Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2370 ggr
Trixies
0

Exotiskt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejsan!

När jag flyttar hemifrån vill jag verkligen ha en massa exotiska djur. Min fråga är vilka exotiska djur är egentligen lagliga att köpa i sverige? Man skulle ju knappast kunna köpa en apa eller tiger och ha i sverige. För jag vill avla på exotiska djur som inte många har. Skulle det gå att köpa en piggsvin,jord ekorrar,bävrar,exotiska fjärilar,Egyptian Spiny Mice,giftiga grodor & en massa mer. Men det är väll olagligt att köpa större rovdjur elr farliga djur?

Vosjes
0

Det är svårt att ge dig ett svar när du inte ger så mycket själv, det är stor skillnad mellan till exempel en fjäril och en tiger så om du har lust och berätta lite mer vad just du är ute efter kan du lättare få ett svar.

Det finns en hel del trådar på forumet om du använder dig av sök funktionen om just vilka djur som är lagliga och inte lagliga om du tittar runt lite.

Sen undrar jag en liten sak, är du intresserad av exotiska djur för att de är sällsynta, udda och tuffa eller för att du har ett brinnande intresse för dom? Vart vill du komma med din framtida avel till exempel? Har du valt ett djur som du vill starta avel på då det krävs en del erfarenhet om just det djuret och avel och genetik för att vara en s.k bra uppfödare.

Olagligt och olagligt det beror på vilka djur du syftar på och sen beror det på vad du tycker är exotiskt.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[isdrakee]
0

Det är lättare att svara på vilka djur som man inte får hålla i Sverige.

Djur som ej får hållas i Sverige är apor, rovfåglar, Europeiska fågelarter, rovdjur (alltså ordningen Carnivora) med undantag för hund, katt, tamiller och grävling. Hybrider mellan viltkatter eller vargar får heller inte hållas.

Det är alltså fritt fram att skaffa alla andra arter förutsatt att dom är fångenskapsfödda och du följer dom föreskrifter som finns.

Sen måste man ta hänsyn till hotade arter. Det kan krävas en hel del pappersarbete för att skaffa hotade arter och jag kan tänka mig (men vet inte) att det kanske är förbjudet att hålla vissa riktigt hotade arter.

Denna kommentar har tagits bort.
Vosjes
0

Hybrider är tillåtna efter en viss generation eller om man får tillstånd.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur