Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 4573 ggr
Majbritt-
0

Bryta mot ytkraven

Hej,

Jag har länge haft ett exotiskt djur på min önskelista och har nu äntligen hittat en uppfödare men jag har ett litet problem.

Jag har fått berättat att detta djur ska ha en yta på minst 30 kvm och 2 m i takhöjd men efter att ha mailat jordbruksverket säger de att det är 3 meter i takhöjd som gäller. Inget rum i huset är så högt i tak.

Vad skulle hände om jag bröt mot ytkraven och skaffade mig djuret ändå? Kan jag tvingas böta eller dylikt om något från ex. JBV upptäcker det? (hur de nu ska göra det?) De stora ytkraven beror ju på att det är djurparksregler som gäller så egentligen tycker jag det är lite överdrivet.

Och dessutom, ska inte GP-råttor ha 20 kvm enligt lagen? De jag känner med gp-råttor ger sina råttor betydligt mindre utrymme.

Hoppas inte ni sågar mig alltför hårt och jag säger inte heller att jag ska göra detta utan det är mer utav en fundering!

/Majbritt

[isdrakee]
0

Hejsan, verkar som vi är ungefär i samma sits. Mitt drömdjur kräver också 30kvm och 3 meters höjd. Och det är sant att det är omöjligt eller i alla fall extremt svårt att hålla dem inomnhus. I mitt så fall väntar jag tills jag har råd med hus så att jag kan bygga en voljär utomhus. Vad är det för djur du är intresserad av? Klarar den av att leva utomhus? Du nämner GP-råtta, är det den du är intresserad av?

Jag har försökt kolla runt det här med vad som händer ifall man blir påtagen med att inte följa föreskrifterna. Och så som jag har uppfattat det så får man tid på sig att rätta till felen om det inte är jätte akuta grejer. Dvs man får tid på sig att fixa en lagligt yta. Sen får man väl böter för anmärkningar har jag för mig men är inte säker.

Lyckas man inte med detta så får man antagligen inte ha kvar djuret längre.

Tyvärr är ju risken att bli anmäld större när man har ovanliga djur mot ifall man har "vanliga". Folk med igelkottar verkar bli anmälda lite då och då för att folk tror det är olagligt att ha dem.

[kent2]
0

Jordbruksverket kommer inte upptäcka det, men det gör kanske Länsstyrelsen. Du kommer då troligtvis få ett föreläggande, möjligtvis med vite att åtgärda saken. Gör du inte detta kommer det komma ett förbud, möjligtvis även böter. Du kan iofs söka dispans för L108, detta görs däremot till jordbruksverket. Med största sannolikhet kommer dock detta inte att ges (man är väldigt restriktiva med dispanser). Får jag gissa på någonslags burfågel?

När det gäller GP är kravet 20 kvadratmeter, att sedan folk struntar i detta är självklart på egen risk.

-ted-
0

Vad gäller just fåglar har jag kontaktat fågelhobbys styrelse och frågat hur de ställde sig till det uppenbara godtycket kring vilka fågelarter som skall hållas i enlighet med L 80 respektive L 108 samt de mått som anges i just L 108 - de kände inte ens till att man hänvisat personer till L 108 för t. ex aracaris, musfåglar, div. starar, hornfåglar etcetera.

De har många medlemmar som håller tukaner, div. kråkfåglar och som dessutom fått sina anläggningar inspekterade utan anmärkning - trots att L 108:as mått inte efterföljts. Nämnas skall givetvis att det trots allt varit fråga om väl tilltagna burar om säg >10 m2 och 2 meter takhöjd.

Majbritt-
0

#1 Nej, det är inte GP-råtta jag är intresserad av och det djur jag vill ha klarar inte av att bo utomhus.

