Djur som inte luktar!
Jag har råttor nu. Men min pappar får ont i huvudet och blir att må dåligt av råttornas lukt.
Finns det något annat djur som typ liknar råttor och som inte luktar som mycket?
Degu eller chinchilla kanske?
Jag har haft chinchilla men det passade inte mig nå bra. Eller jag köpte 2 på en djuaffär och vi fick dom aldrig tama.
Degu hur är dom? :)
Eller dom chinchillarna jag hade kom från en djuraffär. Dom hade varit när jätte länge och ingen hade hållt på med dom så det kanke va därför dom aldrig blev tama.
Hur är annars en chinchilla?
Jo, det är nog väldigt svårt att få en sån chinchilla tam eftersom de är lite skygga av sig och kräver mer tålamod än råttor att få tama(min erfarenhet iaf). Om du köper från en bra uppfödare istället är det mycket lättare att få den tam.
Jag har aldrig haft någon själv men mina kompisar har haft och de har varit sociala och trevliga :)

Chillor och degusar luktar i stort sett ingenting.
Men det är ju inte det man ska gå efter utan skaffa djur som man trivs med och vill ha.
Vill man ha råttor finns det ju ingen chinchilla i världen som kan ersätta det.
Prismässigt så kan man just nu få degusar kastade efter sig gratis, medan chillor hos en bra uppfödare kostar ca 1500kr styck för bebisar.
Samma dock med chillor, degusar som med råttor. De ska vara två för att trivas. Degusar kan vara flera i grupp som råttor, men chillor skall hållas två och två.
Och som tidigare skrev, otroligt stor skillnad på chillor från djuraffär och uppfödare. Men återigen, några råttor blir de inte. De kommer inte att kunna sitta på axeln och följa med ut t.ex.
Såg att du bara hade hanar (?)
Skaffa honor och testa? Har hört att dom (elr ja dom & dom, snarare deras KISS som stinker) luktar mycket mindre än hanarna.
#6 Är det till mig du skriver om råttorna? :). Jag har 3 hanar och 4 honor.
gerbiler då?

#7 Jaha ajdå.. trodde att du bara hade hanar. Vilken osis 
Jag måste nog sälja dom. Vi blir att må dåligt av dom här hemma :(.
Jag har råtthonor och dom luktar inte det minsta. Hanarna luktar väl lite sött därimot,
Och precis med alla djur så luktar buren skit när den inte är ren.
# 11 Jag ska ha kvar råttorna :). Jag har köpt en nu bur till killarna. Den dom hade var jätte gamal.

Tycker man det luktar får man väl se till att städa oftare. Kanske skaffa ett bättre strö.
Degus luktar betydligt mindre än råttor, går att få¨minst lika tama (men är inte alls säkert att man lyckas m) & är enligt mig den perfekta gnagaren. Dock passar de inte alla & på blocket reas de ut degus ganska så flitigt numer :(
#13: Fast det beror på varför det luktar också, det är inte alltid bristfällig städning som är problemet.
Själv hade jag en bur som var skitkass till råttor förut. Råttorna trivdes men jäklar vad den stank! Då var det gallret som i princip sög i sig allt piss… Den blev inte långvarig här hemma kan jag ju säga :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
# 14 Jag tror att jag hade samma fel. För gallret luktade alltid jätte illa fast jag gjorde rent hos dom 2 -3 gånger i veckan.
Men nu har jag andra burar och det fungerar mycket bättre :).

Ströt är ju också en bidragande orsak till lukt.
Spån ex tycker jag gör att det lucktar mera än ex Katttoalätt som är pappers pellets.
Själv tvättade jag hela buren i duschen minst en gång i veckan när jag hade råtter.
Degus är ett trevligt djur men man ska vara noga med var man köper dem för att de ska bli tama min erfarenhet.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Toalätt papprers ströt har i sig börjat lukta konstigt redan som nytt så vi fick ta bort det nyligen :S

#5 Men hur stark lukt de har kan ju faktiskt vara en ganska stor bidragande faktor till hur man trivs med djuren.
#13 Inga djur kan passa alla. Men är det något speciellt du tänker på som anledning till att de inte passar alla och att det är nämnvärt ?
#17 Jag har ingen egen erfarenhet av toa-lätt men har från de flesta som använder det hört att det luktar väldigt starkt och illa i en nyöppnad påse så att det är bra om man har möjlighet att ställa ut den på vädring ett tag för att sedan ta in för användning.
Mvh Ellenfyrkant

#18 personligen tycker jag ju att degun är bästa gnagaren, men om man tittar på hur (o)vanliga de och hur oftaman ändå ser dem byta hem, omplaceras & reas ut, så inser man ganska så snabbt att folk tröttnar på dem. De kräver ofta sitt om man säger så, annars blir de destruktiva, högljudda och inte så tama som folk vill ha dem. Vid ett års ålder kan de vara så dryga att jag känner för att slänga ut dem, trots att jag vet att det är övergående och att jag faktiskt tycker degus är bäst ;)

#19 Ses 1-års åldern typ som en sorts trotsålder ?
Mvh Ellenfyrkant

#20 jag har aldrig läst om det eller sett nån annan skriva om det, men de individer jag har haft har alla vara skitdryga vid ett års åldern. De är mer aktiva, gnagiga och högljudda då än vad jag generellt tycker att de är.

#21 Låter lite som min lillasyster. Hehe ;)

#22 :D
#18: Toa-Lätt ska det visst ha forskats på när det gäller lukten. Om jag inte minns helt fel är det en gen som skiljer oss åt - ena halvan av folket känner inte Toa-Lättlukten, andra halvan känner den och för de som känner den luktar det förjävligt. Lite kul
Själv känner jag lukten och visst luktar det illa, men jag känner den inte om jag inte står precis vid en nyöppnad påse. Då kan jag förstås inte låta bli att köra ner näsan i det heller, för det luktar så konstigt ^^
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Jag tycker gerbiler och Degun är bra allternativ som inte luktar.

Hamstrar luktar inte så mycket med förutsättning att man håller rent hos dem. Dock kanske inte de klassas som något "exotiskt djur". 
Mvh Ellenfyrkant

Ärligt talat så luktar råttor och möss extrem jämfört med nästan vilketdjur som hellst, har man ett gäng som i ditt fall så är de svårt att hinna ikapp lukten ;) men tänk på att lukten ofta sitter i galler, hyllor sovplatser osv. de är inte bara bottenströt som luktar ibland behöver man inte äns byta när de luktar man kanske bara behöver diska lite hyllor eller dylikt!
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

#27 Såå sant. Dock är det inte allt för enkelt om man har mycket trä i buren.
I just detta läget är plast behändigare. Men har man trähyllor kan man ju alltid tvätta, låta det torka och sedan slipa ner dem.
Mvh Ellenfyrkant

när jag hade trä i buren så skrubbade jag de några gånger sen kan jag lova att jag slängde de och hade aldrig nånsin trä i en råttbur igen ;)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

#29 Hah, visst stinker det förfärligt ! 
Vad hade du istället då ?
Mvh Ellenfyrkant
Städar du regelbundet? Dum fråga kanske men.. :)
Hanar luktar oftast mer än honor. Men om man städar regelbundet och tvättar filtar osv., brukar det ju inte lukta så mkt.
Men visst, är man känslig (obs: inte på ett negativt sätt!) mot dofter kan det ju vara för mkt ändå.
Prova inte sköldpaddor bara ;) De luktar unk.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!