Aggressiva mjölmaskar?
Hej!
Här kommer en lite dum fråga: kan mjölmaskar bitas eller på något sätt göra skada (annat än om man får dem i maten)?
Anledningen till att jag frågar är att jag har en låda med mjölmaskar till min suggie Arthas. De har små ben och längst framme vid vad jag tror är huvudet, sitter några.. ben/antenner, eller vad det är. När jag plockar upp en mask (med pincett) kravlar den jättemycket och försöker komma åt det som håller i den.
När jag skulle ge Arthas en mask igår, såg det ut som att masken "anföll" min honom. När Arthas tog i masken slingrade den sig och "sög åt" honom i huvudet. Arthas blinkade till lite och käkade sedan upp masken. Jag har tittat noggrannt på Arthas huvud så det inte blivit någon skada men han ser frisk och pigg ut.
Jag kommer ju aldrig våga plocka upp maskar med händerna om de har sugproppar eller bits/sticks.
Hur gör ni som ger mask? Tar ni i maskarna och skalbaggarna med fingrarna?
Tack på förhand!
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
Mjölmaskar kan försöka att försvara sig, vilket djur hade inte gjort det vid en sådan hantering?
Men mjölmaskarnas försök att skada är lönlöst och känns inte mer än som mest en liten kittling.
Dom kan varken skada dig eller din suggar.
Zophobas däremot har ett nasty bett som kan göra ganska ont när dom kommer åt.
Hälsningar Malin
Tack för svaret!
Vad är skillnaden på en mjölmask och Zophoba?
Jag har googlat Zophobas och tycker de ser exakt likadana ut som mjölmaskar..
Nu hittade jag en tråd som visar skillnaden mellan Zophoba och mjölmask: http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1515639
Nu ser jag skilnad och det är mjölmask garanterat som jag har :) Phew. Såg inte ens Zophobas i reptilbutiken jag köpte masken i..
Att plocka med en ilsken mjölmask är inget svårt.
Att plocka med en ilsken Zophobas, är big no no i mina ögon. Har blivit boten och det är inte skönt :P
Hälsningar Malin
Ah okej, bra det. Eller ja, läskigt att bli biten.. blev det bitmärke?
För det såg läskigt ut när den gav sig på Arthas, jag var jätterädd att den bet honom. Jag har inte vågat pilla på maskarna alls. Helst vill man ju ge mat till sitt djur från handen.. känns opersonligt att ge honom mat från en pincett.
Jag har inte lyckats förstå vad Zophobas är för något.. alltså varför de lever. Mjölmask säger ju sig själv, men vad har Zophobas för syfte? Var hittar man dem? Antar de inte är från norden..

Zophobas är evil maskar from hell! Skulle aldrig ta i en med händerna för de är inte snälla!
Tycker inte alls om att ge zophobas till mindre kryp då de kan tugga på spindlarna och försvara sig rejält om en spindel får ett dåligt grepp.
Zophobas är från syd- och centralamerika och blir svarta skalbaggar som adulta. Ca 3 cm långa.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Sålänge man inte klämmer dom eller håller fast dom så bits dom i de stora inte alls, så är man snabb upp med dom i handen så brukar de gå bra, samma gäller zophobas!
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Är man osäker eller det är ett djur som typ en liten spindel. Så kan man ta en pinsett och trycka till på huvudet.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#8 Ja då kan dom inte bitas längre men sprattlar iaf en stund till :-)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Käns lite elakt för insekterna. Men mycket otrevligt om de biter.
#9 Dödsryck ;)
Att den sprattlar är inget den lider av.
Hälsningar Malin

Äh, hålla i zophobas är väl ingen fara så länge man inte försöker klämma på/äta upp dem är de ju lugna. Brukar ha sånna framme och latja med på jobbet så får barnen plocka upp och känna när de kryper runt, har aldrig varit med om att någon har blivit biten. Men visst ser de ut som att de har potential att bita ordentligt…
#12 :O
Dom kan bitas utan anledning! Hemska djur!
Hälsningar Malin

#13 Vi kanske har extremt snälla zophobas då ;)
asg.. uppfostrade zophobas.. nu har man snart hört allt!
Jag antar att man kan ge sin glider fullvuxna mjölbaggar också? Några av mina maskar har hunnit bli baggar. Ska man "kasta" (döda) dem eller kan man ge dem till glidern?

Mjölbaggar kanske är ätbara men zophobas smakar tydligen urk. Vet inte hur det ligger till med mjölisarna.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler