Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 3274 ggr
Saiipz
0

Köp för exotic :)

hej! :)

jag skulle gärna vilja köpa ett exotiskt djur, men vill veta lite mer om dem osv. de jag har funderat på är tex Genetter, och opossum :)

tacksam för svar! ;)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

enbartmalin
0

Om jag inte her helt fel för mig så går gnetter under rovdjur och är därför inte tillåtna i sverige. :)

Artikel om opossums finnes på sajten.

Hälsningar Malin

Saiipz
0

jaa fick reda på de :)

tackar! ;D

enbartmalin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter du läst artiklen och har mer specifika frågor kan du ställa dom här.
Lite lättare att svara på mer specifika frågor än skriva massor almänt om djuret. :)

Hälsningar Malin

Saiipz
0

då har jag en fråga tex, vart finns de o köpa? :)

enbartmalin
0

Dom är inte speciellt vanliga och det finns endast en uppfödare i sverige, denna har precis sålt sina.
Import eller vänta på att dom nya ägarna börjar sälja.

Hälsningar Malin

zickan
0

Olagligt att hålla hel/halvapor och rovdjur som sällskap förutom mindre undantag som typ iller, grävling.
Går dock att skaffa djurparks tillstånd för alla arter.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Saiipz
0

okiiie :)

[isdrakee]
0

#6 Är det undantag för grävling?

Ratata
0

#8 Ja, har för mig att det hade att göra med att tama grävlingar underlättade träning av jakthund eller nåt sånt…

zickan
0

#8 Ja det är undantag för gävlingar. Och som Ratata säger så har jag hört samma anledning. Att de användes förr till att träna jakthundarna med. Numer är de inte direkt lika vanliga och svåra att få tag på.

OBS!
Ännu olagligt att plocka in vilda djur, avla på vilda djur och behålla ungarna etc. För att det ska vara tillåtet att äga en grävling så måste man hitta en säljare/uppfödare som kan intyga att föräldra djuren inte är viltfångade. Många har tipsat om Danmark.

[isdrakee]
0

#10 Okej där ser man. Jag trodde hund, katt och iller var dom enda rovdjuren man fick ha utan tillstånd.

Himla fusk det där med reglerna. Att man får ha Europeiska däggdjur men inte fåglar…

Saiipz
0

men ska man gå till vet o fråga om tillstånd, eller till staten? :)

zickan
0

jordbruksverket

Saiipz
0

okey :)

Saiipz
0

finns en jag kanske ska köpa ett par sugar gliders från :)

men hur långt får de åka som längst (bilresa)? och vad kostar dem i genomsnitt?

gulzebra
0

#11: Kan bara hålla med, så jävla trist! Skulle själv vilja ha gråsparvar, hade en tam hona när jag var liten och är helt kär i de sen dess. Men icke sa nicke… :(

Finns en kille i Holland som nyligen hjälpt mig spåra upp min ena zebrafinks ursprung. Blev inte så lite avis när jag såg att mänskan har domherrar!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[isdrakee]
0

#16 På 50-talet var det tydligen väldigt populärt med domherrar som husdjur, dom ska vara väldigt trevliga. Men på den tiden fick man plocka in djur från det vilda så det var väl kanske inte så bra det heller.

Men det är surt när det finns uppfödare av Europeiska arter i andra EU-länder  som man inte får köpa pga Sveriges regler…

gulzebra
0

#17: Ja de verkar görtrevliga! Har sett lite av hans bilder där de sitter och äter ur handen och grejer - lite trevligare än några fega zebrafinkar… :P Och de är ju så jäkla fina också! Tänk en barrskogsinspirerad voljär med domherrar… Blir inget behov av en traditionell julgran då inte ;)

Yes, det är skitsurt :(

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Vattnadal
0

#18 Men om du importerar fåglar från honom, som hållt i fångenskapp tillräckligt många genarationer, med papper så det blir lagligt, är det inte OK då heller?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[isdrakee]
0

#19 Nej det är strikt förbjudet med alla Europeiska fågelarter. Jag försökte fråga jordbruksverket om man kunde få tillstånd att få hålla dem (man kan ju faktiskt få tillstånd att hålla rovdjur mm) men fick som vanligt ett luddigt svar tillbaka som jag tror innebär att man inte ens kan söka tillstånd för det.

#18 Vi får hoppas på bättre tider. Jag kan inte förstå varför det skulle vara skillnad på däggdjur och fåglar i dessa situationer.

Vattnadal
0

#20 Fubbigt! Jag har ju en inhemsk art med papper, en padda då, grönfläckig, svenskfödd men med importerade föräldrar, laglig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

gulzebra
0

#20: Definitivt! Nästan så man vill flytta till nåt land där man får ha de… Och skunkar för den delen :P

Fast samtidigt kan vi nog skatta oss lyckliga för de regler vi har. Jag kan ju säga som så att om jag någonsin flyttar till Norge kan du få den stora äran att skjuta mig Obestämd

[isdrakee]
0

#22 Norge… skulle aldrig kunna flytta dit pga mitt djurintresse. :)

gulzebra
0

#23: Precis det jag syftar på :P

Fast å andra sidan skulle det ju inte skada att bo nära gränsen och åka in för att jobba så man har råd med fler djur, höhö Oskyldig

DoD
0

I norge får man väll varken ha Exotiskadjur eller reptiler vad jag har hört av mina Norska släktingar…. Boooriiing

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

gulzebra
0

#25: Stämmer bra, sjukt nog :P

DoD
0

#26 kan väll förstå vissa exotiska djur men ändå de finns så mycke som "duger" bra som husdjur…

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

gulzebra
0

#27: Precis. Man kan ju ha det mesta sålänge man sköter om de bra.