Blodiglar
Varifrån kan man köpa blodiglar att ha som husdjur?
(frågar åt en vän. själv tål jag inte de slemmiga monstren.)
Plocka i närmaste damm utomhus?

Blodigeln är rödlistad i Sverige, så att gå ut och plocka den i det fria är inte OK. De blodiglar som används på sjukhus idag kommer från uppfödare för att minimera smittorisk bl.a., så det kanske går att komma i kontakt med en sådan via ett sjukhus?
Den var en gång i tiden rödlistad, men är det inte längre. Den senaste listan har den som LC. Nu spelar iofs rödlista eller ej inte så mycket roll när det gäller skydd utan då får man titta i artskyddsförordningen och det är i denna som fridlysta arter finns, blodigel finns inte heller med här (den skall i så fall vara n eller N-listad). Däremot är den F-listad, men detta ger den endast ett skydd mot icke selektiva metoder som kan innebära att arten lokalt dör ut eller utsetts för allvarlig störning.

#3 Tack för uppdateringen, skönt att alla insatser som gjorts för arten har gett resultat. Däremot skulle jag ändå inte tycka att hämta en igel från naturen är en jättebra idé, men det beror såklart på hur man tänkt mata den. Hade man tänkt mata sin igel med sitt egna blod (läskigt) så får man ta hänsyn till att smittorisken alltid finns där, tänker man däremot ta omvägen via ett slakteri och mata sin igel med tex oxblod kanske det kan vara en lösning.
Jag tror det är "trollhassel" här på sajten som har blodiglrar, hon låter dom föda på henne.
Ska se om jag kan få fatt i henne och skicka henne till denna tråden.
Hälsningar Malin

Så, nu är jag här. Jo, vi har haft blodisar. Trevliga djur!
De fick äta på oss för vi ansåg att det var smidigast och bäst av alternativen. Det gör inte så ont men blöder väldigt mycket så man ska inte mata om man ska göra något speciellt de närmaste timmarna efteråt.
Vi köpte iglarna från en firma i Enlgand. Ska man ha en enstaka så ska apoteket kunna ta hem dem men då kostar de runt 250 kronor.
Har ni någon speciell fråga så svarar jag gärna efter bästa förmåga.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Tack så mycket Myra :)
Hälsningar Malin
#7 Men gud vad laskigt!!
Vad har man en blodigel till igentligen? De kan ju inte vara roliga som husdjur t.e x

#9 Vad har man en guppy till? Jo, de är riktigt snygga faktiskt. Vackert grönmelerade med röda prickar. Sen är det ju lite coolt att ha blodiglar. Hårdrock liksom 
Med Vänliga hälsningar
Jo haftiga ar dom, men vad laskigt! 

Lite ruggiga att hantera för de suger sig fast stenhårt och man har sällan full koll på vad som är fram och bak…innan de sätter tänderna i en. Haha! Min sambo blev biten i fingret vilket är väldigt dumt eftersom det blöder nå djävulskt just där. Dessutom jobbar han med black jack på krogen. Inte bra att bloda ner korten!
Med Vänliga hälsningar
Haha stackarn som blev sugen…ellet biten pa fingret! Men vad laskigt att dom bara suger sig fast sadar. Hur ser man vad som ar fram och bak igentligen? och hur bor dom??? 

Svårt att se. Lite på formen och hur derör sig men ibland kan de backa också.
De bor i ett akvarium med landdel med fuktig jord.
Med Vänliga hälsningar