Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 4161 ggr
minflock
0

Sugar glider frågor

Jag är helt facsinerad av Sugar glidern som husdjur. Sitter och läser allt jag kan hitta på internet. Mycket bra information har jag hittat här på iFokus. Men lite funderingar som jag inte lyckas få svar på tänkte jag fråga er med kunskap om detta spännade djur!

1) Om ens Sugar glider behöver veterinärvård, vart kan man vända sig då? finns det någon veterinär med kunskap om Sugar gliders?

2) Försäkra eller inte? Med råttor är det liksom inte värt det (min personliga åsikt!) för försäkringen kostar mer än det kostar att behandla dem flesta sjukdomar råttor kan få. Vad tycker ni ang detta och Sugar gliders?

3) Jag har förstått att Sugar gliders behöver en speciell kost för att må bra. När jag läser om kosten finner jag bara att man ska fråga en uppfödare med kunskap om en sammansatt kost, så alla näringsämnen kommer med. Hur matar ni? Har ni någon matsedel som ni följer och skulle vilja dela med er av?

4) Finns det något i matväg förrutom laktos som man absolut INTE sa ge sina Sugar gliders?

5) Jag har funderingar och tankar på att framöver ev skaffa Sugar gliders.  Hur är dem som husdjur? Jag gillar pigga och aktiva djur som hela tiden söker utmaningar och aktivitet. Är Sugar gliders ett djur som skulle passa till det eller är dem djur som helst sover och vill vara ifred?

Ypsilon1
0

Jag ska svara först om veterinär och försäkring, sen i en nytt inlägg om kost, annars blir det en hel roman :)

I Stockholmslän åtminstone finns det Mälaren smådjurklinik (http://www.malarensmadjur.se/) och dr. Marianne Tornvall som tar hand och har erfarenhet om exotiska djur, bland annat sugar gliders.

den vanligaste skjukdom hos sugar gliders är urinvägsinfektion; det kostar inte mycket att behandla (och försäkringen täcker inte mediciner) men det är diagnosen som kan kosta mycket beroende på vilka test som krävs.

för mer  än halvt år sen fick jag en sugar glider hona för att hennes kompis dog och förra ägaren ville inte att hon skulle sitta ensam; dessutom ville han sälja båda i alla fall. det var något konstigt i hennes beteende och, också, jag ville inte börja introducera henne till de andra innan jag var säker att hon var frisk (också med tanke på att henne kompis dog och förra ägaren hade inte råd med obduktion).

för "basic diagnos procedures" fick vi betala cirka 460; för urinprov 750 och jag kommer inte ihåg hur mycket kostar ett blod-prov, men det beror på om djuret måste sovas eller inte. som tur var, behövde vi inte flera prov, hon var ganska frisk, men "undernärd" för att hon saknade protein i sin diet. förra ägaren följde bara uppfödarens råd, men jag ska ta kost i nästa inlägg.

jag fick också veta att röntgen kostar 630 för små djur, men det kan bli dyrare om man behöver sova djuret. jag var där med min igelkott som var ganska lugn (hon fick beröm av veterinären Skäms) och det funkade att röntga henne utan bedövning / anestesi och från första bilden. Olika typer cancer är ganska vanliga hos igelkottar och de behöver opereras bort. I såna fall, är det bra att vara försäkrad.

Jag har alla mina sugar gliders försäkdade hos Agria och betalar 288 kr per år (jag fick automatiskt rabatt för flera djur). du kan kolla på agria.se om veterinärvårdsförsäkring

Ypsilon1
0

Om kost - det varierar från uppfödare (ägare) till ägare, men de behöver allätare kost som inkluderar minst 30% protein som de kan få från kyckling, ägg, och insekter som till exempel grässhoppor (som är en stor favorit hos mina). Jag vet att andra uppfödare ger de blodkorv också men jag har aldrig testad. Resten kan vara frukt och grönsaker och även lite nötter (pekan-nötter anses vara de bästa)

I början tyckte man att de bara behöver söta saker och att grönsaker / frukt och lite mjölmaskar räker. men deras kost är faktiskt lite mer komplex.

de är också glada för honung, men jag skulle inte ge dem för mycket för att det kan orsaka diabetes. de äter ju sockerarter i det vilda, men det är polysackarider, dvs komplexa sockerarter som tar längre tid att bryta och sugar gliders matsmältning är byggt för att bryta ner såna komplexa sockerarter. som förresten smakar inte så mycket om man testar acacia gum powder som man kan använda till att göra "acacia gum" som är något som de skulle äta från acaciaträd i det vilda.

