Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2834 ggr
graleh
0

Glider: Konstigt ljud

Hej!

Jag har haft min glider nu i en månad och igår och idag har han gjort ljud jag aldrig hört förut. Jag har googlat och kollat youtube och överallt efter tips om vad det kan vara men det är inget av de ljuden som är vanligt förekommande, dvs. crabbing, hissing, singing, osv.

Det låter som han säger "vvvvvvvvvvvvvv", alltså inte som man säger bokstaven V rakt ut utan hur bokstaven V låter i ett ord.

Han har låtit så i samband med att han ligger i en ficka i min tröja, vilket han älskar att göra. Han låter så, och så kikar han ut. Igår blev jag lite orolig för jag visste inte vad det var. Jag klappade honom lite och så slutade han efter ett tag. Idag gav jag honom en bit frukt så slutade han.

Men det konstiga är att ljudet inte finns med på någon sajt om gliders ljud.. så jag är lite orolig att det skulle vara något "farligt".. men å andra sidan borde ju ljudet finnas med på sajter om det nu är något krux.

Vad tror ni, låter ljudet bekant hos er?

Han är 1 år, kastrerad problemfritt för två veckor sedan och på god väg att bonda med mig. Inga problem med någonting, andas inte häftigt, har inga utslag, osv.

Tack på förhand! <3

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Ypsilon1
0

Det du beskriver låter som det ljud som de gör när de utforskar något nytt. Då sniffar de väldigt fort och luften som passerar genom näsan ger en högljud vissling, fast inte oavbruten som en riktig vissling, utan avbruten många gånger och det kan låta som v-v-v.

Men det är svårt att säga utan att få höra själva ljudet.

Ljud som mina gliders när de ligger i min tröja eller i boet och sover (förutom det gulliga "pop-pop" när de "spinner") är ljud som låter som en liten valp som drömmer.

Jag vet inte om det hjälper Obestämd

graleh
0

Hej och tack för svaret!

Ja, det kan vara det, för han gör det när han är pigg och alert och kikar ut.. så han är ju nyfiken och absolut inte rädd. Jag får inte alls intrycket att han skulle vara rädd nämligen. Och han darrar inte, vilket han gör när han är rädd.

Ja, precis, det där ljudet när de "spinner" känner jag igen :)

Men det lär vara det ljudet du beskriver :) Himla konstigt att ingen sugergliderwebbplats beskriver det ljudet.. och det är svårt att filma för han har som sagt bara gjort det 2 ggr och under korta perioder så jag har inte hunnit hämta kamera.. känns som att jag hellre lägger energi på att se hur han mår än att jaga en kamera :)

enbartmalin
0

Har du några planer på att införskaffa en kamrat till din herre? :)

Hälsningar Malin

Ypsilon1
0

# 2 de brukar "sniffa" på så sätt efter man städat buren ordentligt och de behöver kartägga allt på nytt. då kan du kanske fånga ljudet. jag har tyvärr ingen bra kamera för tillfälle.

#3 Jag tror att TS har frågat på ante's hemsida :)

PS: Nej, jag jagar inte folk och djur på Internet Glad jag arbetar på en artikel om exotiska /ovanliga djurmarknad i Sverige vs. Danmark.

enbartmalin
0

Åh vad skönt att höra :)

Hälsningar Malin

graleh
0

#5> Ja, jag har letat sedan jag fick honom. Det är ju inte direkt så att det kryllar av uppfödare i Skåne..

enbartmalin
0

Finns väl 2 stycken som säljer sugar nu i skåne? :)

Kan du inte tänka dig att åka längre sträcka för att få tag i kamrat då? Bara skåne som gäller?

Hälsningar Malin

Ypsilon1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Jag kan också ta med till Malmö (den 2a november) en hona som var out of pouch den 14e augusti (dvs 10 veckor gammal).

Pris: 1000

enbartmalin
0

Sedär. Perfekt ju :D

Hälsningar Malin

graleh
0

Jag har inte sett ngn som säljer gliders i Skåne.

Och nej jag har inte möjlighet att åka tvärs över Sverige för att skaffa en glider till.

