Bottenmaterial
Råkade spåra ut lite i skanepiratens pellets tråd. Jag skapar en ny så kan vi fortsätta den diskussionen här istället.
T.ex hur fungerar vissa bottenmaterial till specifika djur.
* toalette/papperspellets
* al/asp flis
* spån
* Eldningspellets
Osv..
Hur har du reagerat med ditt djur, hört i rykte eller kanske kan helt rakt ut något du kan länka till för vida läsning?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag har spån till mina chinchillor. Många tycker om att bädda ner sig på botten i en mysig stor hög och då är det spån som är mjukast.
När man har bebisar så klättrar de gärna i gallret, hela vägen upp för att sen släppa taget och falla hela vägen ner.
Då är det MYCKET spån som gäller i buren.
Toa-lätt har jag aldrig testat till chillor för jag tycker inte det är något mysigt helt enkelt. Dessutom så kan det ju tuggas på och det kan nog inte vara så bra för chillamagar.

Jag kör toalätt till min degus (& gerbiler). Jag tål helt enkelt inte träbaserade produkter. Har inte sett några som helst nackdelar med det hos djuren. Gerbiler lever längre och är friskare, jämfört när vi hade spån till dem.
Toalätt blire ju till råttorna, har dock tvingats köra på spån nu för har som sagt över 30 råttor hemma nu när alla ungarna tyvärr kom… Och pengar har jag ej har obegränsat av!
Sjusovarna får sågspån för likt gerbilerna som bodde här gräver de gånger ner i spånen (är det ett normalt beteende för sjusovare btw eller är mina tokiga xD har aldrig hört att de ska göra det…) så det får över 20 cm spån.
Chillorna spån, ekorrarna likaså men när pengar är över får nog ekorrarna toalätt också - de är ju ändå aldrig nere på marken.
Håller med Ulrika att spån blir "gosigare" :0)

Till gerbilerna har jag en blandning av spån, toa-lätt och stl-strö.
Funkar tydligen jättebra att gräva i och bygga stabila gånger av. Sådant här rivet papper som man får av dokumentförstörare är också populärt att blanda i.
Hamster-hanarna har toa-lätt, hamster-honorna har spån, mössen och robbarna har spån.
Då terpentin finns i spån och framkallar canser samt andra besvär hos råttor, samt orsakar besvär med damm hos mig. Suger upp uselt och måste städas oftare än toalette.
Kör toalette till allt om jag har bottenmaterial. Ekorrarna får toalette blandat med al/aspflis samt koskostrån att bygga med. Det suger upp rätt bra och håller längst av allt jag testat. Rätt enkelt att städa upp. Tar bort lukten bättre än mycket annat. Det flyger inte runt. Rätt snällt mot tassar.
Shit.. maten klar. fortsätter senare…
Jag använder spån till: Kaniner, gerbiler, hamstrar och jirdar.
Jag använder bok flis till: Sebra/natal/pygmémöss, opossum och hamstrar.
Jag använder hampa strö till tam och foder mössen.
Hälsningar Malin

Jag använder STL-strö till råttorna och hamstern och det funkar utmärkt,
Bättre än Toa-lätt och Majsan, men framförallt billigare.
Degusarna får Aspflis, ibland blandar jag i kutterspån.
Lämeln får kutterspån.
Gerbilerna får grovt kutterspån.
kaninen får kutterspån
Kutterspånet är Stabens som finns på Granngården
/ Daniel

Jag använder toa-lätt till mina suggisar.
Jag har tidigare provat både spån och alflis men jag tycker att det börjar lukta fort och suger upp dåligt.
Toa-lätt därimot fungerar mycket bra, det skräpar inte ner så mycket och suger upp bra nakdelen med det är att det luktar lite konstigt första dagen tycker jag.
Använder Toa-lätt till alla burar idag och ja tycker det funkar fint och djuren mår bra :)
Har sugers, Jaculus Jaculus och Chinchillor :)
//Gustav

Ni som använder toalätt vart köper ni det och för vilket pris? Tycker det är dyrt.

jag köper på willys det är betydligt billigare där om man gemför med typ djuraffärerna
jag köper en liten säck är det 10 kg eller 10 l? för 28 eller 29 kr

