Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: annonser
Läst 7402 ggr
SweGizmo
0

2 fågelburar till salu!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har två fågelburar till salu som jag haft tamråttor i innan. Men har inte kvar dem och behöver bli av med lite burar så vi får in pengar. Jag bor strax utanför Göteborg:)

Den första är en blå bur med två tjocka plastluckor på sidorna (som man kan dra upp), finns 2 små luckor på kortsidorna också.

Utdragbar botten.

Höjd: 60 Längd: 49 bredd: 30

Pris: 200 kr

Den andra är en vit lite mer stilren fågelbur. utdragbar botten, 1 stor lucka på framsidan, en mindre på ena kortsidan. matbehållarna på framsidan är lite spruckna så det har tejpen fått fixa;) så det håller absolut. Annars kan man byta ut dem.

Höjd: 50 (60 på högsta punkt) Längd: 45 bredd: 32

Pris: 300 kr

Min blogg: SweGizmo.se

spiritedaway
0

fast dom där är väl inte lagliga till nån fågel tyvärr. Kollade nyligt upp om en annan fågelbur. Och då var det minst 0.7 m på längsta sidan. Och det var absolut minsta.

SweGizmo
0

Va:s men jisses, varför säljs dem ens till fåglar från början???:s undra vad jag ska göra med burarna… hmmm…

spiritedaway
0

Du får ju gärna kolla upp så att jag inte minns helt galet. Men det var bara nån vecka sen jag kollade. Finns i L80.

Tyvärr säljs det många burar till alla möjliga djur som inte alltid är lagliga.

zickan
0

hamsterbur ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

smurfan-13
0

Något måste verkligen göras för att få bort dessa för små burar från marknaden! Är ju inte lätt för folk som inte är insatt i lagen att veta att buren är för liten om man får köpa den av butiken. :(

SweGizmo
0

#5 precis:/

hoppas någon med gnagare kanske vill ha det som sjukburar, transportbur osv. Den blåa är ihopfällbar så den är ju lätt att ta med.

zickan
0

Allt som går att sälja kommer finnas kvar. Men det är synd att det inte finns en lista uppsatt på alla zoo affärers väggar om burmått. Det vore kanske något att sikta in sig på att försöka få upp.

Fågelburarna som är för små bör väl kunna fungera som hamsterburar?
Om inte iaf transport, sjukburar. Men är man lite smart så bygger man ihop. Den vita skulle vara rätt snygg att ha ovan en annan vit större bur som ett litet torn, kanske åt råttor.
Går även att skaffa på sig en massa småburar och klippa loss delar ifrån, när man t.ex vill bygga ihop delar till en stor, klippa upp en annan bur och behöver burlucka, vet en hamster uppfödare som klippsade loss och rätade ut små burar att ha som tak till plast lådor(hamster)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ellenfyrkant
0

Burarna är inte ens lagliga åt råttor som du använt dem till… ?

Mvh Ellenfyrkant

SweGizmo
0

#8 jo dem är precis enligt lag för råttor, men skulle inte använda dem till mer än sjukburar ändå. Hade dock en ensamråtta som bodde i den ena i 4 mån, men han var ute och sprang mycket varje dag:)

två fullvuxna hanar skulle jag nog aldrig stoppa i burarna om det inte hade vart för en kort tid som på utställningar osv.

gulzebra
0

#9: Nej, ingen av de är laglig till råttor - råttor ska ha absolut minst 60*30 cm i ytan. Med undantag för som sjukburar då, man får frångå lagen om det gäller sjukdom, transport och sånt.

Synd att inte plastburen hade större djup, då hade jag lätt haffat den! Skulle vara perfekt som fotobur åt mina finkar… Men 30 cm blir lite kort :/

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ellenfyrkant
0

#9 NEJ ! INGEN av burarna är laglig att hålla råttor i (permanent). Råttor ska ha en bur med utrymmet minst 0,18 m2. Vilket ingen av de burar du säljer uppfyller !

Mvh Ellenfyrkant

SweGizmo
0

#10 & #11

Kollade upp det och ja, ni har rätt. Saknas ca 10 cm på vardera bur för att vara godkänd.

Har alltid fått för mig att burarna var exakt lagliga, men det var dem inte^^' *opsi*

Tur att min ensamråtta var ute och sprang mycket i rummet, annars hade det vart väldigt synd om honom.

Rafflan
0

#12 det lilla han saknade enligt lagen "dog" han nog inte av, har man massor med kul inredning och aktivering så "överlever" dem, dock är större alltid bättre ;)

smurfan-13
0

#13 tycker du får det att låta som att det är "ok" att ha en för liten bur bara man har kul inredning och aktivering. Faktum är ju att det är minimimått i lagen, vilket gör att allt under det INTE är ok. Nu är det ju gjort, så det kvittar ju nu, men jag tycker det är viktigt att markera att måtten inte är ok för TS och alla andra som ev funderat på att använda en för liten bur…

Rafflan
0

#14 nej, lagen är ju MINSTA måtten, å större är alltid bättre.

Men köper jag tex en ny kanin bur i lagliga mått, å sen efter 7 år ska jag sälja den å upptäcker "oj den är 2 cm för låg!" tror du min kanin märkt någon skillnad eller lidit av det?

Tyckte ni fick det att låta som "stackars djur som led, den saknade hela 0,03 m2 i botten yta, gud vad den måste vart ledsen" medans jag personligen inte ens tror den märkt det :P

Lagen är till för att följas! Det säger jag inget annat om.

SweGizmo
0

kan man inte ha detta som transport eller sjukburar heller??????

Kan man det skulle jag vara glad om en mod ändrade rubriken till

2 sjukburar/transportburar till salu.

gulzebra
0

#15: Det är en ganska stor skillnad mellan 2 cm missad takhöjd på en kaninbur och 1 dm förlorad yta på en bur som är så mycket mindre.
Dessutom blir det ju svårt att gå enligt devisen att de klarar sig om de har mycket inredning. Dels får mycket inredning inte plats, och dels så ska de ju ändå få plats att springa också vilket omöjliggörs av måtten.

Därmed inte sagt att små burar alltid är fel, för det tycker jag inte. Har själv haft råttor boende i hamsterburar förr - men då har de varit lösa dygnet runt och bara haft buren som mat- och toaplats (och sovplats om jag fått som jag ville, men tydligen dög den inte till det när råttorna hittat bättre sovplatser i rummet…) och stängdes bara in om jag skulle dammsuga och/eller skura golvet ett snabbis.
Ja och så är det okej som sjukbur förstås.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

#16: Jodå, det går alldeles utmärkt! Personligen tycker jag att alla råttägare borde ha sånahär småburar hemma ifall olyckan är framme. Själv har jag en ruggigt klumpig råtta som stukat tassen några gånger, och då har för små burar varit räddaren i nöden typ - för han ska ju inte anstränga sig och då funkar inte en stor bur.
Likaså är det skitpraktiskt om man ska ångbada en rosselråtta tex :)