Jag letar främst efter en kastreerad hane till så jag tror jag väntar tills det kommer en jag verkligen vill ha. Tack iaf :)

enbartmalin
0

Tråkigt att du har den inställningen :(

Annonsen är tyvärr borta nu men den låg uppe ganska länge på blocket, en i hbg som sålde x-antal sugar.

Du kanske ska sänka kraven lite?
Kastrering kan du alltid göra själv, att lyckas få tag i en redan kasterarad hane är svårt, det är svårt redan som det är att få tag i sugar öht.
Tycker även du ska söka mer än i skåne, jag säger inte att du ska åka tvärs över sverige, det finns transport hjälp. Om du nu finner vad du söker i sthlm tex så går det att ordna transport. Tycker det är väldigt dumt att begränsa sig så.

Allt handlar om att tänka om och finna lösningar.

Hälsningar Malin

Ypsilon1
0

det var ungefär 25 sugar gliders till salu föra året i november-december - annonser från blocket + iFokus + zoonen

om jag kommer ihåg rätt, 2 annonser (i allt 6 sugar gliders av de ungefär 25) var tillbaka i våras. det var ytterligare 2 annonser (i allt 9 sugar gliders) i somras.

pris / stk var mellan 1500 - 3000 kr, dock 2000 kr. var vanligast

det var bara 1 fall uppfödare som skulle sälja bebisar. de flesta var minst 1 år gamla. det var kanske ett slags sugar gliders boom i 2008-2009, men sen var många köpare som ångrade sig.

graleh
0

#11> Jag litar inte på att någon person jag inte känner ska köra mina djur till mig. Jag var i kontakt med en tjej som jag skulle köpa två råttor av, innan jag köpte min glider. Hon bodde rätt långt bort och sa att allt gick att fixa med transport, det ordnar sig. När det började närma sig leveransdatum var det visst inte så bra som det verkade.. hon sa att det kanske skulle dyka upp någon i Stockholm från internet som skulle skjutsa djuren söderut, till flera olika köpare inkl. mig i Malmö.

Det låter allt annat än seriöst och jag har ingen lust att lägga 1 000 kr på ett djur som någon kan stjäla eller byta ut på vägen. Jag har gjort affärer på nätet i över 10 år och blivit blåst åtskilliga gånger. Jag har ingen som helst säkerhet och jag har inte ett jobb som ger överflöd med pengar varje månad, jag har alltså ingen lust eller råd att lägga ut 1 000 kr på ett djur som kanske inte kommer eller som byts ut. En rasråtta för 800 kr kan lätt bytas ut mot en labbråtta för 50 kr och sedan säljs den vidare.. så sitter jag där med en labbråtta när jag vill ha råtta med stamtavla. Nu finns det förvisso inga labbgliders, men de kan ändå bytas ut mot 10 år gamla gliders, eller gliders som har problem/sjukdomar. Jag har ingen som helst koll när det är fler inblandade.

Visst kan en uppfödare/säljare också ljuga, men kommer jag på personen med att ljuga, kan jag gå vidare, för då är det bara jag och denna inblandad. Med transport ska fler personer in i leken och vad vet jag om hur många stopp de gör på vägen och vilka som har tillgång till burarna?

Det är ett väldigt simpelt krav, anser jag. Jag vill garanterat ha det jag köper. Och det är jag inte garanterad om jag beställer transportservice från någon på nätet som kan sitta med dold identitet och lura folk. Been there done that, blivit blåst flera gånger, som sagt, pga. att jag gått med på alldeles för mycket saker utan garantier.

Så jag tycker snarare det är dumt att lita på för mycket folk på nätet, speciellt när det handlar om något som kostar 1 000 kr vilket en glider gör - minst.

När det gäller kastrering har jag precis genomgått en kastrering med min nuvarande glider. Det var väldigt kämpigt, jag fick ta ledigt från jobb för att se till att han hade det bra och jag mådde dåligt psykiskt pga. att han bet upp såret och kom ur tratten han hade runt huvudet. Jag fick hela tiden distrahera honom, mata honom och se till att han hade vatten att dricka, då han inte kunde äta/dricka själv pga. tratten. Jag genomgår inte detta igen på ett bra tag, det har jag inte tid till. Därför vill jag ha en glider som är färdig.

Ja, jag har tänkt ut mina lösningar vad som blir bäst för mig, min hälsa och min(a) gliders. Det är att jag själv hämtar upp glidern i Skåne, att den är kastrerad och färdig så jag kan börja med att ge den kärlek och introducera den för min hane.

Det är så jag funkar, så jag lever och det som funkar för mig. Vad som funkar för mig kanske inte funkar för dig, och tvärtom. Alla har rätt att tycka och uppfatta saker som de gör. Och det var inte detta som tråden handlade om egentligen utan min gliders läte..

#12> Aha men förra året letade jag inte, det är nu i oktober jag skaffat min glider :) Föder du upp gliders regelbundet? Jag ska lägga dig på minnet :)

anexus
0

Zoo city i köpenhamn säljer för 650dkr st.   pröjsa en resa över sundet och vips så har du en till. http://www.zoozity.dk/ ,  Allt för under 1000sek.

Ypsilon1
0

#13 statistiken var mest "till orientering" om hur ofta och hur många sugar gliders annonseras på de olika hemsidorna. jag kan lägga till att de flesta som säljdes förra året var i skåne.

mina gliders ska få para sig i ett år till och jag reser ganska regelbundet mellan Stockholm och Danmark och passerar Malmö. Men det är väl bättre att hita någon i närheten.

Det är tråkigt att man gör som du skriver med djur. Jag fick hjälpa någon med transport av just sugar gliders från Alvesta till Stockholm. Vi gjorde så att jag betalade säljaren med egna pengar och sen köparen betalade mig när han hämtade dem i Stockholm. Om du någon gång tänker använda transport, kan du också ställa samma krav. Jag måste erkänna att det inte var lätt för mig som ville bara hjälpa, men jag kunde förstå att köparen hade rätt.

#14 Jag tror att 650 dkk + transport till köpenhamn (tåg) blir lite över 1000 sek. Men det låter intressant. Jag ska försöka besöka den zoozity som ligger i Amager om jag hinner till köpenhamn innan de stänger (på väg hem)

anexus
0

#15   Får hoppas att du hinne svänga förbi butiken.  Den av deras butiker jag vet har suggisar är den i Hvidovre. Det är den störta av deras butiker.    Det jag menade med 1000kr i svenska är om du bor i skåne och tar sundståget över.

Ypsilon1
0

#16 Det ser ut som om jag hinner med besöket :) Det tar bara 16 min från kbh centralen. Tack så mycket för tipset! Hoppas att hitta några snygga tillbehör kanske

Bara för att bli petig (Skäms) 650 dkk blir ungefär 841 sek. öresundståget kostar ungefär 200 sek t/r malmö /kbh/malmö

anexus
0

#17  nix i dagens valuta så blir det 814,15kr  plus 168kr  om du åker med reskassa vuxen så 982kr blir det då "om man nu ska vara ännu petigare"  hehe.    Och åker du på första eller sista söndagen i månaden, "kommer inte ihåg vilken det är" så åker du gratis på "s-tågen"       Så under 1000kr kan du åka för.   Jo då  den måste du kolla in den butiken i Hvidovre.  Dom har även surikater hur det nu stavas. Dock e dom riktigt dyra 25000dkr st och kräver speciella tillstånd.

graleh
0

#15> Ah du menar så :) Hm, då läggs de väl upp just när jag inte kollar, för jag försöker kolla regelbundet men ibland går det en vecka eller två innan jag kollar.. och då är det klart något kan lagts upp och sedan tagits bort. Jag kollar mest blocket men även andra djursajter och forum.

Ja, det är tråkigt. Aha, ja den dealen låter ju bra. Sedan förstår jag att den som säljare vill ha pengar och säkerhet. I mitt fall med råttorna ville uppfödaren jag skulle sätta in hela summan för råttorna på hennes konto ett par veckor i förväg, innan leverans. Jag sa att jag var skeptisk, då det skulle bli runt 1 000 kr och frågade om jag kunde sätta in halva summan men det gick inte. Och jag förstår, hon vill ju ha säkerhet på att jag verkligen köper dem.. men jag vill heller inte sätta in en tusenlapp på någon persons konto jag inte ens har riktigt namn, adress osv., till. Jag gjorde så en gång när jag skulle köpa en porslinisdocka på nätet.. jag satte in ett par hundra.. men inga dockor kom. Personen blockade mig sen på forumet. Lurad. Inte roligt.

Jag förstår också att du vill ha någon form av säkerhet att köparen verkligen kommer. Hur tänker du kring det? Hur löser du alla problem med säkerhet, osv.? Har du någonsin råkat ut för att någon blåst dig?

14# Oj, visste jag inte! Det kan vara värt att kolla in, även om jag inte är så glad för djurbutiksuppfödda djur.. men det är kanske bara något jag läst mig till.. att sådana djur skulle vara sämre. För när jag hade möss och råttor förr, var de, utom ena musen, köpta i djuraffär och de levde längre än den som var uppfödd hos uppfödare med stamtavla och allt.

Hur funkar det med att föra in djur mellan länder btw? Nu är det ju bara Sverige-Danmark men det skulle inte förvåna mig om djuret ska sättas i någon form av tull och kontroll ..?

enbartmalin
0

Då har jag fått svaret jag behövde. Låter som du tänkt igenom allt redan.

Och ja du starta tråden om ett läte, men detta är ett forum och här diskuteras allt. :)

Hälsningar Malin

Ypsilon1
0

#21 Jag fick också betala i förväg en gång och en massa pengar. Men jag tänkte att om något skulle blir fel, då vet jag namn och kontonummer och då kan jag anmäla personen.

Det kan också hända att någon tingar bebisar men sen något händer att de inte längre kan komma och hämta dem. Till exempel, de två bebisarna som jag har nu och som blir snart leveransklara var tingade för lång tid sen, innan de var out of pouch. Det var en drömköpare, mycket seriös och ställde en massa frågor om sugar gliders och allt. Tyvärr var köparen tvungen att avstå. Det spelade inte så stor roll för mig, verkligen. Jag har fortfarande plats åt dem och de får lämna mig bara om jag är säker på att de skulle få ett bra liv och mot avtal. Men ju äldre de blir desto svårare att se dem lämna mig. Och om någon gång börjar det bli för trångt, ska de inte längre få para sig.

Det låter kanske dumt, men när någon skriver till mig med frågor om sugar gliders, mitt första svar innehåller alltid vad som är jobbigast med sugar gliders. Om sen folk tycker att det jobbigaste inte är så jobbigt och tänker att de kunde klara ansvaret, får de då höra också den ljusa sidan om sugar gliders.

Jag ska kanske skriva en annons, i alla fall :)

graleh
0

#21> Låter sunt. Ja, det är bra att man tar upp även det negativa med gliders. Jag har läst att de är superenkla att hålla, tom. enklare än råttor. Men det vill i alla fall jag inte påstå att de är.. utan de är rätt mycket mer avancerade och absolut inte ett nybörjardjur. Men det beror kanske helt på hur mkt tid och energi man lägger på sin glider. Jag har lagt hela min själ och all min lediga tid åt min glider för att han ska ha sällskap, kärlek, omtanke och lek. Jag vet att det finns folk som köper djur och sedan låter de vara. Jag hade en väninna förr som hade en råtta i en hamsterbur. Hon tog aldrig upp den, så när jag skulle hälsa på den, bet den mig direkt. Så visst, man kan skaffa ett djur och bara låta den ligga i en för liten bur. Om man nu vill det. Inte för att jag förstår syftet med att skaffa djur om man inte ska bry sig om det. Min Arthas är som mitt barn, han är med mig hela tiden när jag är hemma.

Jag förstår att ju äldre de blir, desto svårare har de att lämna dig. Hur många gliders har du? Jag antar du inte har alla i samma bur, eller?

När jag kommer in i min glider lite mer och lär mig exakt hur de funkar, är jag faktiskt sugen på att skaffa en icke-kastrerad hane + hona och föda upp. Men marknaden är kanske dålig, får du ofta förfrågningar om köp av gliders? Jag tycker de verkar vara sådana härliga djur. Jag älskade mina råttor och möss, tyckte de hade så mkt personlighet. Men en glider är verkligen en råtta X 100000!! I alla fall mina :) Jag kan sitta i timmar och bara se på Arthas när han leker med snören som en katt. Underbart, jag blir helt fylld av värme.

