Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: hälsa-sjukdomar
Läst 2747 ggr
Doll
0

Parasit eller sjuka snäckor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte nyligen att mina A. achatinor har fått något som ser ut som vattendroppar på skalen. Det går att pilla sönder och snäckorna verkar inte känna av det.

Dom äter och kutar omkring som vanligt.

Kan det vara någon parasit eller är snäckorna sjuka?
Eller kan det vara något fel med boendet som orsakar detta?

Tacksam för lite hjälp!

gulzebra
0

Slänger in ett litet svar utan att svara - har aldrig sett eller hört talas om det här förut så jag blir såklart nyfiken och får gärna upp tråden i mina inlägg-listan när det dyker upp ett svar ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Doll
0

Samma tråd ligger ute på PetSnails forum. :) (LÄNK)

Men jag uppdaterar självklart här om jag får något svar på vad det kan vara.

Trollhassel
0

Hadde samma "problem" på mina ryskimporterade A.achatina och hadde då aldrig sett det förr. Det spred sig till mina andra snäckor så jag fick för mig att det var någon slags ägg av något. Snäckorna mådde aldrig dåligt av det och plötsligt försvann det bara.

Kan inte svara på vad det är tyvärr, men jag tror inte det är något du behöver oroa dig för.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Doll
0

Ja, eftersom det sprider sig till andra snäckor så börjar man ju bli lite orolig… :/

Jag har läst om folk som haft samma problem men har inte fått något svar på vad det kan vara och det verkar bara vara just på A. achatina som det här dyker upp på.

Jag har två A. marginata suturalis i samma terrarium, men dom har inte fått något av det här på sina skal utan det är bara på achatinorna, vissa har mer andra har bara ett fåtal.

Jag får hålla koll och hoppas på att det försvinner med tiden.

Trollhassel
0

#4 Det kom på mina marginata, reticulata, immaculata och albopilosa också.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Doll
0

Ok… Typiskt. :/

Doll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har det försvunnit, vad det nu än var…

Jag skrapade bort "blåsorna" på en av snäckorna och den har nu ljusa fläckar på sitt skal.
Dom övriga snäckorna har inga märken alls efter det här.

Så nu är det bara att hålla tummar på att det inte kommer tillbaka.