Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettannonser
Läst 1543 ggr
Lupin
0

sugargliders, köpes?

Hej, Jag är väldigt sugen på att skaffa sugargliders.

Men vart kan man få tag på dom små sötisarna, på lite närmare håll. Jag bor i Borlänge alltså i Dalarna.

Kanske låter dumt men jag  vill inte åka ner till skåne för att hämta ett par.

Sen en annan fråga. Skräpar dom ner väldigt mycket? Tänkte på att det jag har läst så låter det nästan lite så. Jag vill inte ha dom i en lite bur som många tydligen har, jag vill att dom ska kunna få vara fritt i ett rum. Eller är det dumt?

www.vovvensdagis.se

Ypsilon1
0

Om du vill ha dem i ett rum, då måste du forsäkra rummet, så att de inte finns ingenting som kan vara giftigt eller på något annat sätt farligt (växter, olika typer trä, lakerade möbler, glassaker som kan ramla ner och gå sönder osv)

Sugar gliders kan inte bli toatränade: de kissar och bajsar alltomkring, även medan de äter. Dessutom är de ganska messiga med mat, de spottar eller kastar små bitar på väggar eller på golvet.

Det är vanligt att folk som har de i mindre bur låter dem spring lös i ett par timmar varje natt. Efter de vaknat och innan de äter finns det mindre risk för kiss och bajs att hamna på väggar.

Om du vill ha de lösa i ett rum, då är det bästa att inreda rummet som ett bur, annars förstör de väggar och golv inte bara med kiss och bajs och markering, men också för att "grävning" ingår i deras naturliga beteende. I de vilda skulle de "gräva" med lägre tänderna (som är ganska långa) efter insekter, honungsdagg (som är sötaktig secret från insekter) eller acacia sav. Dessutom behöver de grenar och andra klättermöjligheter, såväl som olika ställen att gömma sig in på dagen när de skulle sova.

Man har dem kanske i små burar i USA och även Danmark, men i Sverige är det olagligt. En sugar glider bur (voljär) ska vara enligt svensk lag minst 2,2m hög och minst 4kvm i bottenyta. De behöver också en miljö temperatur på 23-26 grader, men kan tåla lite högre och även lite mindre i korta perioder (ett par dagar)