Nu ska jag avsluta denna novellen :)

Ypsilon1
0

Jag har aldrig haft mer än 8 samtidigt men bara i korta tider. Det är 3 gliders som är permanenta och det kommer att bli en till hona snart, kanske. Jag ville gärna behålla alla för att det bli mycket roligare när de är flera, och deras liv blir mer komplex.

Jag ska inte satsa på att föda upp i framtiden, men på att erbjuda ett permanent hem åt flera istället. Det var också tanken när vi började med den stora buren (på över 4 kvm). Jag känner som om det är en för stor börda för mig att veta att jag bär (delvis :)) ansvaret för de nya små liven. Jag klarar helt enkelt inte att bli uppfödare och sälja djur. Men det är bra att andra kan :)

Marknaden är sådär. Det är enklare att sälja bebisar, men annonser om vuxna gliders kan bli kvar i många månader.

enbartmalin
0

Just exotiska djur har inte alla människor koll på att man kan ha heller, vilket i sin tur gör dom svår sålda.
Oftast kommer folk över exotiska djur av en slump via annonser. Väldigt få söker efter just exoter då dom inte vet dom finns ;)

Det är även en nackdel då många exoter köps av impulser just för man trillar över en annons men tidigare inte hade en aning om att man kunde äga djuret.

Hälsningar Malin

graleh
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej, tack för infon :)

Jag köpte min glider på 1 år av en bekant som hade honom och så skulle hon flytta utomlands. Enligt henne var det förfrågningar på honom men hon valde att sälja honom till mig eftersom jag var den ende av de potentiella köparna som hon kände och litade på.

Hon hade honom + en iller, men tydligen var de inte polare. Min glider verkar vara rädd för golvet när han sitter i sin bur.. han kollar hela tiden neråt som om han är rädd för något. Och så verkar han tycka mina fötter är konstiga för han stirrar på dem och när jag kryper runt och leker med honom på golvet, jagar han mina fötter :) Jag har läst att gliders inte gillar att vara på marken/golvet men min glider gillar mest att springa på golvet, till min rädsla. Fast han har aldrig hittat på något dumt.

Förresten jag har lyckats att spela in en sekvens på Arthas konstiga ljud, som var tanken med denna tråd från början :)

Ursäkta kvaliten och skrapet, det var bara ljudet jag ville ha fast på film. Här ligger han i en ficka i min tröja och äter en bit torkad banan. Han började låta när jag tog upp honom från buren nu när jag kom hem från jobb. Han tittar på mig och så låter han sådär. När jag låter honom vara, slutar han. Men om jag sedan tittar in på honom igen, börjar han låta igen..

enbartmalin
0

Det är inte konstigt han och illern inte var vänner, illrar är rovdjur :P
Om en iller får chansen så äter den gärna ekorre ;)

Hälsningar Malin

Ratata
0

#25 Nu har jag inga sugers, men det låter som att han nyser Obestämd

Ypsilon1
0

Det var svårt att förstå, men i början låt det som ljudet de gör när de gillar maten, sen "nyser" han lite men det beror på att han fått lite mat i näsan tycker jag sen var det "utforskning" ljudet.

det som jag tycker är lite konstigt är att han upprepar utforskning ljudet så mycket, som om det finns om och om igen nya lukter i rummet. använder du någon slags luftrenare som spridder doft eller byter parfym eller något åt detta håll? eller det är kanske något på jobbet som gör att du luktar lite olika när du kommer hem?

graleh
0

#28> Tack för svaret! Jag hade precis tvättat tröjan (med oparfymerat tvättmedel för allergiker utan sköljmedel).. men han gör ljudet när jag tittar till honom. Jag har inga problem att hantera honom eller så, han är inte rädd för mig, utan väldigt nyfiken. Han gör mest ljudet när jag bär runt på honom och är ute i köket. När jag filmade detta var jag dock precis vid hans bur i vardagsrummet, där han brukar vara.

Jag har ingen luftrenare eller liknande, dock hade jag haft gäster i helgen, så jag vet inte om det är det, att de suttit i soffan där jag satt med honom..

Hmm, kan spekulera i år kring det här känns det som. Men det jag var rädd för är att han skulle ha fått något andningsorgansproblem, men det var ju bra det :)