Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettexotiska-nyheter
Läst 7005 ggr
graleh
0

Sugar glider: Bursitis paranalis

Hej!

Jag tänkte komma med lite information om den diagnos som min sugar glider idag fått hos veterinären. Diagnosen är tydligen helt ofarlig men kan ändå vara aningen besvärlig för djuret.

Jag trodde först att min suggie fått förstoppning men då han haft problem med både att kissa och bajsa tyckte veterinären det var underligt, då dessa två tydligen inte brukar komma samtidigt.

Jag läste på massor om förstoppning och urinvägsinfektion men inget av det stämde riktigt överens med min suggies symptom. Han åt normalt, hade inget blod i varken urin eller avföring, var på bra humör, ändrade inga rutiner, osv.

Diagnosen han nu fått heter Bursitis paranalis och är tydligen rätt ovanligt. Bursitis paranalis innebär att en eller flera körtlar kring analöppningen av misstag täpps igen lite av den vätska som ska göra att avföringen lättare kan åka ut. Det man får göra är att försiktigt försöka trycka ut vätskan i de här fyllda körtlarna, något som veterinären gjorde under lätt narkos. Inga ingrepp gjordes och nu bajsar och kissar min suggie utan problem. Tidigare brukade han fräsa ("hissing") och lyfta på svansen när han bajsade, men det gör han inte längre.

Bursitis paranalis syns inte utåt men känns som små blåsor kring analöppningen.

Så, detta kan alltså vara ett alternativ till er som upplever att er suggie avger ljud när hon/han bajsar/kissar utan att ha tappad aptit eller annars verkar sjuk.

Bästa hälsningar

Emelie

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

MoaL
0

Väldigt intressant! Tack för att du delgav oss detta. Glad
Hur ofta måste dessa körtlar tömmas?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

graleh
0

Hej!

Tack så mycket :) Jag tänkte det var bäst. Jag själv hade i alla fall aldrig träffat på denna diagnos förut. Överallt stod det bara om förstoppning och urinvägsinfektion, som sagt. Detta var något nytt och säkert nytt för många andra också. Och ju mer vi delar med oss och lär oss om de små, desto bättre :)

Hittade lite tillägg, Bursitis paranalis (BP) kallas tydligen analsäcksinflammation i dagligt tal :).

Om detta på NE

Info om analsäcksinflammation påverkar hundar (likadant med suggies)

Om man kan medicin finns här ett dokument om bl.a. B.P

Hur ofta man behöver tömma visste veterinären inte riktigt. Det är väl som en vätskefylld cysta hos oss människor: tömmes vid behov :/ Man kan tydligen operera ordentligt men jag vet inte hur det ingreppet går till riktigt. Jag undviker gärna att operera min suggie, han är jättekänslig för sådant och ska på och bita direkt :/ Kastreringen var rena tortyren. Eller i alla fall läkearbetet. Bita, bita, bita. Slicka, slicka, slicka. På med tratt, sura, sura. Hu :/

Jag är glad i alla fall att det som sagt inte är farligt, men det är ju aldrig skoj när djur upplever smärta. Det kostade 1 300 kronor att tömma körtlarna, vilket tog 15 minuter. Inget man kanske vill punga ut med en gång i månaden..

Det jobbiga är som jag tidigare nämnde att detta inte syns utvändigt på djuret, utan det märks via att suggien får ont av att kissa/bajsa. De tilltäppta körtlarna sitter på insidan av kroppen.

Så nu blir det till att hålla daglig koll på lilla livet så han inte utvecklar samma problem igen. Ju tidigare man skaffar veterinärhjälp, desto bättre. Men det gäller väl egentligen alla åkommor :)

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

MoaL
0

Jag tyckte väl att det påminde om analsäcksinflammation hos hundar. ^^ Jag är uppvuxen med hundar, och har praktiserat hos veterinär, så analsäcksinflammationer har man sett på nära håll. (Hu, stackars hundar, stackars djur)

Men det är jättebra att du går ut med att det även kan drabba sugar gliders, det visste åtminstone inte jag.
Jag hoppas verkligen att din stackars suggie inte behöver vara med om detta igen. Analsäcksinflammation är hemskt, och det kan bli hundra gånger värre (åtminstone på hundar) om det vill sig illa.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ypsilon1
0

Det är inte underligt att sugar gliders kan få samtidigt problem med att bajsa och kissa. Bajs och kiss kommer inte samtidigt, men kommer från samma öppning för att sugar gliders är kloakdjur. Även en vanlig förstoppning kan leda att han kan ha svårt att både kissa och bajsa.

Att du inte hittat diagnosen någon annan stans kan bero också på att "bursitis paranalis" verkar vara en svensk beteckning på fenomenet (och faktiskt, om man ska ge det ett latinskt namn, då "perianalis" skulle ha varit mer grammatiskt; från "perianalis" kommer också "perineal" som anatomisk / medicinsk beteckning på många språk).

På engelska heter det "anal sac disease / anal sacculitis" (även "anal gland impaction", när man pratar om t.ex. hundar eller katter.

Du kan hitta mer om denna diagnos hos sugar gliders om du letar efter "impacted anal glands" eller även "swollen anal glands" Du kan läsa t. ex. här och också här om andra som har haft samma problem. Det hjälper alltid att läsa om andras erfarenheter och även skriva och prata med dem och få "a second opinion" som man säger. Jag hoppas att det är bara det och att han inte kommer få ytterligare komplikationer.  I'll keep my finger crossed for both of you!

Ypsilon1
0

PS: Jag tänkte lite på det, och den svenska beteckningen är faktiskt bättre när det gäller hundar.hos hundar finns det 2 slags körtlar i omdrådet: paranalis ( som motsvarar det som på engelska kallar "sacs" och de är bara 2 och ligger till 5 och 7 o'clock) och perianalis ("glands" på engelska som är flera runtomkring, och "peri-" betyder just detta), men jag vet inte om man kan jämföra hundens anatomi med sugar gliders anatomi.

Det som gjörde mig att fundera är att i veterinär/ biologiböcker på engelska kan hända att man använder pericloacal och paracloacal för att hänvisa till samma sak. Jag kan även citera från en sån bok:

"Paracloacal glands in marsupial are thought to be a form of scent gland and are often referred to as cloacal, anal, perianal and odoriferous glands" (Jones, Dickman & Archer, 2003, Predators with pouches: The biology of carnivorous marsupials, s. 199)

Enligt Smith & Hume, 1984, Possum & Gliders, s. 326, har sugar gliders 3 par paracloacal glands. De beskrivs också i Mitchell & Tully, 2009, "Manual of exotic pet practice" s. 317.

I alla fall, jag hoppas för det bästa för din lilla suggie!