Sugar glider: Tillagad eller rå mat?
Hej!
Jag har en snabb fråga. När det gäller mat för sugar glider står det att man kan ge glidern kyckling, sötpotatis och ägg.
Är detta i tillagad form eller rått?
Fungerar vanlig potatis eller det måste vara just sötpotatis? Vad är skillnaden i innehållet hos vanlig potatis vs. sötpotatis?
Tack på förhand alla!
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Man kan ge kyckling, sötpotatis och ägg bland annat
Jag tillagar det alltid, först och främst för att undvika olykor med bakterie och sånt
Sötpotatis och potatis är 2 väldigt olika grönsaker - lite mer förklaringar hittar man, bland annat, här
Jag kokar sötpotatis till den blir lite mjuk (som med vanlig potatis) och ge den i små bitar, utan skin. De verkar gilla sötpotatis en massa.
ett ganska rimligt matschema åt sugar gliders med lite förklaringar om varför skulle de äta insekter, grönsaker och allt annat som rekommanderas kan du hitta här
det finns ingenting som är giftig i vanlig potatis, men de rekommanderas inte som mat åt sugar gliders, bland annat pga av Calcium - Fosfor proportionen som ligger på ungefär 1:7, dvs allt för mycket fosfor
Tack för ditt svar, GAS1! 
Är det fler som har synpunkter och tankar, så bara skriv :)
Haha xP Såg bara "Suger glider: tillagad eller rå"
#3> Haha så blir det ibland. Vill nog inte äta min glider ;)
Haha.. Jisses vad den där rubriken fick mig att tänka till :-)
Jag har mestadels kört på tillagad mat. Mycket för att ta död på bakterierna. Men vid kyckling röra med havregryn, juice, kokt ägg m skal o vitaminer. Där blev jag rådd att köra rå kykling bit som mixades ihop med det andra i en mixer.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#5> Vad är det för juice du använder?

Det är osötat äpple juice som man brukar använda åt sugar gliders, till exempel barn äpple juice.
Hur mkt är det vanligt att de äter varje dygn?
Min glider äter inte så mkt. När jag ger honom mat ur handen, äter han ordentligt och han brukar få mjölmask som han äter med god aptit. Men han går inte gärna själv till skålen där frukten ligger. Och han äter inte bär.
Förutom inatt, då hade han ätit upp alla bitar melon jag skurit upp till honom medan han hade lämnat hallonen.
Jag är orolig att han äter för lite.. är så van vid råttor som sätter i sig allt på en gång..
Likadant är det med vätska. Jag ser honom inte ofta gå och dricka, så jag brukar hålla fram vatten till honom och då dricker han.
Men sedan vet jag inte vad han gör de timmar jag sover.. om han dricker ngt då.
Jag är bara orolig att han skulle vara deprimerad pga. att han inte hanterats hos sin förra ägare. Dock har han haft sällskap av en annan glider men jag vet inte hur mkt. Och jag vet också att den förra ägaren hade en iller, vilket gjorde att han fick vara inne i buren rätt mycket och att illern gick före i uppmärksamhetsprioriteringen.

En sugar glider äter normalt circa 1/3 av sin egen kroppsvikt, dvs 30-40 g. Om man ger honom för mycket mat, då äter han den maten som han gillar mest, dvs mjölmaskar och frukt. Och dvs för lite protein. Mjölmaskar innehåller lika mycket fet som protein och rekommanderas inte som basfoder, dvs inte varje dag. Vissa frukter också innehåller för mycket fosfor i jämförelse med calcium och för mycket socker.
Det spelar ingen roll om han varit eller inte varit utanför buren om buren är laglig (dvs 2 kvm och 1,5 m hög) och han har kompisar - och han måste ha en kompis. Om han är deprimerat är det inte för att han inte hanterats hos ägaren utan för att han är nu utan en kompis. Deras beteende är en typiskt flockdjurs beteende - om en sugar glider hittar en bit mat eller något som den tycker är intressant, då går de andra också till "anfall". Även om man pysslar med en sugar glider varje dag (i 2-3 timmar) räcker det inte. De är mest aktiva sent på kvällarna och tidigt på morgorna. Det är inte så ovanligt att en sugar glider kan dö efter den förlorar en kompis och blir ensam.

Rättelse: Jag menade max. 1/3, vanligast är 1/5 av sin egen kroppsvikt, dvs 20g

Uppdatering:
följande denna diskussion, är det mer korrekt att hänvisa till L108, kap. 2 § 16, tillsammans med kap. 1 § 21 och bilagan i l108. av alla dessa framgår att sugar gliders ska ha bur på 4 kvm i bottenyta och 2,2 m hög