#11 jag har 55l säckar. Tror jag betalar 149:- för dem på coop. Kanske skall kolla om de har stora säckar på willys här och om de är billigare än coop.
jag brukar passa på när jag är med bil vid bromma zoo i sthlm. där är det billigt. för mig det kostade 119:-
Men annars beställer jag från foderbilen. bor illa till och med bensin till affären blir det billigare att beställa till dörren.
Köpte en hel pall och då hamnade kostnaden på 137 kr stycket på 55 liters säckar :)
//Gustav

Hade först toalättströ och sen alflis till mina degusar.
Visst fungerar toalätt, men jag gillar alfliset för det luktar godare och så är det lite mat samtidigt med barkbitar och så. Toalätt ska inte vara farligt att mumsa på säger dom som vet, men det känns inte så bra ändå.
Ni som använder al eller asp flis…..var köper ni det någonstans?
Djuraffären här hemma kan inte hitta något längre, dom har letat med ljus och lykta…..
Jag kör på:
Spån till marsvinen, kaninen, degusarna och mössen.
ToaLätt till råttorna, guldhamstrarna och dvärghamstrarna.
Har jag andra bottensubstrat så testar jag dem också hej vilt. Oftast till hamstrarna eller råttorna. ^^
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jag har kanske inte så exotiska djur men min kanin har hö och kutterspån.
Dvärghamstrarna har strimlat tidningspapper.
Mvh Ellenfyrkant
Jag har iof inte så mycket exotiskt längre. Men kör på Stl strö till råttorna.
Dammar inte mycket, luktar inte så fort som man ska tro, bra bo material. Bäst av allt är att det är billigt.
LÄNK
Hur mycket kostar sådant där StL-strö? Vad består det av? Hur mycket är det i en bal? *nyfiken* 
Mvh,
Moa
Här kostar det 49:- för 10kg på lantmännen.
Består av papper. Oftast typ fodersäckar av papper som strimlas ned och återanvänds som strö.
Det har gått hem hos kaniner, marsvin, råttor, hamster, möss men framför allt i stall. Det innehåller inte terpentin och damm nivån är inte hög. Så det är verkligen ett snällt bottenströ. Inte lika hårt att gå på som toalette.
StL-strö
Ett stallströ med unika egenskaper grundat på kretsloppstanken och som är lämpligt för vanliga bäddar såväl som för permanentbäddar.
* Mycket bra uppsugningsförmåga
* Biologiskt nedbrytbart
* Drygt och lättskött
* Damm avskiljs vid tillverkningen
Använd StL-Strö och skapa en hälsovänligare miljö för dig och din häst genom att inga irriterande ångor avges, vilket även minskar risken för allergier.
Efter användning är vårt stallströ biologiskt nedbrytbart och därmed utmärkt som gödningsmedel eller att användas som bränsle i värmepannor.
Vår miljövänliga produkt med sin höga uppsugningsförmåga ger en god ekonomi på sikt jämfört med andra alternativ.
Fördelar med StL-Strö
*
Ströet är ljust och lätthanterligt.
*
StL-Strö binder ammoniakångor och ger en bättre miljö för dig och dina djur.
*
Damm avskiljs vid tillverkningen.
*
Bättre stallklimat.
*
Minskad risk för hovröta och hosta.
*
Drygt och ekonomiskt - räcker länge pga. av sin mycket goda
uppsugningsförmåga.
*
Miljövänligt och biologiskt nedbrytbart med kort nedbrytningstid.
*
Inga terpentinångor - idealiskt strö för djur och människor med känsliga luftvägar eller allergier.
*
God förmåga att ligga still - blåser inte omkring som strö gjort på tidningspapper.
Dessa egenskaper i kombination med ett lätthanterlig förpackning gör valet enkelt. Gör som många andra - skifta till StL-Strö!
Kontinuerlig skötsel:
Ta bort gödsel och blöt strö. Pga. den höga uppsugningsförmågan blir området som behöver tas bort mycket begränsat.
Ersätt det borttagna materialet med nytt StL-Strö.
Årlig skötsel:
1-2 gånger per år tas allt material ut och boxen rengörs noga.
Följ startproceduren när du lägger in strö igen.
Övrig information/FAQ
Q: Hur mycket StL-Strö skall jag räkna med att det behövs till en normalstor box?
A: Beräkna 5-6 balar till varje box.
Q: Jag är nöjd med det kutterspån jag använder idag. Varför skall jag byta till StLStrö?
A: Den överlägsna uppsugningsförmågan gör att du bara behöver mocka ut det material som blivit fuktigt. StL-Strö bildar naturligt en "kaka" du enkelt lyfter ut. Detta gör att du förbrukar mindre mängd strö, vilket ger en bättre ekonomi. Dessutom slipper du och din häst irriterande terpentinångor.
Q: Kan jag använda det jag mockar ut ur boxen som gödningsmedel?
A: Maskar och mikro-organsimer bryter mycket snabbt ner gödsel och StL-Strö till ett utmärkt gödningsmedel.
Jag har själv kört på detta strö i nu i snart ett år. För mig med råttor som luktar apa. Så har det fungerat bra med 1-2 byten i veckan.
nu har jag 2 voljärer, 2 mellan burar och 1 bebis bur och 1 karantän bur. Till detta räcker 1 säck i månaden om jag byter 2-3 ggr veckan.
Jo jag läste om det på länken, men jag såg inget pris. :) Jag får fara på lantmännen någon dag då och se ifall de har sådant strö. Det är roligt att prova nytt!
Hur länge räcker 10kg? Till hur mycket bottenyta? :)
Mvh,
Moa
Oj det var ju däremot svårt att svara på. Jag har 2 ferret tower = 4 bottenytor. Sedan en stor finkbur på kanske botten 60*80. En med 40*70. Skulle tro att bebis buren är 40*60. Och jag snålar inte med strö.
De räknar med att 5-6 av dessa balar ska täcka en hel stor häst box.
Så du menar alltså att 10 kg räker till ett byte i alla de (7?) burbottnarna? :) (Jag har också två furet tower! :P )
Mvh,
Moa
Nej det räcker till 2-3 byten i veckan under ca 1 månad
I alla de burarna?!
Då är det ett drygt bottenströ. :P
Mvh,
Moa
Iof har jag hus och matskål etc. Brukar inte ha strö där. Kör på tidningspapper i husen. Men ändå. Jag tycker det är sjukt drygt. Påsen är ju pressad som typ spån är. Så man får fluffa till det lite.
På 22 råttburar i div storlekar gick det åt 4 stl säckar på 2 mån.

