Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: allmänt
Läst 3597 ggr
gulzebra
2

Jag är så sanslöst trött på er!

Nu tänker jag dra alla över samma kam här. Ni som känner er träffade, ta åt er. Ni som inte gör det, skit i att ta åt er då. Vilka som kan tänkas ta åt sig skiter jag fullständigt i ärligt talat, jag måste bara få ur mig det här.

Jag är så sanslöst trött på er! Exotvärlden i nuläget är bannemig inget annat än "åh häftigt djur villhavillhavillha ska avla på den och den och den och den!". Skaffa och sprida kunskap? Nä, vad fan då för, sålänge djuren överlever och producerar avkommor som kan säljas för dyra pengar är det väl lugnt. I bästa fall kan man ju få ihop tillräckligt för att investera i ännu en femtelfte djurart som ska tillverka fler av samma art så vi kan sälja de och tjäna ännu mer pengar, tjohoo! Och allt är ju helt acceptabelt för det handlar ju faktiskt inte om pengarna eller att ha djuren som statussymboler utan det är ju faktiskt ett "intresse". Yeah, right. Det är ett intresse lika mycket som jag heter Otto och såvitt jag vet står det inte Otto på mitt leg.

Vad hände med exotsverige? Det var ju bra förut! Kunskapstörstande, intresserat… Sen blev det bannemig bara ha-begär och avel på allt med lite hår på kroppen och det är så förbannat tråkigt att det blivit så. Jag är så sanslöst trött på allt ha-begär, all statusjakt och all hets med att avla på allt som finns. Jag föredrog det som det var förut, när man faktiskt la manken till för att lära sig allt om sin art, när man spred den kunskap man skaffat, när man diskuterade sin djurart hit och dit i all oändlighet, när man helt enkelt var intresserad.

Nu tackar jag för mig. Hejdå exotsverige! Jag hoppas verkligen att det finns någon som inte ersatt sitt intresse med ha-begär och avelssjuka när jag skaffar exot igen, men troligast är väl att jag får vända mig till utlandet där det fortfarande finns några såna exemplar kvar.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

niffen
0

+1

MoaL
0

Jag förstår din frustration, gulzebra. Enbart ha-begär och vilja att avla är tråkigt, det håller jag med om. Och det går snabbare och snabbare för många att gå från enbart intresserad djurägare till uppfödare, trots att man egentligen inte är kunnig nog eller har rätt förutsättningar för att avla - och det gäller alla djur, inte bara exotiska.
Jag är själv en sådan som kan prata om djuren jag är intresserad av hela tiden, och jag vill lära mig allt som går att lära sig om dem. Förhoppningsvis finns det några fler som jag. ^^ Jag hoppas att du inte lämnar forumet. Det behövs riktiga eldsjälar här, sådana som är intresserade av djuren, inte bara av att avla eller skaffa riktigt exotiska djur bara för att det är "häftigt". :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

ayla93
0

Jag skulle då vilja höra eran åsikt om lite mer exotiska djur på djurvårds gymnasier?

Tycker ni att de är fel att vilja ha någon lite mer exotisk art för att lära eleverna även om dessa?

De skiljer sig ju en del från de "vanliga" husdjuren, men är däremot mer lika sina "exotiska" släktingar, så någon art skulle ju räcka.

Är ni helt emot även detta eller kan ni förstå tanken bakom?

Nyfiken på att få veta era åsikter :)

MoaL
0

Så länge man har intresset för djuret ifråga så tycker jag självklart att man kan skaffa det, men många skaffar exotiska djur - men även vanliga, som råttor - bara för att det är "häftigt" att ha ett annorlunda djur. Exotiska djur kräver ofta betydligt mer gällande både foder, utrymme, och så vidare, så man måste ha ett äkta engagemang och intresse. Kan man uppfylla alla krav och har ett genuint intresse så tycker i varje fall inte jag att det finns några hinder. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

ayla93
0

Okej, tack så mycket för dtt svar :)
Självklart ska man ha ett intresse för djuret, annars ska man inte ha något.
Det är delvis därför jag vill ha fler djur till våran skola, för att vi ska få kunskaper om djuren, och verkligen ha förståelse för deras unika behov.
Och lite kunskap väcker ju oftast intresset att lära sig mer :)

gulzebra
0

#2: Jag har i princip redan lämnat. Forumet är bortplockat från favoriter och jag har inte varit aktiv på rätt många månader nu just för att jag är så sanslöst trött på en alltför stor del av folket som hänger här.

