Kal fläck på ryggen...
Var en bra bild. Jag kan inte se något gult som kan vara skabb.
När såg du fläcken?.. har den kommit bara sådär eller har den kommit och ökat under en tid?
KOm den bara sådär så skulle jag gissa att den bor med en annan degu och de har bråkat. Ena har dragit av hår på den andra. När jag har bråkad med mina gp råttor så har jag fått ta hårda tag i nack skinnet och då ibland fått med mig hår tussar. Liknar din fläck.
OM degusen äter, dricker och inte har förändrats sitt beteende så tycker jag du gott kan vänta några dagar. Ökar den kala fläcken så in till veterinären. Har du tur kommer håret vara utväxta snart igen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Alltså den kom bara sådär men har blivit lite större. Och han äter normalt och dricker och så. Ja jag ska avvakta och se om det blir bättre/sämre.
Har han spring hjul eller tex hus med låg ingång ?
Kanske foder allergi ?
Jag använder inte hjul till dom ;P och dom har inte något hus bara massa annat som rör och sånt. Jag vet inte om han är allergisk mot nått men då tror jag hon jag köpte dom av skulle ha sagt något. Men nu när jag kollar på det så är det som något brunt. Typ bruna små små prickar. Bara där den kala fläcken är.. Och när man kollar på övriga kroppen så finns det inga sånna prickar. Är det typ.. Parasiter? eller nått :P
(Tyvärr den bästa bilden jag har.. Men man kan iaf se liiiitee, kanske)

Kan ju vara skabb. Då kliar de ju sig tills det blir kala fläckar. Och det blir gärna små bruna prickar utav det.
Gulle.. hoppas han mår bättre nu. Hur har det gått?
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Hur gick det?
Det är tyvärr inte ovanligt m degus som putsar antingen sig själva eller burkompisen för mkt så att pälsen försvinner. Det ser inte ut som typiska putsfläckar, men inget jag skulle utesluta utan att först ha studerat degusarna ordentligt.
Tråden är två år gammal :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#9 jo jag såg det, men undrar fortfarande hur det gick ;)
Oj, tänkte jag inte på.
Är också nyfiken på hur det gick!
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
#8 Jo det där med putsa sig själv eller andra för mycket vet jag om då min degu inte har päls på svansen. Tvätta svansen konstant och hennes änglasyster var på svansen och tvättade oavbrutet. Nu är hon naken på sin lilla svans…