det kan vara lite enklare om man använder någon recept och ger dem samma mat varje dag, men jag föredrar lite mer varierade kost och försöker "servera" det på så sätt att främja naturligt beteende.

här kan man hitta en massa information om sugar gliders kost: http://www.sugar-gliders.com/sugar-glider-diet.htm

en lista över "what not to feed": http://www.sugar-gliders.com/glidervet-59.htm

och lite förklaring om Calcium/Fosfor: http://www.sugar-gliders.com/glidervet-60.htm

det finns mer om du kollar i newsletters.

dessutom en lista över träd som anses giftiga för sugar gliders finns här: http://www.moondance-sugargliders.com/sugar_glider_plant-tree_information.htm

Ypsilon1
0

sista frågan: de anses vara nattaktiva djur, men de är mest aktiva på kvällen och morgonen och då är dem väldigt-väldigt aktiva. de blir mest motiverade när något ändrar i deras miljö. det kan vara att man lägger till nya prylar eller man bara ändra placeringen av en gren eller stege eller sånt. då blir de väldigt aktiva och vokaliserar konstant. sista gången jag städade, ändrade jag på ganska mycket i deras terrarium/bur. de äldsta var ute att kartlägga den nya mijlön och kommunicerade konstant med de yngsta som stannade i pouchen.

man kan också ha de ute, att springa i rummet (efter man har "glider-försäkrat" rummet), de kommer alltid tillbaka till buren / pouchen. om man har för öppen planlösning hemma, då kan man använda ett tält och leka med dem. men var beredd på att det kan ta upp till 2 timmar innan de tröttnar och ger sig tillbaka till pouchen. försök aldrig jaga dem för att få dem tillbaka till pouchen för att de blir "traumatiserade" av sånt och då kan det ta månander innan du får tillbaka deras förtroende. "traumatiserade" är kanske inte det bästa ord för att beskriva vad jag menar. men då kommer de att betrakta dig som fiende

Ypsilon1
0

PS till förra inläggen (för att jag inte längre kan redigera dem).

Jag använder inte så mycket svenska i min vardagsliv. Om något låter konstigt och om det är svårt att förstå vad jag menar, det är bara att fråga och jag ska försöka förklara. också det kan också hända att man kan låta lite arrogant eller sånt när man inte har tillräckligt språkfärdigheter. Jag vill inte låta som "just another smart ass", men om det låter så, jag ber om ursäkt

minflock
0

Tack snälla för all information! Riktigt bra och lätt att förstå! Jag blev väldigt glad av vilket engagemang och informationsrikt svar du gav. Inte alls arrogant!

Det var mycket text att smälta och ta in! Jag kan knappt något om dessa djur så jag får läsa den några ggr och återkommer med följd frågor som säkert dyker upp.  

Men en fråga som direkt dök upp. Kan man ändra deras dygnsrytm till att vara aktiva på dagen istället?

Ang aktivitet och sysselsättning. Är det viktigt att låta sina sugar gliders vara aktiva genom tex mataktivering? Att man gömmer maten i toarullar, gräver ner den i spånet osv? Andra typer av aktivering? Är det en viktig del i att vara sugar glider ägare, eller kan man lika gärna låta dem vara ifred? Gillar dem att upptäcka?

Ypsilon1
0

Jag måste också säga tack :)

Svaret på första frågan är Ja, om man kan manipulera ljus och temperatur, typ ha dem i ett mörkt rum, kanske med lite nattljus (typ Moonlight rör / LED som finns i reptilaffärer) under dagen och med starkare UV-ljus under natten. Det är vad man gör vanligtvis i djurparker / museer. för att exempel på sånt titta här: http://www.youtube.com/watch?v=3IcCuze5KqI

Mataktivering fungerar bra, om till exempel man hänger frukt och sånt i olika ställen i buren. Jag har aldrig försökt att gräva ner mat, de "gräver" vanligtvis med tänderna. men man kan väl gömma mat under löv eller halm. men då har man ganska mycket att städa dagen efter för att de är ganska messiga med mat och kan spotta små bitar överallt. jag små-städar varje dag.