Ja, folk går för snabbt från intresserad till uppfödare överallt, det håller jag med om - men det är en helt annan grej i exotvärlden, där ska man ha allt möjligt och avla på allt möjligt från första stund och det är så sinnessjukt utbrett. Det är en sak att avla, det är en helt annan att ta kull på kull på kull hela tiden på alla möjliga djurarter eller rent av köpa in en helt ny djurart med planen att avla redan innan man ens träffat ett djur av arten ifråga. Då är man inte på uppfödarnivå längre, då är man på grossistnivå.

Jag ville själv ta kull på Anders, en av GP-råttorna jag hade. Någon kull blev det inte iom att mina honor helt enkelt inte var lämpade för avel och än idag kan jag ibland bli väldigt bitter över att jag aldrig fick någon unge efter Anders - inte för att han var ett exotiskt djur utan för att han hade ett enormt bra temperament som jag velat föra vidare, som faktiskt kunde tillföra nånting. Men jag kan ändå inte låta bli att vara glad över att det inte blev av - inte för att ungarna skulle bli dåliga utan för att de skulle hamna i den här jäkla hetsaveln (nåja, tills GP-råttor blev ute. Nu är det ju andra exoter som är på modet…). Hetsaveln är jag enormt glad att jag inte bidragit till.

Intresserade finns självklart, men vi är sanslöst ovanliga nuförtiden har jag märkt. Tyvärr!

#3: Nu har inte det ett dugg med tråden att göra… Men jag ser det iaf som en självklarhet att en djurvårdsutbildning ska ha exotiska djur också, just för att det bland annat är blivande djurparkspersonal som går de utbildningarna. Däremot ser jag inte varför en elev ska behöva ta tag i det utan det är skolans jobb att skaffa exoter som är lämpliga för verksamheten.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

smurfan-13
0

Kan inte annat än hålla med dig och är inte heller så aktiv här längre. Nu har jag bara degus, men det räcker liksom…

JonteL
0

Håller med dig gulazebran.

Fast som tur är så finns det faktiskt inte så många exotiska arter i Sverige, iallafall finns det inga som folk kan tjäna spec "mycket" på.

Vilken kommer fortsätta så länge Sverige är medlem i EU :) Vilket är väldig tur. Även om jag själv tycker att Sverige ska gå ur ut EU, pga lättare regler. När det gäller exotiska djur:).

Sen tror jag det finns så många "vill ha" människor för att Sverige är ganska hårt när det gäller exotiska djur. Nu menar jag inte mått på burar och tillsyn. Utan att det är så svårt att få tillstånd för ett exotiskdjur även för väldigt seriösa personer och till och med djurparker.

Vilken jag tycker är synd.

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

Trollhassel
0

Jag höll på med reptiler, spindlar, insekter och amfibier för massa år sedan men världen förändras, och inte till det bättre. Trappat ner och slutat. Inte kul att se alla dessa "bortskänkes" och vanvårdade, missförstådda djur i små trälådor. Hatar´t!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

CaithSith
0

Hm får man fråga vilka arter det gäller, och vad du tycker man bör förbättra? Är själv inte så insatt i exotiska djur..

gulzebra
0

#10: Menar du mig? Jag tycker att hela exotvärlden blivit dålig i princip, exotvärlden öht har gått från att handla om ett intresse till att handla om status och pengar. Den som har flest exotiska djur är coolast och vilka djur man ska ha är som ett mode.
Vad man ska göra åt det har jag faktiskt ingen aning om. Det gäller väl i princip att var och en får rannsaka sig själv typ, men de det här gäller kommer knappast göra det - och om de gör det, så tvivlar jag starkt på att det leder någonstans.

Idioter har alltid funnits, tyvärr verkar de allra flesta ha hakat på idioterna och blivit idioter själva kan man väl säga. Vi som faktiskt är intresserade av själva djuren och skiter i status och pengar verkar vara på väg att dö ut.

Nu tänkte jag föreslå ett avelsprojekt för att rädda arten Exoticus intressus men tyvärr hamnar väl avkommorna i klorna på Exoticus pengajagus statucus ganska snabbt… ;P

godisgrisen
0

Intressant tråd måste jag säga… Jag är ofta här inne och läser men varje gång blir jag lite förskräckt… Jag anser mig själv vara genuint intresserad av djur av alla sorter det är därför jag kikar här för att lära mig saker. Jag vill också ha… sugarglider och opossum vill jag ha men anser mig inte på långa vägar vara fulllärd för att skaffa dem, så är det det här med platsbristen också…

Jag tycker inte man ska skaffa djur utan att ha kunskap om dem och jag tycker inte man ska tjäna pengar på att slarvigt föda upp och producera djur och jag tycker inte man ska samla på sig en massa arter bara för att de är lite udda. Det är oerhört omoraliskt.

