Sugar gliders sökes igen!
Hej, jag letar nu efter en vän till min lilla Tobie. Jag har annonserat på repti.net och Zoonen. Men jag är tacksam för alla tips om annonser eller om ni själva har gliders till salu. Jag köpte ju tobie från en uppfödare i Kronoberg och det blev lite olyckligt där, uppfödaren verkade inte ha full koll på lagen med mera och jag köper helst inte av henne igen. Så annonser från kronoberg kan vi hoppa. Jag har även skrivit till Gabriel som säljer sin hane på blocket, han la ut annonsen i början av November så det är troligt att den redan är såld, men vi får se vad han svarar.
Visst är det så att det finns någon med sugar gliders i Norrköping? Jag bor ju där själv så det vore ju rena miraklet om det fanns någon liten pälsboll till salu där.
Jag läste här att en del av er säljer dem för ca 1500? Jag fick betala 2500 för Tobie och visst var hon värd varje öre men det är intressant att höra hur det kan vara så stora pris skilnader?
Jag är mest intresserad av säljare i östergötland eller möjligtvis Jönköping eller Ulricehamn (min killes föräldrar bor där). Förra gången kostade de oss en tusenlapp att åka och hämta den lilla krabaten och pengar växer ju inte på träd. (synd, vore inte så dumt att ha ett sådant annars :P )
Men ja.. suggisar växer ju inte heller på träd så det blir väl inte så att man kan välja och vraka direkt heller. Så alla tips är mycket välkomna. Tack!
När det gäller priser.
Tyvärr är många exotiska uppfödare penga galna och bryr sig mer om priset än köparen.
Och dess värre kan man ta pris efter efterfrågan. Är det många som vill ha gliders och dom är svåra att få tag i kan man pressa upp priset ganska bra.
Har tyvärr sett detta allt för ofta inom exotiska djur, att man tar "för mycket" för att djuret är exotiskt. Det är lätt att bli penga-k*t.
Nu ska vi dock inte dra alla över en kamm, men så kan fallet vara.
Hälsningar Malin

Hanen från Gabriel kommer från samma uppfödare (jag har transporterat honom och en hona från alvesta till stockholm). De är nästan säkert släkt, men jag vet inte om de har också samma föräldrar, men ni kan kolla om du har ett uppfödningsbevis. Jag vet att han har fått ett uppfödningsbevis.
En av mina honor kommer att få bebisar igen, de ska vara redo att flytta inom 3 månader. Men jag hoppas att du lyckas hitta en kompis till Tobie snarare än så, men om det inte händer, säg till bara.
Om priset: uppfödaren du pratar om brukade sälja dem betydligt billigare (1500 / styck, 2500 för ett par och Gabriel från blocket har fått sina för samma pris). För 1-2 år sen 2500-2000 var ett normalt pris för sugar gliders.
Tack för svaret GAS1, jag har fortfarande inte hört från Gabriel så vi får väl se vad han säger, uppfödaren hade 3 st obesläktade avelsgrupper så chancen är ju ganska stor att de inte är släkt.
Var bor du? Om jag inte får "napp" någon annan stans innan dina bäbisar är klara att flytta hemifrån så kommer jag absolut vilja köpa från dig. Efter att ha köpt från en uppfödare med a questionable level of knowlede så skulle det kännas bra att köpa från dig då du helt klart vet vad du håller på med :)

#3 du har fått ett meddelande :)
Ok, nu har jag blivit lovad en hona! :D Tack för alla fina erbjudanden, så tacksam för att det löste sig så smidigt och bra. Så nu får Tobie en liten kompis i Januari :D
Vad kul att höra!
Blir det en från GAS1? H*n kan verkligen sin sak och du kommer säkert få massor av suport i så fall :)
Jag känner inte GAS1 personligen, men efter allt h*n skrivit här på forumet så känner jag att det är en vettig person med massor av kunskap! :)
Hälsningar Malin
Stämmer att det är från GAS1, och det känns tryggt. Känns bra att få träffa en uppfödare som faktiskt har så bra koll :D

#6 tack igen för uppskatning. Nu har jag det stora ansvaret att vara verkligen oklanderlig i allt jag skriver. "Live up to the expectations".
honan som kommer att flytta i Januari är Bimmie, som nu bor tillsammans med lilla Snork som flyttat från xcess. Bimmie var out of pouch den 21a augusti och är lika gammal som Tobie.

Naw :) Då komemr systrarna hamna i samma län:)

Jag hoppas att både Snork och Bimmie kommer att förlåta mig. Att flytta hemifrån och bli tvungen att säga farvel till sin familj, och sen till sin nybliven vän innebär vädligt mycket stress för både Snork och Bimmie. Jag är säker att det kommer att bli bra för Bimmie, när hon ska träffa Tobie.
Lilla Snork ska flytta med Kanzi (Pimmie och Bimmies far). Hon verkar acceptera honom redan och han är väldigt leksugen. De vuxna honorna kommer att flytta i en voljär utanför den stora buren.