om man tänker resa på semester och ta sugar-glider vakt kan man då bygga en "mat-låda" av en större plast låda med olika håll. då blir det enklare att städa mat-rester varje dag och blir man säker att bajs och kiss inte hamnar i maten. en serie video om sugar glider care (osv) som innehåller ett exempel på en sånt matlåda finns här: http://www.asgv.org./pet_owners/

jag håller inte helt med allt som de säger (även om källan är Association of Sugar Glider Veterinarians), till exempel när de påstår att stor bur gör att de blir mindre aktiva; jag tycker att detta tyder på stress; jag håller inte med hur de visar att man skulle hantera en sugar glider som man aldrig haft kontakt med förut, kanske bara om det handlar om ungar och sugar glidern kan få plats i ens hand. annars tycker jag att en sånt behandling skulle skrämma en vuxen sugar glider. men det finns en massa andra saker som är bra att veta

zickan
0

Ett bra recept för att få i dom vitaminer osv.

1kokt äkk m skal.
1msk lr mindre. honung
2dl havregryn
1 liten rå kyckling bit
1dl apelsin juice, gärna med fruktkött
vitaminer/kalk o liknande utan fosfor. Mins dock inte hur mycket det var man skulle ha. Ligger recept uppe här inne :-D
Sedan bara mixa allt. Kan hållas i kylen och endast ge små mängder. Inte ha färskmat liggande i buren för länge. Mögel och skit är inget de bör få i sig.

Finns inte många som kan så mycket om sugisar. Men fagelkliniken neråt landet, roslagstull sthlm osv har. Vet inte vad som ligger runt Norrköping som är bra. Man kan ringa runt och kolla lite.

Vet inte om det ens finns försäkring på sugisar :-/

Maten är jobbigare delen. De får inte äta smådjursblandningar. Kan äta vissa nötter. Men bör inte ges för mycket fetmat eller för mycket av fel socker.
Avokado är rent dödligt.
Blommor i hemmet kan vara dödligt om de är ute och äter. Bör kolla upp vad man har eller ställa undan när de är ute.
Hundmat bör aktas. Känner 2 ekorrar som dött kort efter de ätit hundmat. Dock kan det ej ges hundra att det var hundmatens fel.

Tror ännu sverige är sega på torrfoder. Men det ska finnas torrfoder framtaget för just sugis.
Men annars är det stor variation på frukt och grönt. Proteiner i form av pinkis, kackis, syrsor, olika former av mask. Kyckling, kött, ägg(skal innehåller kalk,gärna mosa ihop i maten) osv.

Man bör kolla igenom vad olika delarna innehåller näringsmässigt. Fryst mat brukar minska i näring. Gärna tillsätta kalk/vitaminer. Försiktig med fosfor.
På reptil sidor finns neptor lr vad det heter. Det fungerar bra till exotiskadjur.

Sugisar ska ha en bur på minst 2kvm. Får aldrig bo ensam. Deppar lätt ihop utan kompis/ar. Oftast slutar de äta.
Låter en del och kan lukta lite. Oftast enkel att få hanterbar. Gillar att vara lös inomhus, kommer gärna upp på sin ägare och säger hej.
Mina höll sig gärna runt mig, nyfiken på datorn. Drack vatten från mitt vattenglas och stal av min mat när jag åt.
De behöver flera gömställen/bon. Flyttar runt ibland på sitt sov ställe. Pigga och rätt aktiva. Men är inte det enklaste djuret att sköta. Kräver mycket av sin ägare.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ypsilon1
0

#7 Agria försäkrar sugar gliders, jag har alla mina (jag ljuger - ska försäkra bebisen också) försäkrade i Agria

zickan
0

#8 hej och hå.. Där har jag missat något stort. När kom den försäkringen igång?
Ägde sugis länge men det var ett tag sedan min tant dog och jag gav bort grabben.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ypsilon1
0

#9 förra året kanske?

men man kunde försäkra dem också innan, som "exotiska djur". när jag tittade igen (för en månad sen) för att försäkra opossumen var "exotiska djur" borta och istället hade dem en lista över olika djur (bland annat sugar gliders) som de försäkrar. de ville inte försäkra opossumen, men jag tänker försöka igen och skriva till den agent som till synes kan ta hand om såna fall (du har skrivit kontaktuppgifterna här någonstans, tack ska du ha :))

minflock
0

Jag är sugar glider vakt just nu för att få prova på att ta hand om dem. Maten är dock redan iordninggjord. Men igår köpte jag "maskar" att ge dem. Jag matar dem, städar buren och gosar med dem som är så pass tama att det går. varje dag aktiveras dem genom godisgömmor i buren och dem hittar allt som göms. Riktigt roliga djur tycker jag dem verkar vara!

