Tama degusar?
jag vet absolut INGENTING om degusar. därför undrar jag om det går att få dom "ordentligt" tama eller är det ett skyggt djur? kan man lixom hålla i dom och så?
//nyfiken ;)

De går att få extremt tama, men det verkar som vissa individer kräver betydligt mer än andra för att bli tama.
Jag har haft individer som alltid satt på min axel, kom på inkallning, sov i min famn, putsae mig, aporterade, funkade lösa i lägenheten m katt o allt. Samtidigt som jag har haft individer som jag inte alls lyckades få mer tama än att de var hanterbara (trots samma tid till dem). De jag har idag hanterar jag inte nämnvärt, men 3 av 4 söker sig glatt mot mig och kommer alltid för att hälsa när man går förbi dem. Dock tycker ingen om när jag måste plocka upp dem (de är ej vana), men det är ändå inga problem att hantera dem.
okej, tack för ditt svar. Vad gulligt med apporteringen! 
trodde dom var rätt så skygga, då har jag lärt mej nåt nytt!

Jag har 10 stycken, både honor och hanar som kom till mig som akuta omplacerinar. De var jätteskygga när de kom, men det tog inte många veckor innan de blev tama. Inga problem att hålla, sitta i knät eller så. Dock inte jättelånga stunder i taget, de har ju annat, roligare för sig:)
Nu får man hålla emot när man öppnar burdörren för alla skuttar rakt ut på en gång. Däremot kan de vara svåra att fånga in ifall de inte har lust. Men istället för att jaga någon låter jag dem vara ute en halvtimma till istället, då kommer de nästa gång istället.
Vet inte om det är en tillfällighet men här är mina två kill-gäng tamare än tjej-gänget om man ska jämföra.

#4 Jag har ju ingenting att jämföra med, har ju bara haft dessa.
Men du får sluta att visa vittecknat, det var ju såna jag ville ha när jag en gång ville skaffa degusar. Innan 10 stycken landade på mig.

Vilka sötnosar! jättefina djur!
Som alla djur är degus individer, men dom går att få hur tama som hälst. Och som smurfan-13 såger är dom otroligt läraktiga!
Mitt andra par degus som jag köpte kom från en djuraffär (så länge sedan att det i princip inte fanns några uppfödare). En av dom var så rädd att jag inte såg honnom över huvud taget den första veckan, för han gömde sig i huset så fort någon närmade sig rummet. Men han blev en super snäll och trevlig degu.
Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/