Ekorrar
Hej,
Tänkte höra om någon som har mycket erfarenhet av olika ekorrar? Man hör ju mest om de siibiriska jordekorrar som verkar väldigt trevliga, men finns det någon annan ekorre som lämpar sig bra i en voljär inomhus hemma? Jag är ute efter ett par 1.1 som går att få tag i.
Sen tänkte jag även höra hur högt ekorrarna låter? Det kan väl inte vara värre än ett par undulater.

Hur stor voljär hade du tänkt dig? De flesta ekorrar kräver ju väldigt mycket yta.

Tänkte mig något som höjd: 150cm, bredd: 66cm, djup: 55cm.

När det gäller ekorrar så gäller kvadratmetrar och inte cm. Kolla in L80 och se vilka mått som gäller.

Det är L108 som gäller för ekorrar, om det handlar om följande släkten: Exilisciurus, Paraxerus cepapi, Tamiasciurus, Sundasciurus tenuis, Glaucomys, Petinomys, Pteromys,
Pteromyscus då gäller det L108, Kap. 11, §23-24:
Övriga trädlevande gnagare < 0,25 kg
23 § Arterna får hållas inomhus året runt i utrymme.
24 § Utrymmeskrav enligt följande: Utrymme: 2 m² om insynsskyddat ovanifrån, annars 4 m², höjd 1,5 m.
Utrymmets utformning: Klättermöjligheter.
om det handlar om större arter, såsom Callosciurus, Funisciurus, Parax-erus palliatus, Sciurus, Sunda-sciurus hippurus då gäller det L108, kap. 11, §21-22: Övriga trädlevande gnagare 0,25 - 1 kg
21 § Arterna får hållas inomhus året runt i utrymme.
22 § Utrymmeskrav enligt följande: Utrymme: 4 m². Utrymmets utformning: Klättermöjligheter.
+ Kap. 1, § 19: 19 § Om inte annat anges ska takhöjden inomhus vara minst 2,2 m.
För stora jordekorrar (t. ex. Xerus) gäller det kap. 11, §15-16:
Övriga marklevande gnagare 0,25 - 1 kg
15 § Arterna får hållas inomhus året runt i utrymme.
16 § Utrymmeskrav enligt följande: Utrymme: 4 m².
Utrymmets utformning: Grävmöjligheter för sislar, jordekorrar, kindpåsråttor, hamstrar, etc.
För små jordekorrar, såsom sibirisk jordekorre gäller det kap. 11, §17-18: Övriga marklevande gnagare < 0,25 kg
17 § Arterna får hållas inomhus året runt i utrymme.
18 § Utrymmeskrav enligt följande:
Utrymme: 2 m² om insynsskyddat ovanifrån, annars 4 m². Utrymmets utformning: Grävmöjligheter för alla utom Menetes,Zapus, Clethrionomys, taggmöss, gräsmöss, äkta råttor, stenmöss, gräsråttor, vitsvansad råtta, hjortråttor, storörade möss, Bomullsråttor och pygmémöss.

Sorry, är så van att referera till L80 på smådjursforumen så jag glömde av mig.