Om jag skulle skaffa egna så har jag en voljär hemma jag funderar på som bur till dem. Två sugar gliders i en voljär, går det? Jag kan inte exakta måtten osv. (7råttor max får bo i den) Är en sådan bur lagom eller för liten till 2 sugar gliders?

candycandye
0

Kan inte ge några tips men jag vill hejja på dig och tycker det är så kul att läsa hur du gått tillväga, gått in här och hämtat info, läst i böcker/nätet osv och nu är du suger gliders vakt!

Önskar fler kunde göra det på samma sätt, du tar ett steg i taget!

Keep up och uppdatera hur det går för dig och dina funderingar, känns det som om det är rätt djur för dig?;)

Ypsilon1
0

#11 Vad roligt Skrattande Jag har ingen aning om vilket mått gäller för 7 råttor, men lagen säger minst 2 kvm för sugar gliders, du för mätta och jämföra.

Det kan hända att nya ägare har ingen aning om såna bestämmelser som L108, för att de kanske fick sina sugar gliders från uppfödare som har haft sugar gliders i många år och som inte har updaterat sina kunskaper på sistone. Men sugar gliders behöver en stor yta för att må bra.

det gäller samma om foder och aktivering. det finns inte många studier om sugar gliders, men forskningen avancerar och saker kan ändra fort.

#7 - om torrfoder: thepetfactory.se säljer sugar glider torrfoder, någon tysk blandning, men jag är faktiskt inte övertygat att det är bra för sugar gliders när man läser att det innehåller majs, ärtor, banan och frö - sugar gliders kan gilla såna, men de anses inte vara bra för dem i stor mängder (pga av väldigt stort fosfor innehåll). en torrfoders merit är vanligtvis att de skapat något balanserad blandning men den här låter inte alls som en balanserat kost, tycker jag

xcess
0

#13 jag har faktiskt köpt den blandningen från thepetfactory, innehåller är som du säger inte det bästa.

men jag köpte bara ett halvkilo och använder en del av innehållet som godis i bland så ett helt slöseri var det ju inte, men inget jag fodrar med eller ger som vana.

vet du någon bättre webbsida att beställa i från?

just nu ber jag min lokala djuraffär ta hem nektar till mig, men om jag gemför priserna på nektaren de säljer i usa är det hutlöst dyrt (inte för det inte är värt det men)

Ypsilon1
0

#14 Jag kan gissa att de blir väldigt glada för sånt godis, för att det är saker som de älskar äta :)

Jag har letat en hel del, först i UK för att sugar gliders är lite valigare som husdjur in Uk än i andra europeiska länder; sen på (nästan) alla romanska och germaniska språk, men tyvärr utan resultat

Då bestämte jag mig för att försöka i USA och, som tur var, hittade jag exoticnutrition.com som levererar "overseas" och de hade också Insectivore Fare (känt också som Zookeeper's secret) som anses vara det bästa blanding för allätare. Jag beställer varannan månad och spenderar ungefär 1100 kr (varav 3-400 till frakt!!!) för basfoder till alla mina djur (4 sugar gliders, 1 igelkott, 1 opossum), men också lite mer ovanligt "godis", t.ex fjärillarvar på burk. Om man beställer under 5 kg, slipper man betalar tullavgift.

Det tog lite tid att övertyga mina sugar gliders att äta Insectivore Fare; jag har också testat med Sugar Gliders Complete (som redan innehåller godis i form av torrpapaya, ananas och andra frukter) och Sugar Gliders Eucalyptus. De sista två är bra att ha i längre tider i buren som torrfoder och det funkar ok. De äter aldrig allt, men de äter lite av varje varje kväll.

Sista gången beställde jag en blanding som kallas för Insect-Eater Diet som innehåller både furkt och insekter. Det är lite dyrare, men det blev en stor succé och det verkar också vara det nyttgaste färdigtblandad produkt som finns (inga konservanter förståss, ett bra tänkt innehåll för att täcka insektätarens behov).

