Galler/nät till glider-bur
Hej, här är vi mitt uppe i bygget av sugar glider bur och jag har lite funderingar.
Jag har vanligt galvaliserat hönsnät här hemma som jag från början tänkt använda, men visst är det så att de små liven kan få zinkförgiftning? Är det i så fall inte bättre med elgalvaliserat nät med plastöverdrag? De gnager ju inte direkt så på det planet borde det inte vara någon fara. Är det något mer som jag bör tänka på? Vilka sorters trädgrenar kan jag använda till djuren? Jag inser att det bara är frågan om obesprutade träd men det finns ju en del träd som kan vara giftiga för dem andå? Men pil och äppelträd borde fungera va? Hur är det med typ rönn?
tacksam för alla svar jag kan få :)
//Jannie
Spännande. :) Vad kör ni på för mått?
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig på det planet, men vi har ju en del kunniga så någon kommer nog snart in och ger dig svar på dina frågor.
Ta gärna bilder :) Kul att se hur folk väljer att bygga och inreda.
Hälsningar Malin
måtten blir höjd 220 cm, bredd 190 cm och djup 120cm
//Jannie
Jag har även en fråga till er med sugisar angående vitamintillskott. Jag kör just nu på Vionate från SunCoast. Men finns det något vitamintillskott man kan få tag på i Sverige? Sen läste jag har någonstans att någon gav sina gliders multivitamin i dricksvattnet. Jag har läst på SunCoasts sida att man aldrig ska göra så, det stod inte motiverat varför, men det kanske finns en risk för att de får i sig för mycket? Även något så nyttigt som vitaminer kan ju bli livsfarligt i för stora mängder.
Reptil sidor har något märke som heter liknande nectar. vitamin och kalk för reptiler, fåglar och exotiskadjur.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
När det gäller nät så har bauhaus plastat nät/galler med 19mm maskor kan överlappas riktigt snyggt, Tyvärr verkar dock svårt att hitta nät med mindre maskor. Det finns iofs ett ställe i Växjö /Borås närmaste som säljer plastat med 13mm maskor men dom säljer enbart i butik och har ingen postorder, http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=6319&n=30100 nätet är riktigt billigt, och har väldigt tunn tråd. Men det är riktigt slitstarkt.
När det kommer till grenar så passar så gott som alla svenska träd så länge det inte är barr. Kolla först bara så grenarna är riktigt fina och helst färska eftersom om du tar ifrån fallna träd så är risken att dom har blivit angripna av mögel/svamp. Jag personligen tog in färska och nysågade grenar och torkade dessa i förrådet ett tag innan jag satte upp dom i buren. Om du har tur så kan du kolla vid någon dumpningsplats för trädgårdsavfall om det är någon som under hösten/vintern som sågat ner något äppel/körsbärsträd för då kan du ha tur att dom inte blivit angripna ännu plus att äppelträds-grenar ofta har lite roliga former och böjar.
Nja det är nog lite olika när det gäller vitaminer, själv har jag multivitaminer i vätskeform man blandar med vattnet och dom mår hur bra som helst, Ett tecken på om dom får vitaminöverskott är att deras urin börjar lukta väldigt illa. Den multivitaminen jag har är köpt i Köpenhamn på Zoo city. Men all multivitamin ska fungera lika bra så länge man får instruktioner på dosering när det gäller mängd/kroppsvikt. Vissa säger att det ska vara speciella vitaminer, men faktim är det finns bara en sorts b-vitaminer en sorts c-vitamin och inte olika sorters c-vitaminer etc. Det man ska tänka på är dom så kallade hjälpämnerna och tillsatsämnerna. Lite vitaminfakta"dock för fåglar": http://hem.passagen.se/cockatiel/vitaminer.htm
Inte för att jag vill gå på dig igen men det är väl ändå 4 kvm som är minimimåttet för dessa? Tror dessutom det nämndes i den andra tråden innan du köpte din.
"måtten blir höjd 220 cm, bredd 190 cm och djup 120cm"
Varför bygga en bur där du inte kan ha djuren?

Jag har plastat nät, maskstorlek 13 mm som finns att köpa på biltema.