#2 Hur skulle länsstyrelsen kunna upptäcka det?

zickan
0

Många bryter kraven men försöker ändå ge så stort de kan. Ibland ger även jbv ut dispans. Jag fick för mina gp råttor. Fick hålla mindre utrymme så länge de fick komma ut och aktiveras massor dagligen. Där fick jag skylla mig själv om jag inte aktiverade dom tillräkligt. Då slet de av galler pinnarna och gjorde hål i dörrar, vägg eller bäddade ett bo i tvättmaskinen med mina nya kläder :-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[isdrakee]
0

#3 Jag blir både glad och ledsen när jag hör det där. Hur ska en annan kunna avgöra ifall man behöver följa L108 när jordbruksverket säger en sak, inspektörerna en annan? Vem utav dem är det som har sista ordet? Skulle man kunna rådfråga en inspektör redan planeringsstadiet vilka mått man får använda sig av? Innan man börjar bygga. Inte så kul att stå där med en ordentlig anläggning som kanske behöver göras om senare.

Vänder man sig till jordbruksverket svarar dom garanterat att man ska följa L108.

#4 Blir nyfiken på vilket djur du vill ha. :) Kan du inte berätta?

#5 Kan du förklara hur du gick tillväga för att söka och få godkänt på din dispens?

zickan
0

Jag mailade bara in och sa att jag hade gp. undrade om ytkraven. De visste inget. Fick mail till en annan person. Mailade dom, skickades vidare till nästa. Höll på så tills jag kom tillbaka till den jag pratade med först. Då hade han väl lyckats läsa på lite mer om gp och godkände att jag fick hålla dom i mindre bur bara de aktiverades massor.

Så var det när mikaela på igelkottsforumet var på besök och lämnade sin gp här. Vägrade ta hem honom och han tuggade sönder allt här hemma. Hade sönder min värme panna som jag fick ersätta för flera tusen.
Bestämmde en dag med henne och jag åkte till gtbg för att lämna av men hon vägrade svara och mötte mig inte på station.
Bara ta och åka hem igen. Försökte ringa runt som ett as till djurskyddet,polisen, jbv osv efter två månader. Men ingen ville ta råttan. Alla tyckte det var okej att han satt i en liten kaninbur då han tuggat sönder allt annat. Hade inte lust eller råd att köpa något stort och dyrt till en gp som jag varken ville ha eller som inte var min och hade sönder allt.
Men där sket djurskyddet i att han satt för litet. Polisen sket i det också, jbv tyckte det var fullt okej. Efter 4 månaders tjatande om att de skulle ta gp råttan och avliva den på lagligt sätt. Så inte mikaela kunde sätta dit mig. Och ta den ifrån mig innan djurskyddet kom på kontroll och gav mig problem. Så jag hotade med det ena och det andra.
Gav utslag efter 4 månaders tjaffsande, polisen hämtade och tog över ansvaret.  Jbv skickade efter ett halvår ut ett brev och undrade hur det hade gått.

I vissa situationer så skiter både polis, djuskydd och jbv i allt. Bara man ser till att skriva ut det dom säger så man har bevis vid ev kontroll.

[kent2]
0

Menar du att du fick svar i ett mail att det var ok att hålla den på mindre yta?

zickan
0

Jo jag ringer sällan då jag har svårt med telefon fobie. Så det mesta kör jag på mail. Vilekt var att jag fick godkännandet på mailen också.

[kent2]
0

Det var inte riktigt så jag menade :)

Fick du det som ett bifogat dokument, med underskrift (troligtvis av enhetschef) och besvärshänvisning eller var det något som stod i mailet.

zickan
0

Ja men vet inte om det var enhetschefen som hade skrivit under.

[kent2]
0

Ok! Tackar för svaret,

Majbritt-
0

#5 Jag har mailat jordbruksverket och de "ser inget skäl att ge dispens".

Jag kan erbjuda djuret betydligt större markyta (hela 100 kvm) men när det gäller höjd går det inte med mer än 2,2 m. 80 små sketna centimeter är det som fattas. Jag tror verkligen inte att djuret skulle fara illa av att ha 80 cm lägre i tak.

[kent2]
0

Det beror ju helt på vilken art det är. Det går inte att utöka markytan och på det sätt t.ex. ge en burfågel den möjlighet att röra sig som den kräver. Därtill kommer ju det faktum att en höjdminskning med 25% självklart inte är en mindre avvikelse.

eellzyy
0

Vilket djur handlar det om?

[Emma--]
0

Jag tycker ju inte man ska medvetet bryta mot det bara för att man gärna vill ha ett särskilt djur.
Visst om man får det godkänt att ha lite lägre och att det inte drabbar djuret, men inte annars.

Då är det väl bättre att vänta tills man verkligen kan ge rätt utrymme? :)

-ted-
0

Det är ganska få fågelarter som flyger rakt upp, rakt ner, rakt upp osv som en studsande studsboll - förutsatt att höjden är ganska väl tilltagen - dvs >2m för medelstora arter vågar jag påstå att en fördubbling av bottenytan skulle innebära en enormt mycket större förbättring för djurets välbefinnande än en höjning av takhöjden. Att detsedan är bäst med såväl höga- som stora burar ärdet väl få här som inte förstår. Om det istället rör sigom de stora hornfåglarna, sekreterarfåglar, trutar och liknande - ja då ser jag ett stort behov av väl tilltagen höjd på burarna - dock inte pga beteenden utan pga kroppsstorleken.

[kent2]
0

Som jag skrev är det helt beroende på vilken art det är frågan om, utan det blir det bara spekulationer. Men vi pratar troligtvis stora arter av burfåglar här, dvs över 40 cm alt. Med tanke på den storlek dessa djur har anser jag nog att minska det med 25% är något som kraftigt påverkar välbefinnandet och som inte fullt ut kan ersättas med att man utökar arean. Däremot är det självklart så att det inte är fel att utöka bottenytan, men frågan är om detta uppväger den minskade höjden för arten i fråga (och som sagt utan den vet man inte beteende).

Vad man däremot kan tycka är mycket märkligt är att man anser det vara ok att ha en fågelarte vanligen hålls i bur och som har en längd på mer än 75 på en bråkdel av den yta som det pratas om ovan. Kraven här är 6,5 kvadrat med 1.8 i höjd

Lille-skuttt
0

vad är det för djur??

SwedenZoo
0

Svårt att säga någonting när man inte vet vad det är för djur.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

[isdrakee]
0

Det måste nästan röra sig om en fågel. Det är det enda lagliga djuret jag kan hitta i L 108 som har minimumått på 3kvm och 3 m höjd.

Nu vet inte jag ifall trådskaparen fortfarande läser här. Men det -ted- skrev tidigare bör hon verkligen ta till sig.

Det verkar råda stor förvirring om vilka fågelarter som hör till vilka föreskrifter. Man kan få olika svar från JBS beroende på vem man frågar. Man kan också få olika svar beroende på hur man ställer frågan.

Så ifall trådskaparen bara skaffar en väl tilltagen voljär inomhus som går upp i taket så har jag svårt att tro att hon ska råka illa ut för det.

En gång när jag hade kontakt med JBV angående en viss duvaart som inte är vanlig i Sverige. Jag ville ta reda på vilka minimimått denna art hade. Först frågade jag om det var L80 eller L108 som gällde. Då fick jag svaret L108.

Senare så frågade jag istället ifall det var samma mått som gällde för denna som skattduvan (dom ligger inom samma storleksintervall) och fick då svaret att dom hade samma minimimått. Alltså L80 denna gången.

Varje gång var jag väldigt duktig på att skriva ut dom riktiga vetenskapliga namnen för att undgå förvirring,

nagontogmittnamn
0

#7 Mikaela som var värd för igekott.ifokus?

Ellenfyrkant
0

Onödigt att ge djuret olagligt liten yta för sin egen tillfredställelse, kallas egoism.

Mvh Ellenfyrkant

[isdrakee]
0

Nu har jag varit i kontakt med JVB igen och denna gången fick jag svaret att jag visst kunde följa L80 för en viss liten näshornsfågel som jag är intresserad av. Dom verkar som sagt svara lite olika.

SwedenZoo
0

#24 Vilken näshornsfågel handlar det om?

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

[isdrakee]
0

#25 Tockus nasutus.