Jag försöker blanda och varjera så att de får en natt bara frukter och något basfoder (Insectivore Fare eller pellets), en annan natt lite mer kött (kyckling och frukter), en annan nat lite mer insekter (Insect-Eater Diet eller en blandning insekter - gräshoppor, maskar, fjärillarvar osv och frukt) osv.

Jag har inte försökt med pinkisar ännu, men ska börja snart. Jag är medveten att de behover olika ämnen som inte finns i kött och frukt, men som finns i brosk, lever, hjärna osv. Bra basfoder brukar innehålla sånt, men är lite tråkigt och omotiverande.

Det är ungefär så jag tänker och också anledningen att jag ville ha något bra basfoder, som var testat mot andra typer kost och som sugar gliders verkar må bra av. Om de skulle få välja, är sånt basfoder säkert inte deras "first choice" för att de är helt galna i nötter till exempel (de får väldigt lite av sånt - typ 1/4 pekan nött delad i 4 - en bit till varje), men det betyder inte att det är också nyttigt för dem.

… to conclude: 500 / månad för basfoder och godis/och nektar till alla djur verkar ok. men att det funkar för mig och mina djur betyder inte att det kommer att funka i andra förhållanden

PS: jag har glömt att exoticnutrition.com har också bra "educational articles" som ger svar på frågorna ovan (även om de förstås reklamerar för de produkter som de tillverkar / säljer)

minflock
0

#12 Tack! Glad Jag tycker sugar gliders verkar vara väldigt roliga djur, både att titta på och hantera. Jag har nu efter en veckas vakt upplevt både deras sociala och mysiga sida. Otroligt söta med stora tefatsögon. Superlena och nyfikna. Men dem har även attackerat mig en gång. Jag ville se så alla 4 mådde bra men jag såg bara 3st. Jag lyfter på deras hus för att kika om den sista låg där i och så den mådde bra. Det skulle jag inte ha gjort! 3 sugar gliders skriker och hoppar på mig, fly förbannade att jag rörde omkring som främling i deras bostad. Jag gav dem varsin mask för att be om ursäkt Flört 

Jag tror inte att det kommer bli några sugar gliders just nu, men framöver hoppas jag att få dela livet med dessa fascinerande djur!

#13 Hur räknar man ut kvadratmeter? Jag har en länk på en liknande voljär med måtten uppskrivna. hjälper det något? Till råttor kan man enkelt skriva in måtten på buren och så räknas det automatiskt ut hur många råttor som får bo i den buren. Jag kollade igen och det fick visst vara 9st råttor max i den buren. Finns det något sådant även för sugar gliders som man smidigt kan räkna ut om buren passar eller inte?

När jag var vakt åt sugar gliders gav jag dem endast färskmat som var iordninggjord, nötter, honung, levande maskar samt en sprayflaska med kalcium som jag sprutade efter ordination av ägaren på maten.  Bör dem få även torrfoder?

Ypsilon1
0

Om det handlar om en rektangulär voljär, då yta = bredd x längd

Om de handlar om en fyrkantig voljär, yta = sida x sida

det betyder att de två exempel som du refererar till är

1: 0,79 x 0,676 = 0,534 m

2: 0,64 x 0,545 = 0,348 m

dvs inte tillräckligt stora för en sugar glider familj, enligt lagen. dessutom buren måste vara minst 1,5 m hög.

Jag har kopierat följande från L108:

"Övriga trädlevande pungdjur < 0,25 kg
17 § Arterna får hållas inomhus året runt.
18 § Utrymmeskrav enligt följande:
Utrymme: 2 m² om insynsskyddat ovanifrån, annars 4 m², höjd 1,5 m.
Utrymmets utformning: Klättermöjligheter."

Om torrfoder: det är inte en måste och det är ganska tråkigt mat vanligtvis; några fordelar är:

1. enklare att mata ifall man måste åka någonstans och ska ha sugar glider vakt som inte är intresserad av djuren som du är :)

2. vissa ämnen finns inte i maten som vi ger; med foder som utvecklas särskilt för att täcka sugar gliders behov är man säker att de får in alla såna ämnen och i bra mängder;

3. man förväntar sig att de som tillverkar sånt foder kunde komma på något balanserad recept så att man slipper vitamin / calcium tilskott

Vad jag kallar för basfoder är inte nödvändigtvis torrfoder, Insectivore Fare and Insect-Eater Diet till exempel är mjuka blandingar; det sista innehåller även "intakta" protein/järnrika insekter som grässhoppor och syrsor

