Ensam degu?
Jag har en degu hona som jag haft ett par år nu. Vi köpte henne med hennes syster som sorgligt nog dog för ett tag sedan men min degu hona var väldigt… skygg och satt mest för sig själv, gjorde ingenting och var helt enkelt inte livfull och nyfiken av sig. Men när hennes syster dog så förändrades hon på en gång. Hon blev livfull, nyfiken och klättrar runt i hela buren och visar upp mer av sig liksom.
Jag har alltid hållt på lika mycket med båda men kan det vara så att min degu hona trivs med att vara ensam?
Hon verkade inte vara speciellt road av att ha sin syster när hon var vid livet men att umgås med katterna älskar hon… Jag personligen och resten av familjen tycker att hon har förändrats TOTALT till det mycket bättre sen hennes syster försvann…

Det kan ju även vara så att hon var hunsad av systern, vilket gjorde henne deppig. Det kan vara väldigt svårt att se det mentala som försigår mellan två individer av degusens storlek & det är ju viktigt att man tycker om varandra även om man är degus :)
#1 Ja.. Nej det var hon som var "bossen" och hon verkade helt enkelt stressad av sällskap av andra. Köpte henne från en zooaffär och då trivdes hon inte heller med sitt sällskap… Konstig dam det där.
Nej men jag fortsätter att ha henne ensam då hon inte verkar må dåligt av det. Pratade med henne om en ny kompis och då vände hon rumpan till mig så om hon nu förstod mig så tror jag att det betydde ett nej!