Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 2785 ggr
LinaIsabell
0

Tips på smådjur?

Har ni några tips på något djur man kan ha som husdjur i en box på cirka 15 liter? (20 * 30 cm i bottenytan).

Tänkte mig räkor, snäckor eller dylikt. I princip vad som helst som mår bra på så litet utrymme. Vill kunna ha djuret i rumstemperatur och utan pump. Land- eller vattenlevande spelar ingen roll.

Ratata
0

Bönsyrsa kanske eller någon liten art av vandrande pinne?

jokarl
0

Fågelspindlar funkar bra, men det kanske du inte vill ha:)

Annars funkar räkor (crystal red) är riktigt fina. Tänk bara på att ett litet akvarium kräver mer jobb och rengöring.

LinaIsabell
0

#2 Jag läste lite om räkor tidigare, men det verkade som att de behöver en filterpump eller något sådant. Vet du om det?

jokarl
0

Jo jag har haft räkor ett tag och de förökade sig för fullt i ett 40 liters. Jag hade en liten extern pump som kostade en 300-400 kr. Mycket för att den nästan var ljudlös. Annars förespråkar många att man ska ha den vanliga filterpumpen med ett rör och en svamp inne i akvariet som kräver lite mer underhåll och det låter väll lite mer också. Redbee är ett riktigt bra forum för räkor.

Ratata
0

Räkor funkar annars i riktigt "low tech" alltså helt utan pump, men då får man nog vara beredd på att byta vatten väldigt regelbundet.

LinaIsabell
0

#5 Hur ofta ungefär? Varje dag eller någon gång per vecka?

Ratata
0

Man får väl pröva sig fram. Jag hade börjat med en gång i veckan och blir det skitigt mellan bytena får man kanske byta oftare.