När man testar såna fardigtblandade produker, jämför man vanligtvis olika blodvärden (calcium, järn, osv) i grupper som fick äta en eller annan kost i flera veckor med individer från det vilda

Jag har faktiskt en fråga nu: jag la märke att det enda proteinkälla som du listade ovan var ägg. Jag vill inte tjata eller låta som en "smart ass" och sånt, men de skulle behöva lite mer protein än bara lite ägg (det beror visst på hur mycket ägg de får). det är vanligt att man betraktar mjölmaskar som en proteinkälla men de är faktiskt bara en stor fettbomb och ska bara ges som godis. men jag har kanske misförstått och ska be om ursäkt för mitt tjafs i alla fall :)

minflock
0

#17 Tack snälla för informationen! Jag är riktigt usel på matematik, men förstår på din uträkning att buren är för liten. Dock är den tillräckligt hög. 1.5 meter.

Ang proteinkällan så antar jag att du syftade på inlägg #7? Vad som var i färskmaten som jag gav vet jag inte, för den var redan i olika byttor, en för varje dag.

Däremot blir jag nyfiken på vad för proteinkällor som man bör ge? Ägg skrev du, finns det fler?

Ypsilon1
0

om sugar gliders och protein

Hur mycket protein? Källorna varierar, forskningen säger minst 30%; några uppfödare föreslår även 50-60%. När honorna bär bebisar i pouchen och under amning ökar iaf proteinbehovet till 70%

Proteinkällor:

Vegetariska vs animaliska - det finns flera vegetariska "produkter" med hög proteininnehåll - t.ex. soya eller majs (som är ofta en huvudingrediens i torrfoder för att de är billigare än animalisk protein), men de saknar viktiga aminoacider som bara finns i animaliska proteinkällor. Dessutom kan de ha otrevliga bi-effekter

Animaliska proteinkällor är att föredra som t.ex. kokt kyckling, kalkon, ägg, pinkisar, olika insekter. En översikt om hur mycket protein vs fett finns i olika insekter hittar man här

Olika typer maskar kan ges som godis, om man tittar i de olika tabeller kan man se att de innehåller lika mycket protein som fett eller även mer fett än protein i visa fall. Maskar och nötter varje dag (även som godis) resulterar i en kost som innehåller för mycket fett för sugar gliders. Obalancerad kost verkar vara den vanligaste dödorsaken när det gäller sugar gliders (70-80% av alla fall, enligt en veterinär statistik från USA ) och symptomen blir märkbara 48-24 timmar innan död

det är kanske svårt att tro att det är sant, särskilt när man har haft sugar gliders i ett år eller flera och man fått vissa instruktioner från uppfödare. det är svårt innan det händer. som sagt, jag fick ta hand om en hona efter att hennes kompis dog pga obalancerad kost. hon var också svag, men fick lära sig äta kyckling och grässhoppor av de andra.

Ypsilon1
0

Rättelse: jag har börjat improvisera och pratar "interlingua": dvs aminosyror istället för "aminoacider" Skäms

det var också lite "brutalt" utryckt (#17) att man jämför värden från individer i fångeskap och individer i det vilda. med detta menar jag inte att man går ut och fångar sugar gliders varje gång man vill testa hur det går med nya foder, utan man jämför med standard värden som gäller för friska, sunda individer i det vilda

Ypsilon1
0

update om sugar glider torrfoder

Sun Coast (USA) har börjat leverera til Europa. De har utvecklat (for ett par år sen) en ny produkt (Wholesom Balance - Chicken and BrownRice) tillsammans med forskarna som jämfört olika populära sugar gliders kost (färdigtblandad foder eller recept). Den nya produkten är baserat på resultaten av denna studie. Sista gången jag försökte få tag på Wholesom Balance, för 6 månader sen, fick jag svaret att de inte levererade till Europa. Jag funderar på att beställa och testa den nya produkten och tyckte att andra kunde också vara intresserade.

Ypsilon1
0

Uppdatering:

följande denna diskussion, är det mer korrekt att hänvisa till L108, kap. 2 § 16, tillsammans med kap. 1 § 21 och bilagan i l108. av alla dessa framgår att sugar gliders ska ha bur på 4 kvm i bottenyta och 2,2 m hög