Innedjuret 2011?
Varje år brukar det alltid vara ett eller ett par arter som det köps in, importer, säljs och pratas lite mer om.
Gambians Jätte kindpåsråtta, Igelkott, Suga glider är tre arter jag varit med om som stigit snabbt för att lika snabbt få svalt intresse.
Lite kul att veta vad du tror detta års exotiska djur kommer att bli och varför?
Kanske en art som inte ens finns i sv ännu? Eller tror du att något djur som redan finns i Svenska hem kommer få mer ögon på sig?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag tror det handlar om hur aveln går för olika djur. Djur som är ovanliga men ändå funkar bra att avla på brukar bli de som blir poppis. Väldigt få människor importerar ju själva, men om det finns att hitta i Sverige för någon tusenlapp så skapar det ju ett annat intresse.
Kanske är det en kombination av olika faktorer som spelar in, allt ifrån hur mycket information som finns tillgänglig, vissa arter vet man helt enkelt inte de existerar i sverige. Men även saker som media spelar kanske in, filmen hitta Nemo gjorde till exempel clownfiskarna mer populära under en period. Gör man en film med igelkottar kanske det blir kottarna som får ett uppsving. Men när det gäller exotiska djur så finns det nog många som gärna skulle vilja ha ett visst djur men de har till exempel inte det utrymme som krävs för hållning. Skulle man ta fram regler som gäller privatpersoner istället för djurparksregler som alla får rätta sig efter så skulle nog många arter bli mer populära. Som det är nu är det många som inte har lust att låta en gigantisk bur fylla upp halva vardagsrummet (som hos mig :p).
Men det där med populäritet bland exotiska djur är kanske både bra och dåligt, visst är det kul när fler får upp ögonen för dessa härliga djur, men sammtidigt vore det tragiskt om ännu fler kastade sig in i världen av exotiska djur utan att förstå vad det innebär och utan att kunna möta deras behov.

Jag tror inte att något nytt djur kommer att bli populär i året. Att doma från de olika köp&sälj annonserna (på blocket, repti.net osv) är intresset för afrikanska pygmé igelkottar ganska stabil eller har även stigit. Ett visst antal annonser var om vuxna igelkottar som bytt ägare, men det var också ett betydligt antal bebisar som såldes 2010.