Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 9127 ggr
MoaL
0

Vad för djur?

Hej allesammans!
Vad har ni för djur som hör till detta forum? :)
Vad har ni för bur/akvarium/terrarium/utrymme till dem?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

zickan
0

Lite trist att säga jag inte har några exotiskadjur kvar. Min sista gp hona dog i födslokomplikationer hos en annan uppfödare. Min äldre jordekorre hona dog av ålder så jag gav bort min albino och andra hona till en uppfödare att kanske försöka föra albino genen vidare. Omplacerade en hel del när jag flyttade till mindre och närmare jobbet för att tiden ökade upp :-/
Kunde då inte ha kvar en hel del för att det inte fanns utrymme.  Hade en igelkott kvar tills början på sommaren 2010 men hon var rätt gammal och gaggig.
Iof äger jag ännu en del exotiskadjur, men dessa är utsatta på foder och känns inte riktigt som mina längre.

Kommer bli igelkott igen och troligen lite annat. Men jag har precis blivit av med min kompis 68 råttor jag hållt sedan denne blev bostadslös. Just nu är det bara så skönt att ta en paus.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

xjanniex
0

Jag har två sugar glider honor som bor i en 3x1,5x2,2m stor bur i vardagsrummet. Kommer tack och lov flytta till en BETYDLIGT större lägenhet i mars så då kan jag ha buren i ett eget rum istället för att trängas i vardagsrummet :)

Sen har jag en gecko vittatus i ett jungelvivarium samt en två katter varav en av dem är helt övertygad om att han är ett bur-djur.
När jag introducerade mina sugergliders till varandra så hade jag introduktionsburen (en hamsterbur där en av dem får vara medan den andra är i den stora buren för att kunna ha lite avstånd mellan dem när de ses för första gången, men det klickade med en gång när tjejerna sågs första gången, så hamsterburen användes bara i ca 30 min) framme i vardagsrummet.
Och sen när jag var klar med den tog det någon dag innan jag städade undan den och Baloo (katten) spenderade en massa tid med att ligga ihoprullad i den lilla buren och gosa ner sig i spånet. Jag lyfte ur honom flera gånger men han envisades med att krypa in :D Larvig katt, men det gör honom lite exotisk i mina ögon :P

smurfan-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har degus, inte allt för exotiskt, men jag trivdes här och är ju knappt välkoommen nån annastans m mina degus ändå ;)

2 honor och 1 hane bor i ett terrarium som är 150 x 65 x 100 cm stort och sen så har jag en ensam hona, som inte fungerar m andra degus och söker eget hem, i en temporär bur som är ihopsatt m ett akvarium.

Fireant
0
#1 DÅ ÄR DET KANSKE DAX ATT KOMMA NER TILL SKÅNE….

(För du vet vad vi har sparat till dig Zickan… mohahahaha…

jokarl
0

Vad har ni för roligt nere i Skåne Firewant, som kan vara till salu?:)

MoaL
0

Haha, Zickan, det förstår jag. (Att det är skönt att ta en paus alltså) :P 68 råttor känns som ett himla jobb. :)
Vad för igelkott ska du skaffa då? Har du någon bild på den du hade?

smurfan-13: Oj oj vilket fint terrarium dina degus har! Stor och rymligt. Jag vill också ha så till mina degus. ^^ Mina går i en voljär, men det är hundra gånger snyggare med ett terrarium - och man slipper utsprättat bottenströ! :) Är terrariet hemmagjort?

Mvh,
Moa

smurfan-13
0

#6 vi köpte terrariet på blocket och han hade köpt det från nån… så jag vet inte riktigt vem som gjort det :P Men det ser inte fabriksgjort ut. Antingen var det det från början, men har behövt lagas eller så är det ett hemmabygge från början.

Jag älskar terrariet! Inge spån och strö över hela rummet. Och jag som är allergisk (gah nu sa jag det) mot hö och strö slipper ha rinniga ögon och näsa hela tiden då det är mer inkapslat i terrariet, vilket gör att jag även tåld et b'ttre när jag håller på med dem. :) Tråkiga är att det inte finns några söta små nosar som sticker ut och vill ha en klapp när man går förbi. :/ Dock springer de längst glaset och hälsar iaf :)

xjanniex
0

Jätte mysigt terrarium smurfan :)
Hur är det ventilerat?

smurfan-13
0

#8 ventilationsnät på tak och sidor.

xjanniex
0

Ah, ok :)
Om du av någon anledning vill sälja det någon gång kan du skriva till mig :P Det är jätte fint

Vosjes
0

Just nu har jag bara en Degu om det nu räknas som exotiskt och hon bor i tillfälligt i medelstor gallerbur som hon faktist trivs i… Måste bara få motivation att bygga ihop en större bur.

För övrigt kryllar huset av hundar, katter och iller Obestämd

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[isdrakee]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ful och visar ett terrarium vars invånare inte hör till denna sidan. Men jag tänkte att det kunde vara kul att visa eftersom det är ett större hemmabygge och det var inte särskilt många som postat bilder än så länge.

Terrariumet är 3 x 1,5 x 1,2 m.

MoaL
0

#12 Oj vad fint! Jag vill också ha ett sådant där terrarium här hemma. :P
Vad är det för slags ödla? :)

Mvh,
Moa

[isdrakee]
0

#13 Tack. Argentinsk svartvit teju, Tupinambis merianae. Inte fullvuxen dock.

MoaL
0

Hur stora blir de?

Mvh,
Moa

[isdrakee]
0

Runt 1,20 m.

Tösen på bilden är just nu 80 cm. :P

[Mharya]
0