Min Dvärg Tenrec
Hej!
Har skaffat en ny liten familjemedlem, en dvärg Tenrec (Echinops telfairi). Jättesöt med ett fint temprament :)
Detta är min första dvärg tenrec och det hade varit jätteroligt om ni andra tenrec ägare ville dela med er av era erfarenheter! 
Jag har några frågor:
Vilka matvanor har era sötnosar?
Hur mycket äter de om dagen?
Min tycker om kattmat (torrfoder) och mjölmask men gillar inte kyckling och äpple.
Vilken annan mat/frukter kan man ge dem,
och vad bör man undvika?
Vitaminer&Calcium tillskott?
Vänliga Hälsningar
Olivia

Hej igen :) Jag ska svara här istället.
Den burken med vitaminer och mineraler som finns på djurdoktorn.nu är samma åt de olika djur, det är bara doseringen som är olika för att olika djur har olika behöv, men calcium innehåll är den samma.
Om du ska välja använda den, måste du anpassa till kroppsvikten. Om din lilla tenrec väger 100g ska han få 1/4krm varannan månad (du kan till exempel fördela den under en vecka), som du kan strö på insekter.
De har också ett slags basfoder med insektsmak, åt insektätare djur. Det ska vara mycket bättre än kattmat.
Du kan också få grässhoppor och syrsor på burk på olika zooaffärrer. Tenrecs behöver verkligen proteiner (aminosyror osv) från insekter. Mjölmaskar varje dag blir det för mycket fett (mjölmaskar innehåller lika mycket protein som fett; proportionen fett/ protein på syrsor och grässhoppor är däremot den som foder åt insektätare har)
Det finns också väldigt bra foder åt insektätare men man måste importera från USA, det heter Insect Eater Diet
Om man jämför värden på Insect Eater Diet mot kattmat, ser man att de skiljer sig när det gäller fettinnehåll, proteininnehåll, vitamin D osv. Fettinnehållet, till exempel ligger på 5,6% på Insect Eater, medan 10-12% är det minsta man får på kattmat.
Däremot, om man ger dem Insect Eater Diet behöver man inte supplementera med Calcium och vitaminer, för att all finns balanserat i fodret.
En gång till, grattis!
PS: det där met temperatur och fuktighet är viktigt för att behålla djurets naturliga "livsrytm", dvs en årstid hög fuktighet och hög temperatur (24-32), en årstid (3-5 månader) torr miljö och lägre temperatur (17 grader). Det är kanske en annan anledning att man ska ha dem i bur och inte lösa, som med igelkottar.
Är det inte nyttigare med levande insekter? Inom reptilhobbyn brukar man aldrig rekommenderade döda insekter på burk utan istället levande. ^^

Levande är bättre, men det beror på ålder och vana, tycker jag. Också tenrecs är ganska långsamma ("slow") djur, vet inte hur det går med att fånga syrsor och grässhoppor :) Det beror på om den lilla är van vid att jaga (att gå för huvudet först). Syrsor och grässhoppor bits ganska hårt (käken har ganska känslig vävnad) om man är en liten tenrec som inte vet hur man ska fånga dem. Med tålamod går kanske att träna :)
Man kan ju förvisso döda dem precis innan utfodring. Bara att ta en tång och klämma till huvudet. Kackerlackor där emot kan vara lite svårare att få död på. XD
Nåväl, det är nyttigare sen har man den otroligt stora fördelen att man själv kan bestämma vad insekterna ska äta, vilket sitt husdjur i sin tur äter.
Spännande djur det där förresten. :) Mycket tjusig.
Eller så håller man med tång och ger den till djuret levande, ingen jakt men ändå levande föda.
Hälsningar Malin
Kul med nån mer som har tenrecs!
Jag övertog ju en pojk från min systers sådavarande sambo, för ca 5 år sen. Blev totalkär idem och har vart sugen på fler. Nu i somras fick jag äntligen tag på fler, köpte mig 1 hane och 2 honor till.
Tycker de är trevliga i temperamentet redan fast de är ungar och inte har hanterats så mycket. Hanen är iofs lite mer lättskrämd, han kan spänna ut taggarna och börja fnysa lite när som. Honorna är mera framåt, den minsta kommer redan självmant till mig när jag pratar med dem.
Jag ger mina både torrfoder kattmat + blötmat nångång ibland. Sedan har jag ju reptiler och därmed en del kryp hemma, så de får kackerlacor, syrsor och ibland nån mjölmask eller zophobas. De verkar gilla frukt med, så de har fått äpple och banan här hittils. Gammelhanen har fått sug på clementin såhär på ålderns höst :P
Jag ger inga tillskott, utan jag ger mina insekter varierad kost så de ska innehålla mycket nyttigt.
Kom på att de ju får lit extra vitamin/mineral tillskott när de får insekter. Har en burk med sånt i som jag brukar lägga insketerna i när jag matar reptilerna. Brukar använda samma burk närjag ska tai nsekter till kottarna, så då får de ju lite sånt med när jag matar. TÄnkte inte på de eftersom de går på rutin :P
Så gör jag som Malin säger, håller insekter med tång. Men jag har även kastat in mask och nån kackerlacka lös i burarna (under uppsikt så jag vet de blir uppätna). Och kottarna är rätt snabba när de sätter fart, då får de möjlighet o jaga maten + gräva fram den om den gräver ner sig nånstans.
Tack för alla tips :)