Stor bur sökes!
Hej!
Jag undrar om det finns någon som har en lite större bur som står och skräpar? :)
Helst en med minst 80cm i höjd.
Mejla mig på matilda.forsell@hotmail.se

Vad skall du ha buren till & vart bor du (elle rhur långt kan du åka för att hämta den)? Undarlättar ju lite att veta för att ha en aning om buren man har kan vara av intresse :)
Ja jusste, det glömde jag skriva :) jag ska ha den till min sugarglider och jag bor i vällingby, stockholm.
Ifall det är burtill sugergliders så är det nog viktigt att du skriver ut måtten du söker. För en "stor bur" i dom flestas ögon brukar kunna vara så liten som någon kvadrat bara.
Jag har en på 2kvm.. men tror inte den är laglig till sugisar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Det bästa är att bygga en själv eftersom lagen säger att den måste vara på minst 4kvm bottenyta och 220cm hög, Tänk även på om det är en nyköpt glider och du bara har en st, så se till att köpa en till eftersom det är lag på att det måste vara minst två individer.
Trodde det var 2kvm? :o
Det är iallafall vad jag har till mina.
Den jag har nu har jag gjort själv(vilket syns)
letar efter en lite finare, vet ej om det är någon som har en gammal sådan?
#6 Na det beror på om du har täckt tak på buren och inget nät gäller 2kvm har jag för mig men har du nät/galler som tak på buren gäller 4kvm bottenyta.
Kan skicka en ritning jag gjort förut med mått som ger en bur på iaf 3kvm bottenyta. Annars kan du be om hjälp av dina föräldrar så kan dom nog säkerligen hjälpa dig så det blir snyggt.
PS: Om du har Bauhaus i närheten där du bor så kan dom hjälpa dig att såga upp t.e.x spånskivor mot en liten kostnad. Du kan även be dom kolla på ritningen om denna skulle vara i smaken, så kan dom nog förklara vilka mått som gäller när den ska skruvas ihop. Blir lite svårt tyvärr att förklara det här via forumet, men en byggare kan se på ritningen och förklara hur man ska sätta ihop den.

#7 Jag tycker att det var en misförståelse, ang. burmått. Men 2kvm är inte lagligt, även om man har ett annat slags tak. Jag vet att väldigt många tänker att lagligt mått för sugar glider bur ligger på 2kvm + 1,5m. Men sugar gliders utgör ett undantag.
Jag har själv pratat med Jordbruksverket för inte så länge sen för att kolla om det stämmer. Det är sant att lagen (L108) säger att trädlevande pungdjur som väger mindre än 0,250 kg ska ha 2kvm. Men, när det hanldlar om exotiska djur, spelar vikten inte den största rollen. Om man kollar vidare, i annexet (artlistan) står det att hela släktet Petaurus (inkl. sugar gliders) ska betraktas som trädlevande pungdjur som väger mellan 0,25 - 1kg.
Alltså, lagligt mått ang. sugar glider finns i:
Kap. 1 §19:
"Om inte annat anges ska takhöjden inomhus vara minst 2,2 m."
Tillsammans med kap. 2 § 15-16:
"Övriga trädlevande pungdjur 0,25 - 1 kg
15 § Arterna får hållas inomhus året runt.
16 § Utrymmeskrav enligt följande:
Utrymme: 4 m².
Utrymmets utformning: Klättermöjligheter."
Jag har kollat med JBV och frågat om man ska tolka lagstifningen enligt djuretsvikt eller om det gäller deras artbeteckning som finns i annexet. Och om man, som privatperson, ska verkligen respektera det som står i L108. Svaret var att man, som privat person, måste respektera samma mått och inredningskrav som står i L108. Och att det som gäller för sugar gliders finns i Kap. 2 § 15-16, alltså: 4kvm i bottenyta + sen Kap. 1 §19.
#9 Du har helt rätt. Som sagt jag skrev att jag hade för mig att det va sådana regler men jag har fel, Inte så påläst om lagar direkt.

#10 Jag hade också trott att det var 2kvm i början, det var bara logiskt att titta i L108 och leta efter pungdjur och vikt.
Men det var kent2 som förklarat hur man ska läsa lagen och sen har jag kollat med JBV. Det var mest av en slump att vi byggde den stora buren, på mer än 4kvm.

oavsett så måste buren vara betydligt högre än de 80 cm som TS efterfrågar ;)
Himla tur att det finns människor som är bra insatta i vad som gäller! :)