Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettchinchilla-degus
Läst 6982 ggr
chabo97
3

Frågor om degusar

Hej! Jag ska skaffa degu och undrar vad jag ska tänka på, var man kan köpa bur, vad dom äter och dylikt.

MVH

Chabo

chabo97
0

Jag behöver också hjälp med namn =)  Båda tjej och kille…

smurfan-13
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Se till att läsa på ordentligt om dem innan du skaffar dem! Allt för många hamnar i omplaceringskarusellen för att folk inte läser på ordentligt & förstår vad det är för djur man skaffar sig!

På min hemsida kan du hitta en pdf m den mesta infon du behöver för att kunna sköta dem bra.

Jag rekommendera dig att leta reda på en uppfödare istället för djurbutik, men då får du varaberädd på att det kan dröja innan du får dina ungar. Dock så anser jag att det är betydligt vettigare att vänta än att chansa m massproducerade degus från djurbutik. Eller ännu bättre, ge några i omplaceringskarusellen ett fast sista hem!

chabo97
0

Har kollat in den. Mycket bra info. Glad

Vet du vart man kan hitta andra uppfödare?

Du hade ju bara en att sälja och jag vill gärna ha två.

Vad tycker du är bäst? Terrarium eller bur?

UlrikaD
0

Vart bor du någonstans?

smurfan-13
0

Det finns inte så många uppfödare idag är jag rädd för. :( Just nu vet jag ingen som har ungar. Vet inte ens om det finns någon mer aktiv än jag kvar. :( Naturbruksgymnasium brukar ha ibland, men kolla vart deras djur kommer ifrån så att det inte är från djurbutik/grossist.

Bra att du vill ha två! Det är ju så de skall bo (om de inte är knäppa som min Azul då :( )

Jag älskar mitt terrarium, men jag har trivts m bur med. :) Sambon tycker dock mkt bättre om terrariet då han slipper allt hö/strö mm på golvet. ;)

chabo97
0

:)

Jag bor i Göteborg =)

Tack för alla snabba svar… Jag är ny här och detta är min första forums-post. Varför skriver iFokus en tom överallt?(Lite offtopic)

UlrikaD
0

Jag har fyra töser som söker nytt hem tillsammans nämligen. De är omplaceringar så inte egenuppfödda med stamtavla eller någonting sådant. De var räddade från att bli ormmat tillsammans med ett gäng pojkar. Jag tog hem allihopa. Bor i Göteborg.

chabo97
0

Hur gamla är dom? Jag vill gärna ha så unga som möjligt…

UlrikaD
0

Om alla uppgifter stämmer är de någonstans mellan 1 och 1 1/2 år gamla nu. Jag hämtade hem dem för 5 månader sedan.

smurfan-13
0

#9 oj har du haft dem så länge redan Ulrika?! Tusan vad tiden går fort!

Chabo, gör en god gärning och ge dessa töser ett bra hem (fast de har det såklart bra hos Ulrika med). Du kan ju iaf åka och hälsa på dem och se hur det känns. :) Degus är söta som ungar, men blir betydligt trevligare efter de fyllt 1-2 år ;)

chabo97
0

Då kanske jag återkommer när jag har skaffat bur och allt sådant.

Så det är alltså dåligt att köpa från djuraffärer?

smurfan-13
0

#11 jag skulle aldrig köpa från en duraffär som köper in från en grossist & då vissa djuraffärer är lite luriga och säga att de köper in från en uppfödare från X istället för att sga grossistens namn, så litar jag inte på att man får rätt info heller.

Grossisterna föder ofta upp på djur de inte har koll på hälsa o livslängd. Inavel är inte ovanlig och då degun har problem m starr, diabetes mm som kan ha ärftliga faktorer skulle jag inte köpa från någon som inte har koll på föräldradjurens släkts hälsohistoria. En sån verksamhet vägrar ja sponsra!

enbartmalin
0

Dugusar i djuraffärer är väldigt sällan ungdjur då dom sitter ett tag i affärerna innan dom blir sålda.
Djuraffärs degusar är allt som oftast rädda och osäkra, vissa kan till och med bitas.

Jag anser att det är dumt val att köpa från affär.

Hälsningar Malin

chabo97
0

Okej, bra att veta. Något annat som man behöver tänka på? Det borde väl finnas något som många tar fel på?

UlrikaD
0

#10 Ja, trodde det knappt själv när jag letade upp det gamla inlägget. Har ju haft intressenter men de har bara velat ha två stycken. Och dessa fyra tjejerna är så tajta med varandra, ligger och sover i en stor hög på nätterna.

Då har jag valt att hellre låta dem stanna här än att dela på dem. Antingen tills det rätta hemmet dyker upp eller så blir de kvar helt enkelt. Men jag ser ju helst att de kommer till någon med massa tid och intresse såklart. Jag har ju pojkarna kvar här hemma.

chabo97
0

Lite mycket med 4. Men jag ska tänka på saken =) Vore ju dock kul med 4 stycken… Jag är ju bara 13 år så tid har jag alltid ;)

Athelas
0

Jag skulle inte köpa degus från djuraffär, har själv dålig erfarenhet med djuraffärsdjur som varit sjuka, innavlade, rädda osv (såklart var det innan det fanns deguuppfödare över huvud taget). Som de tidagre har sagt så skulle jag leta rätt på en uppfödare/privatperson eller ta mig an omplaceringsdjur.

Det tråkiga är ju att det inte finns någon aktiv uppfödare för tillfället. Den som har något på g är väll Johanna, men jag tror inte att hon har satt ihop sitt avelspar än.

Här har du en sida med lite information om degus Hemsida

Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/

chabo97
0

Okej. Bra att veta =) Tack för länken :)

#15 Hur mycket kostar dom? Bara så att jag vet innan jag bestämmer mig :D

Erry
0

#15 Tänker du behålla pojkarna, eller letar du hem till de också? :)

UlrikaD
0

#18 Jag har satt 200kr i omplaceringsavgift för alla fyra. Till rätt hem. Då kan man få med gallerburen på köpet.

Det är en stor bur, men ganska värdelös. Den är 100x100x50 men det är ett hål i botten som behöver lagas mer och det är små luckor och bökigt att få in händerna. Jag gillar den inte. Men tjejerna verkar trivas i den och skuttar runt ganska glatt.

#19 Det är två gäng med tre pojkar i varje, tänkte behålla ett gäng iallafall men hittar jag inte det rätta hemmet gäller detsamma även där, alla får stanna. Var du intresserad?

chabo97
0

Har du en bild på buren? Sedan kan man ju alltid köpa en ny =)

Skulle också vara kul med bilder på tjejerna Glad

chabo97
0

UlrikaD; Det står på din profil att du är en Chinchilla-uppfödare. Hur kommer det sig att du har 4 degusar? =)

UlrikaD
0

Nej, ingen bild. Men det är en vanlig gallerbur med blå plastbotten. Trähyllor har jag satt dit själv. Tre dörrar finns det, två på framsidan och en på sidan.

chabo97
0

Kan dom inte gnaga sig igenom plast? Har nämligen hört det Glad

smurfan-13
0

#24 degus kan gnaga igenom det mesta om de inte får tillräckligt m andra roliga saker att göra. Jag har aldrig haft problem m att degus gnager sönder burbottnar & jag ha haft dem i ombygda garderober (vilket funkade bra tills vi åkte på semester m degusvakt :P )

UlrikaD
0

#24 Det är därför det är ett hål i burbotten som behöver lagas bättre.Flört

Inte mitt val av bur, men när 11 degusar kom och behövde husrum hastigt och lustigt så blev det lite blandat. Tyckte det var viktigare att de i första hand hade lite storlek på buren.

De andra bor i träburar men jag kunde bara "stjäla" ett visst antal från chillorna.

chabo97
0

Okej Skrattande

Vet du var man kan köpa bra burar?

Är degusar sånna djur som äter när dom är hungriga eller är dom som hundar?

En sak till: Är dom känsliga för drag?

chabo97
0

Svar plz? Glad

enbartmalin
0

Dom ska ha kontsant till gång till mat.

Hälsningar Malin

chabo97
0

Okej. Är det farligt att ha dom nära ett öppet fönster eller ett ställe där det drar?

chabo97
0

Tack för alla bra svar =)

UlrikaD
0

Inga djur ska sitta i drag, det är inte nyttigt för några. Om degusar är extra känsliga än andra smådjur det vet jag dock inte. Kanske någon uppfödare kan svara på det.

Men alla andra typ chinchillor, hamstrar osv kan bli ordentligt sjuka om de sitter i drag.

Vet inte vad du är ute efter för bur. Ska du ha träbur så får du nog bygga själv. Stora fågel/rått voljärer som många använder hittar man på zooaffärer och Hornbach t.ex. Finns i olika storlekar och utföranden.

Det man ska tänka på med degusar är att de vill ha stort, och de vill ha lite höjd på sin bur. Alltså ingen låg kaninbur.

chabo97
0

Okej, tack.

Jag hade tänkt mig ett terrarium Glad

Athelas
0

#32  Degus är mindre känsliga mot drag än de flästa andra smådjur, men som du säger så bör de inte sitta i direkt drag.

#27 Degus ska ha fri tillgång på mat

När det gäller burar så beror det ju på vad du är ute efter. Om du vill ha en "riktig" bur, voljär eller liknande, så finns ju det på de flästa djuraffärer. Har du däremot tänkt en ombyggd garderob eller liknande så kan du hitta färdigbyggda på blocket.se.

UlrikaD
0

Blir inte ett terrarium alldeles för syrefattigt? De springer ju, skuttar, hoppar och har sig. Känns väldigt instängt.

smurfan-13
0

#35 Mina bor i terrarium och luften är ypperlig där inne. Men jag har luftgenomsläpp ca 20 cm bred längst hela taket + en på ena kortsidans nederkant. Sen rä det ju STORT. Men jag blev faktiskt förvånad över hur enormt bra den ventilationen räcker. :)

UlrikaD
0

#36 Ok, känns bara lite fel för mig. Är kanske för att jag aldrig sett det hos någon. Samt att terrariet måste vara rejält stort och de är riktigt dyra.

Fast saknar du inte att klia nån på nosen bara när du passerar buren?

För mig är det möss som är terrarie-djur utöver de "vanliga" terrarie-djuren då.Flört

smurfan-13
0

#37 jo just det där att kela lite när man passerar saknar jag! De följer ju mig när jag går längst terrariet för att de vill ha uppmärksamhet & så kan jag bara peta lite på glaset :( Fast ja är så himla nöjd m allt annat som terrariet ger oss, så vi får ta det. Man myser ju vid andra tillfällen iaf. :)

chabo97
0

Vad ska man söka på på blocket för att hitta sånna då?

enbartmalin
0

Terrarium stora nog för degu är nog svåra att hitta och kommer kosta ganska mycket :)

Hälsningar Malin

chabo97
0

Okej. Hur hittar man ombyggda garderober då?

Athelas
0

#39 Man får pröva sig fram, men under djurkategorin i alla fall. Man kan hitta riktigt fina och stora ombyggen om man har tur.

Några exempel på vad du kan söka på för att hitta "Garderobsburar": Stor bur, Voljär, garderob, garderobsbur, hemmabyggd, ombyggd.

smurfan-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blocket har allt, bara man har tålamod och kan åka o hämta det ;)

Jag hittade mitt terrarium på blocket. Det är 150x65x100 cm eller nåt sånt & kostade 1500:-, men då var glasdörrarna sönder så jag fick beställa nya hos glasmästaren här & det gick väl på 500:- till eller nåt sånt om jag inte minns del.

Sen sålde jag min ombygda garderob på blocket med ;)

chabo97
0

Jag tycker att du borde ha sålt den till mig ;)

smurfan-13
0

#44 det var fritt fram att köpa den, men det är ett tag sen den såldes nu.

chabo97
0

Och jag har varit ute efter en i en vecka, inte så mycket jue =)

chabo97
0

Har ni några övriga tips?

[Tearix]
0

Om du inte redan är säker, gör ett pälsallergi test innan köp.

chabo97
0

Jag är inte allergisk mot något =) Sedan så har jag sprut-fobi :/