde jaga med våra rovfåglar i, en var utanför Stockholm, den andra minns jag inte var den fanns. Detta var på -90 talet, hur regelverket ser ut idag vet jag inte tyvärr, har inte haft rovfåglar sedan -98.
Vad häftigt!
Skulle vara jättekul om du skrev lite mer om hur de är att hålla som djur? Hur mycket tid la du ner varje dag på dem, hur mycket behöver man träna mm? Tränar man dem året om?