Men det som gör mig mest nervös när jag läser här inne är att många som söker exotiska djur helt enkelt inte verkar vara äkta djurvänner, utan bara vill ha något udda och exotiskt för att det är vad vet jag… coolt? Jag vet inte hur många negativa uttalanden jag sett på detta forum om mer vanliga djur som katter, narsvin, kaniner och hamstrar. Om man inte gillar vanliga djur som man sett i sin närhet hela livet vad är det då som säger att man skulle gilla mer exotiska djur om man skaffade det? Jag skulle säga att de som aldrig haft, uppskattat och levt med mer vanliga djur helt enkelt inte är rustade för att skaffa djur överhuvudtaget. Är det verkligen roligare att städa en sugargliderbur än en marsvinsbur? Skulle inte tro det faktiskt…

Ypsilon1
0

Jag förstår hur du tänker gulzebra. Och jag håller med dig i vissa fall. Men jag tycker inte att det här forumet är det värsta jämfört med, t.ex., zoonen. Om man kollar sälj annonserna här, på iFokus, finns det inga av de aktiva meddlemmarna som håller på att sälja/köpa djur hela tiden. Det är mest folk som kommer och går, skriver in annonsen och får eller inte får svar.

Jag får själv en massa privata meddelanden och också e-mails om sugar gliders. Det är sant att så fort jag kräver bevis att lämplig bur finns och att lämplig kost kommer att erbjudas  får jag inget svar länge. Jag lägger en massa tid i att svara och förklara. Och, ja, jag tycker att sugar gliders är väldigt svårt att ta hand om och kräver mycket tid och uppmärksamhet och det är en massa som kan gå fel, och när något går fel har veterinärerna inte tillräckligt kunskap (inte bara i Sverige, men i allmänhet). Men jag tycker att de flesta som kommer och diskuterar om sugar gliders här på forumet vet vad de gör. Några av oss har också träffats "face to face" och diskuterat en massa. Man får alltid nya bra tips och tillsammans bygger vidare kunskapen. Och jag tycker att forumet erbjuder nu en massa intressanta fakta och diskussioner om man har tålamod att leta noga. och att såna diskussioner kommer att bli till stor användning till den blivande ägaren.

Jag kan prata bara om sugar gliders, där jag har mest erfarenhet. Men jag anser att när det gäller sugar gliders "the real danger is out there". Och då, i såna personer, känner jag igen allt du beskriver i ditt första inlägg. Då blir man lika förbannat som du är. Med detta vill jag inte säga att alla som inte är aktiva medlemmar här suger. Inte alls! Jag vet att det finns otroligt ansvarliga ägare som inte skriver på forumet, kanske bara läser det. Men det också finns ägare / uppfödare som struntar i viktiga och fundamentala saker när det gäller avel, miljö, foder. Och det händer lite samma sak på igelkottfronten. Men jag tycker att de flesta som är aktiva här vet vad de gör och försöker att göra det bästa för att ta hand om sina djur på ett lämpligt sett.

Men då frågan är hur agerar man för att rätta till detta? Finns det något att göra? Ska man straffa de oansvarliga ägare / uppfödare genom att inte köpa från dem. Då straffar man djuren också. Vad ska man göra?

PS: som vanligt, kan hända att min svenska inte är tillräckligt klar och för det ber jag om ursäkt.

Rafflan
0

Ett liknande problem som nu finns om chinchilla världen, när jag skaffade mina första chinchillor var dem ganska ovanliga. Vi skaffa en grupp för sällskap.

Efter endel år väcktes intresse för gentik, avel osv, och sen började jag avla, men idag är chinchilla marknaden så otroligt mättad. Och samtidigt sitter dessa hemma avlare och tar ca 5 kullar, med 2 i varje, så har dem plötsligt 6 ungar, dem sötaste går först till ett billgit pris, dem andra skänkes snart bort akut. Helt hemskt :(

Eller dem som säljs för ett bra pris från en bra uppfödare, ca 3 månader senare är dem ute på annons för en strunt summa :(

Trollhassel
0

Det är nog så över lag i djurvärden. Om folk skulle tänka på mer än pengar, framgång och status så skulle vi inte ha så många rasbundna sjukdomar i djuraveln.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler