Dåligt hanterad sugar glider
Hej!
För två dagar sedan tog jag över en ett år gammal sugar glider (hane). Han har nog inte blivit hanterad särskilt mycket och jag vet inte riktigt hur jag ska göra med honom.
När jag öppnar hans bur och sätter in mat, är det inga problem, han är nyfiken och vill lukta. Det går utmärkt att ge honom mat via handen, det äter han och nosar nyfiket på ens hand. Men han verkar ändå ovan vid att hanteras, att bli vidrörd.
Igår var han ute och sprang och det gick bra. Han var nyfiken och alert men han undvek ändå att klättra eller röra vid mig.
Hur ska man hantera en sådan glider? Ska man ge sig på honom korta studer/dag och hantera honom så han lär sig, eller ska man låta honom komma till en helt självmant och aldrig röra vid honom själv?
Jag har haft råttor tidigare och då har jag "tvingat mig på dem" och hanterat dem en stund varje dag, så har de lärt sig och blivit gosiga. Ska jag göra likadant med en sugar glider?
Tack alla för hjälp!
Hälsar
Emelie
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Det spelar inte så stor roll hur mycket han blivit hanterat. De behöver lite tid for att vänja sig till ny bur, ny miljö, nya lukter, ljud, ny människokompis och allt.
Inom en vecka skulle han redan börja utforska dig, men det tar vanligtvis lite längre för att bygga förtroende. Du kan också sy en sovpåse med dragkedja och ha honom sova i påsen i din tröja under dagen. Då blir han van vid din lukt och börjar kännas trygg med dig. Det är viktigt att man inte byter lukt ofta (använder olika parfymer, krämer och sånt)
Han ska också ha en kompis av sin egen art
Tack för ditt svar! Men ska jag gå på honom och ta i honom eller ska jag bara låta honom vara?
Han bits vanligtvis inte när jag tar i honom och han skriker inte.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Om han verkar vara ok med det, kan du börja leka lite med honom i händerna, men om han springer bort, försök inte jaga honom. Detta uppfattas som fientligt beteende och blir då ett väldigt stort steg tillbaka. De är nyfikna, gillar utforska och leka, men de kan vara också väldigt envisa och det kan ta lite tid innan de vågar klättra på en.
Det hjälper också om man börjar med att ha honom löss i ett mindre utrymme, som ett tält, till exempel. Då har man inte så många intressanta saker att uforska förutom människovännen :) Men han verkar väldigt tam ändå om han inte skriker när du tar i honom.