Oohh, I see money som kan läggas på annat. 
Mvh,
Moa
Jo det är just därför jag älskar stl ströet. Innan har det varit mest toalette. De kostar 149:- för en stor 55l säck. Små pellets bitar som inte täckte så mycket och därav fick man hälla på ganska mycket.
Luktade fort blött papper och oftare strul med bumblefoot på råttorna(=svullnader pga hårt material)
Jag är van att lägga +500:- på strö i månaden. Nu är det 50-100:- i månaden. Det är en klar skillnad.
Okej, nu är jag såld.
Jag köpte två sådana där små balar, och har nu bytt i en av råttburarna. Det är drygt! Jag är väldigt nöjd, det här blir betydligt billigare, och råttorna satte igång att bära runt på kartongbitarna på en gång, haha. :P Så de är också nöjda. ^^
Tusen tack för tipset!
Mvh,
Moa

Åh det verkar ju kanon! Låter mycket fluffigare och mjukare än toalätt. Måste helt klart kollas upp!

Har någon här testat halmpellets?
Jag använder toa-lätt som bottenmaterial till sugar gliders och opossum. Vissa delar täcker jag sen med halm och gräs. De äter det inte men de gillar leka med gräs och halm.
Jag är helt nöjd med toalätt. Jag småstådar varje dag i sugar gliders burarna. I buren har de vissa ställen där de kissar och bajsar mest och bara lite hamnar på golvet och då hamnar det mesta under toalätt-lagret och det är ganska lätt att damsuga. Mumin behöver nästan ingen städning dagligen, han går på låda eller i hjulet. Opossums tar mycket rum och de behöver en viss kost för att må bra, men annars är det otroligt lätt att ta hand om dem jämfört med sugar gliders.

Intressant! Det ska vi testa här hemma.
Jag kör med typ spån nu 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur