Sugar Glider fel på ögon?
Hej börjar bli lite orolig, Det är så att jag har märkt att den yngsta glidern i gruppen, har har ljus-grå-bruna ögon och inte helsvarta ögon som resten av gruppen. Har börjat bli orolig om det är något fel på hennes ögon, detta är på båda ögonen och jag har kollat om hon ser och reagerar på rörelser. hon reagerar på rörelserna framför henne som dom andra och hon är för övrigt pigg och kry och har inga problem med att klättra eller hitta mat/vatten i buren. Är det något fel på hennes ögon eller har hon helt enkelt en annan ögonfärg? Frågar här innan jag går till veterinär.

hur ser ögonen ut? är de klara eller lite grumliga? det vanligaste som gör att ögonen kan byta färg och blir grumliga är när de äter för mycket fett.
det kan också beröra på hur ljuset reflekteras i hennes ögon; det är vanligt att det ser ut lite blåaktigt. det är också vanligt att sugar gliders får blåa ögon när de fotograferas och detta motsvarar röda ögonen hos människa. detta berör på att deras ögon (som hos många andra nattaktiva djur) har ett lager av vävnad som kallas tapetum lucidum som sitter fast vid näthinnan. detta gör att ljus som reflekteras i deras ögon uppfattas som blåaktig av människaoögon.

ett exempel på tapetum från en kalvögon
ett exempel av "eyeshine" pga tapetum hos sugar glider
Nej dom e lite som en människas ögon typ lite blandfärgad i ljusgrå/ljusbrunt/beige. Och det är hela tiden och inte bara på foton. Ska se om jag kan ta ett foto på den ikväll. Men jag gjorde lite tester inatt. Och det verkar tyvärr som att den reagerar mer på lukter på det man håller fram och inte på rörelserna direkt. Har provat med en liten leksak och alla dom andra reagerade och ville leka med den direkt. Hon började bli nyfiken på den först när man lekte med leksaken vid henne. Så som det känns nu så verkar det riktigt olycligt.
Har precis fått reda på felet och mina farhågor besannades. Ringde till skansen-akvariet och fick prata med Jonas där och han sa att det med största sannolikhet är starr, det jag trodde att det var. Tyvärr finns inte så mycket att göra. Men den kommer ändå att klara sig utan problem så länge man inte ändrar om i buren. Starr är visst väldigt vanligt vid inavel, Så man misstänker att så är det även i detta fallet.
Vad smart av dig att ringa skansen :)
Skönt att du fått svar på dina frågor, mindre skönt att det är starr.
Starr är ju inget djuret lider av fyskiskt, dock kan det vara jobbigt, men dom vänjer sig och lär sig hantera det.
Hälsningar Malin

Oj! Väldigt tråkigt att höra. Jag hoppased bara att det inte var något seriöst. För mycket fett i moderskost (till exempel för mycket mjölmaskar) eller brist på vitamin A, men också för lång exponering till UV-ljus kan också befrämja starr.
Jo d var inte så kul. Nej då har bara gett dom zoophobas en gång i veckan och utöver det så får dom proterinersättning, Multivitamin får dom dagligen i vattnet. Och UV-ljus får dom så lite som dom någonsin kan få. Neddragna persienner på dagarna. Dock när jag pratade med Jonas Wahlstöm på skansen så sa han att orsaken med all sannolikhet beror på för mycket inavel bland dom suggisarna som finns i Sverige.

Jo, det var en väldigt bra idé att ringa och kolla med dem på Skansen. Jag vet att du har fått sugar gliders för några månader sen och tänkte att kanske förra ägaren hade gett dem fel kost. Om modern saknar tillräckligt med protein och får istället för mycket fett, kan det bli olika fel på ungarna. Jag har bifogat en studie om vilka konsekvenser brist på protein kan ha hos bebisar. Ifall det finns andra som är intresserade
Och hoppas att din lilla kommer att lära sig att leva med nedsatt syn
Okej, det vet jag faktiskt inte men enligt han så brukade han ge insekter ngn gång i veckan och proteinersättning dagligen tillsamman med frukt. Hand proteinersättning var en blandning av ägg, kyckling, havregryn, lite honung, och russin. Jo då hon klarar sig riktigt fint ändå faktiskt. Hon hoppar runt med dom andra och leker och verkar kunna buren utantill. Dock så försöker jag undvika att släppa ut henne ur buren, då detta är ny mark och risken att hon skadar sig tycker jag känns för stor då hon är blind. Accepterad i flocken är hon iaf, hon brukar vara "barnvakt" åt den absolut senaste som kom för ett par veckor sedan då föräldrarna är ute och äter/leker.

Det är skönt att höra att hon klarar sig. Jag tycker att hon kommer att klara sig utan problem även om du ändrar då och då i buren, efter du städar. Då kan hon kartlägga på nytt med hjälp av luktsinnet.
De är så underbara hur de sitter barnvakt åt varandra :)
Jo då d gör hon nog. Jo då d håller jag med dig om. Dom är så söta över huvud taget. Häll t.o.m på att omma för sent till jobbet tack vare att alla va på och klättrade på mig, och så fort man väl fick en att gå över på en pinne så kom nästa och hoppade på mig osv.