Lite frågor om degusar.
Hej, har lite frågor angående degusar.
Hur ska buren vara (inredning,storlek, konstruktion)?
Hur ''tama'' blir degusar? Har råttor, och funderar på om någon har/haft det, och kan berätta om de blir lika tama.
Jag bara frågar för jag vill ha ett husdjur som passar mig så bra som möjligt, ska absolut inte impulsköpa. :)

Bur, så sor och rymlig som möjligt. ;) Möbleras i hela volymen m hyllor, grenar och annat kul. Gnagtålig eller så krävs att man verkligen ser till att ge sina djur ett stimulerande liv. JAg har haft garderobsbur i många år, men fick problem varje gång jag behövde degusvakt för då gnagde de sönder nåt viktigt och försökte ta sig ur :P Numer har jag terraium. Kan gnaga sönder det mesta & är helt klart den gnagaren jag har haft m störst gnagbehov!
Har haft råttor med (tre st, varav en ensam omplacering och sen två grabbar) och några av mina degus har blivit betydligt tamare o roligare än råttorna, medan andra har varit mindre tama. Men om ma tittar på dem som fick ungefär lika mkt uppmärksamhet som råttorna så vart degusarna betydligt tamare! Dock är de ju inga djur somgillar att sitta still & "mysa" särskilt länge.
Läs på ordentligt och räkna m ett djur som kräver mer än råttorna! De för ett förbannat oväsen om de inte är nöjda och det finns en del problembeteenden med (vilket det ju gör hos råttor med). Personligen tycker jag inte att det finns nån annan lika rolig och intressant gnagare, men jag blir ledsen av att se hur många det är som tycks tröttna och leta nya hem till dem :(
Jag har en fågelbur som är ganska hög, gjord i metall. Den borde väl duga? Gallerbur är det, ganska tjocka, det är inte farligt för dom va?
Oj oj oj :O Det räknade jag inte med :)
Ja, ska ju se till så det inte blir så D:

Har degusar nu och har haft ett par omgångar råttor tidigare. Så här tycker jag är skillnaden….i alla fall på dom djur jag har haft/har:
Degusar behöver mycket mer plats.
Det räcker ibland inte med att dom får vara ute mycket och ofta.
En av mina degusar är "nöjd" med att vara i buren (har en gallerbur stor som en garderob) bara hon får vara ute ett par timmar om dagen. Hennes syster däremot får fnatt bara man stänger burdörren oavsett hur mycket hon varit ute. Gnager som en tok och ger sig aldrig. Det har slutat med att jag har inrett hela hallen till dom….nu är hon nöjd!
Större skillnad från djur till djur, både beteende och tamhet.
En råtta har lättare att rätta sig efter dig, däremot får du räkna med att rätta dig efter degusarna. Trots att degusarna kan bli minst lika tama som råttor har dom liksom mer "vilt" i sig. Mindre anpassningsförmåga så att säga.
Degusarna är allmänt friskare och har längre liv.
Maten är mycket striktare, men inte speciellt komplicerad. Hö och grenar är ett krav. Du får ha din egen mat ifred ;-)
Degusarna är gnagare med stort G. Konstigt nog tuggar dom inte på kläderna som råttorna gjorde, det är mer tapet och inredning som ryker, alla fall mina.
Har man väl fått dom att trivas så tycker jag inte dom är så svårskötta, men vägen dit var lite knepig.
Degusar har samma förhållande till nötter som Scrat i IceAge har…. :D
Pratsamma! Kan konsten att både prata gulligt och gnälla på sin kompis. Jättesött.
Jo jag tycker dom är riktigt charmiga :D
Ja det finns mer, men det är vad jag kommer på nu….
vad är mini måttet på en degus bur enligt lag??
Degus buren ska vara så stor som möjligt och precis som råttor vill de ha en hög bur. Minimi måttet på en degu bur är, enligt jordbruksverket, 75x40x40. Men det tycker jag är allderles för litet. De vill ha möjlighet att hoppa och klättra.
Jag har aldrig haft råttor så jag kan inte jämföra med dem hur tama degus blir, men degus kan bli oerhört tama. Degus är väldigt läraktiga, gosiga(självklart finns individuella skilnader) och är väldigt sociala och trevliga. Dock är de mer krävande än många andra djur och kräver mer av ägaren. De behöver också ofta mer tid för att bli riktigt tama, men när de blir de blir de verkligen tama!
Mer info om degus finns att läsa Här
Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/
Buren råttorna är i nu, har måtten 60 cm bred, cirka 65 lång, och cirka 150- 155 cm hög, gjord i metall helt, funkar den? Verkar lite liten att hoppa i tycker jag. Eller funkar den?

I mina öron låter den helt ok. Med lite hyllor och grenar och annat att hoppa å klättra på kan den fungera jättebra.
Sen vet man ju inte hur det fungerar i praktiken med just dom degusarna du får men det är ju bara att prova.