Jag tyckte att anexus förslag i tråden "Ny Bur åt sugar gliders", om krenellerat galler var också en väldigt fin lösning.
angåenge grenar: vissa svenska träd kan vara giftiga eller åtminstone kan orsaka olika former av irritation, till exempel björk sägs orsaka dermatit. men rönn, äpple, syrén, pil ska fungera bra.
ang. vitaminer: det gäller bara vionate som är en multivitamin produkt i pulverform utvecklat för däggdjur.
man kan använda olika produkter som finns i svenska djuraffärer men man måste fråga en veterinär som har koll på exotiska djur för att få rätt dosering. Olike produkter innehåller inte samma koncentration vitaminer.
Själv använde jag djurdoktors special, men på sistone har jag börjat med att använda bipollen som jag köper från exotic nutrition. Ang- djurdoktorns vitaminer, kan man skriva dem och få utan någon kostnad rätt dosering från veterinären. Man ska bara ange art och kropssvikt.
Man måste tänka också att de får en massa vitaminer från färska frukter och grönsaker, men också från nektar
Vi kan väl hoppas att hon skrivit fel på måtten :)
Hälsningar Malin
Är det så att jag TOTALT missförstått det här med måtten? Jag har räknat i KUBIK meter (m3) och inte kvadrat. Och i så fall blir ju mina mått 5,016 kubikmeter. Men den behöver alltså vara typ 2mx2mx2m?
Jag känner mig verkligen korkad, snälla förklara för mig så att jag kan börja om och göra buren laglig.
Jag har på inget sett försökt komprimissa med lagen, utan bara missförstått.
Bottenytan ska minst vara 4 kvm och höjden 2,2 meter. :)
Alltså t ex 2 x 2 x 2,2 eller 4 x 1 x 2,2 meter (B D H)
Jag börjar bli mer och mer bekymmrad när det gäller uppfödaren jag köpte Tobie av, jag fick ett fullkomligt annorlunda intryck från henne när det gällde burstorlek. Hennes burar var inte i närheten av så stora som 2,2x2x2, de minsta var betydligt betydligt mindre.
Men då jag uppfattat det som att burarna skulle vara i kubik meter så tänkte jag inte så mycket på det (även om de inte ens kom up i 4 kubik). Men nu när jag vet hur det ska vara så ska jag ta och skriva ett mail till henne och förklara att hennes burar är på tok för små.
Det känns verkligen tråkigt då hon var jätte trevlig och verkligen verkade bry sig om djuren, men då förstår ni kanske också varför jag varit dum nog att tro att min bur på 5+ kubik skulle vara gott om utrymme.
Jag känner mig ganska grundlurad ärligt talat och det känns jätte tråkigt att hela tiden inse att jag haft helt fel. Fy va trist.
Men som sagt ska jag personligen mejla henne och hoppas att hennes mått beror på okunskap (vilket i och för sig är sorgligt hos en uppfödare) och inte medveten ignorering av lagarna.
Det är ju inte alltid helt lätt det här med L108-mått tyvärr. Och när det gäller djur som är så pass ovanliga i Sverige är det lätt att man går mer på engelska källor från t ex USA där reglerna ser helt annorlunda ut.
Sen är det väl inte alltid det är säkert att djuren måste ha dessa minimimått för att kunna må bra och trivas. Ibland kan jag tycka dom är rätt extrema för lugna hemmamiljöer där det inte kommer massvis med okända människor med besök dagligen.
Men står man där med för små mått om en inspektör kommer är det nog inte så roligt.
Nej, precis, det var väl så jag tänkte först också, men det är ju ändå väldigt stor skillnad på 4 kvadrat och de burar som hon höll dom i som antagligen var efter amerikansk standard.
Men men, nu har jag skrivit till henne och det är upp till henne hur hon gör.
Så småningom kanske L108 arbetas om så att det blir andra mått för privatpersoner, och då blir det kanske mått som inte kräver halva lägenheten :P
Men nu ser det ut som det som kommer fungera bäst för oss blir ca
H: 2,2m x B 3m x D 1,35 m
Det blir inte jätte kul att börja om med reglar och så vidare, och arbetet blir nog lite fördröjt av detta, men det var ju i varje fall bättre att upptäcka detta nu än när buren var färdigställd med för små mått.