Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: allmänt
Läst 2044 ggr
Elinet
0

Nordamerikansk opossum

Hej!

Jag har blivit helt kär i detta djur och undrar:

1. Är dessa lagliga att ha som husdjur i Sverige? (jag hittar inget på jordbruksverkets hemsida)

2. Vart får man tag i en?

Mvh/

Elina

enbartmalin
0

Hej.

1. Dom är lagliga att ha, dock vet jag inte om du måste ha tillstånd för dom eller ej.

2. Ytkraven är nog ganska stora.

3. Du får inte tag i en i sverige utan måste importera och för import krävs tillstånd.

Lycka till

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Jag har puttat upp en artikel åt dig så du kan läsa på lite om dem.

Att få tag i en nordamerikanske opossum kommer ta tid, plats och kosta tusenlappar.

Hälsningar Malin

Ypsilon1
0

bara en uppdatering om utrymmeskrav för hållning av Virginia opossum, enligt lagen:

Övriga trädlevande pungdjur 1 - 5 kg
14 § Utrymmeskrav enligt följande:

Inomhusutrymme med visning: 2 m²/individ, dock minst 10 m², höjd
3 m.
Stall/nattkvarter: 2 m²/individ, dock minst 6 m², höjd
3 m.
Utomhusutrymme med visning: 10 m².

Utrymmenas utformning: Klättermöjligheter.

Ypsilon1
0

Det finns uppfödare i UK, en bebis kostar till synes 400-500 pounds (4500-5500 kr). Man kan få tag på uppfödare här om du letar efter alfie99

enbartmalin
0

#3 Det du tagit upp är ju under omständigheterna att djuret visas upp för almänheten?

Hälsningar Malin

[isdrakee]
0

#5 Tyvärr finns det inga specialregler för privatpersoner som håller L108 djur. Man måste förhålla sig till minimimåtten även fast man inte visar upp djuren.

Detta är synd eftersom det är stor skillnad på att det går förbi massor av människor varje dag i jämförelse mot ett lugnt hem. Men men…

enbartmalin
0

#6 Aah, är jag trött eller trött idag, detta vet jag ju.

Hälsningar Malin

Ypsilon1
0

#5 Jag har kollat för ett tag sen om måttkrav gällande ett pungdjur i samma storlek; fast en tropisk art och då blir det inget utomhusutrymme.

Man bevöher inte tillstånd för att hålla pungdjur, men utrymmet ska godkännas av Länsstyrelsen och det gäller, till synes, samma måttkrav som i L108. Men, som sagt, det är Länsstyrelsen som har sista ordet om mått och inredning.

Om man ska importera, då blir det mer komplicerat får att man behöver också import/införsel tillstånd från JVB.

[isdrakee]
0

#8 Ska anhängningarna godkännas också? Jag trodde bara man behövde följa L108, inte att man behövde visa upp det också?

Är du helt säker på detta? Kan tycka att efter allt mitt mailade fram och tillbaka med jordbruksverket i ämnet att dom borde ha nämnt att man måste få sin bur/inhängad godkänd också, även ifall det utförs av länssyrelsen.

Hur går man tillväga för att få sitt utrymme godkänt? Kostar det pengar? Och kan man få det godkänt redan innan djuren flyttar in?

Ypsilon1
0

#9 det var svaret som min sambo fick när han frågade förra året. men det gäller kanske bara vissa djur? för att vi behövde det inte för sugar gliders / kortsvansad opossum

vi gick inte vidare med projektet just pga det var en massa arbete att göra, bland annat höja taket på det utrymmet som var planerad att använda

LE: du fick mig kolla runt lite (Länsstyrelsens hemsida) och ifrågasätta svaret som han fick. det ser ut som om godkännelse gäller om man ska driva någon djurverksamhet. personen som pratat med honom kan ha kanske misförstått då?

men om det är så, att man måste få utrymmet godkänt, står det att det är avgiftfri i alla fall.