rätt ställe att fråga?
Jag har hittat igelkotts möss som jag tyckte var underbara, men jag vet inget om dom alls. Och dom på djuraffären verkar veta tom mindre än jag :P enda erfarenheten jag har av nåt liknande är råttor. tas dom hand på samma sätt?
och blir dom ' jätte tama ' som djuraffärs ägaren säger? har svårt att hitta info om dom, skitsöta är dom dock och säljs för 180 paret. Men jag vet inte heller om det är ett djur som råttor/marsvin osv som är nästan bättre att skaffa från uppfödare.
Kort jag vill ha så mycket info och råd som jag kan få ^^;
ber om ursäkt om det är helt fel ställe att fråga på, kunde inte okmma på vart annars jag skulle gå
tack på förhand!

Har ingen erfarenhet av dem själv men pröva att söka på taggmöss 
tack så mycket :)
Hittade dom länkarna igår med hjälp av en vän, men det är ganska jobbigt att så många sidor är nerlagda med info om dom :/
sedan en annan sak, är dom taggiga eller är det bara som det ser ut? :P

det är bara håret på ryggen som är hårdare och ser ut som taggar. men de sticker inte när man rör dem
du kan också hitta en del diskussioner (som till exempel här) på engelska om du letar efter Spiny mouse / spiny mice
Kanske lättare om du specifierar frågorna lite :-)
Jag har haft för ett par år sedan och en kompis födde upp. De är väldigt sprattliga och bäst att köpa via uppfödare. Jobbiga med taggmöss är att om man håller fast dom i svansen så släpper dom den som en ödla och den växer inte ut igen.
Har man reflexen att dra tag i svansen när en mus är på väg att hoppa iväg från handen eller hålla i en ohanterbar mus i svansroten. Så får man tänka om en hel del när man har tagg möss.
Nattaktiva. Blir lätt fet och får diabetes om ma inte tänker sig för.
Det bästa är ett akvarium. Då dessa djur är ökenlevande och kan dö runt 10-15 grader. Just akvariumet håller värmen inne.
Kräver att det städas ofta. Många städar en gång månaden eller mindre, beroende på boende storleken. Men de är väldigt renliga djur som hatar att man ändrar om i deras bostad.
Inreds med tjock lager spån, hö eller annat som de kan gräva tunnlar och bygga med. Mängder av typ toma kartonger/hus/grenar så de kan gömma sig, klättra och tugga.
De får inte ha hjul, pga svansen!. Bor djuren trångt uppstår nästan alltid bitskador. Det är grupp djur och bör hållas i grupper. Par fungerar men hellst minst 3-4. Hanar slåss endast när det är trångbott. Tål inte att bo ensamma.
Taggarna är inte som vanliga taggar, men de är lite telare än resten av pälsen. Och samma med svansen så lossnar det lätt, vilket gör ont på djuret så man får vara försiktig.
Flesta zoo köpta djur är hyperaktiva och rädda. Tar lång tid att få tama. Seriös uppfödare bör hantera ungarna lite så de är enkla att få tama. De kan bli precis som råttor. Sitta med på axeln, lystra till sitt namn etc.
De är främst fröätare. Men i det vilda äter de även insekter och frukt. Vilket de gärna vill ha i fångenskap också. Som många djur undvika feta fröer och nötter.Recept på hemmablandat torrfoder, vilket kan ändras givetvis:3 delar havre, 3 delar vete, 3 delar korn, 3 delar råg, 1 del hirs, 1 del bovete, 1 del Eukanuba, 1/2 del linfrö, 1/2 del solrosfrö, 1/2 del sesamfrö, 1/8 del alfaalfafrö, 1/8 del quinoafrö.
Sedan kanske ge lite potatis, fullkornsbröd, frukter, grönsaker, insekter typ syrsor.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#5 Hej Zickan :)
det är svårt att specificera alla frågor då det är rätt brett hur man tar hand om ett djur ^^Och djuraffären hade verkligen ingen info, dom var inte ens säker om dom bara hade tjejer :P ( kolla om dom har pung tyckte jag?)
Tack för all info! jag hade faktis tänkt köpa tre, då jag anser att det är bra utifall en dör. Takes two to tango, but three can make a freakin rave party! xD
Eukanuba är ett sort foder va? hundmat? funderade om jag kunde ge dom samma foder som jag ger till råttorna som är blandat efter allamejs recept ( brukar dra till och från med solros frön etc då jag tycker odm börjar vara lite för mulliga )
skulle kunna blanda eget specifikt åt dom också, det gör ju ingen större skillnad :) tar lite extra tid bara .
Är insekter ett måste? jag har en mycket jobbig insektsfobi, så jag kan nog troligen inte ens hantera döda insekter. Dom kan inte äta kött och fisk som råttor?
hö och spån? så dom tål mer än råttor på det området? dom är som mer åt marsvin hållet då det gäller det? Vet du hur man kan se till att hö är parasit fritt? frysa?
Jag hade inte tänkt ha hjul, då jag inte tycker det är nån rolig ide till råttorna just för svansen och chansen att dom kan få ett tränings beroende. Tror jag inreder med lite skojjiga stenar/träd som dom kan busa själva i. Och sedan om jag lyckas få dom som mina gosknasar till råttor låta dom springa runt lite på större ytor ( typ köket om jag hittar ett bra sätt att stänga för hålen på kylskåpet ).
Antar man ska tänka ungefär likadant som med råttor vilka grenar osv som är 'ofarliga' att ge, typ fruktträd och björk?
Jag vet inte hur dom här är, men jag ska knata iväg dit och fråga lite mera samt be dom hantera dom så jag får se hur dom gör. Då borde jag ju kunna se om dom är nervösa vid mänsklig kontakt, och kanske så jag får kolla närmare så jag får veta vilket kön dom har :P ( inte sugen på att få en kull då jag är oerfaren ). - Hna sa att det kom från en uppfödare och inte en grosist, men jag kunde nästan höra ' bunny ears' när han ha ' typ en uppfödare' .
Hur finner man uppfödare om det skulle visa sig att dom verkar svårhanterliga? förhoppningsvis så finns det nån i norr så man slipper enorma sträckor för dom små.
förlåt om jag spottar ur mig massa frågor, men jag vill veta så mycket som möjligt innan jag skaffar ett djur. Så jag har lite att falla tillbaka på, så jag inte skaffar mig nåt som jag inte alls klarar av att sköta rätt.