Uppfödare se hit!
Jag försöker samla ihop lite här på forumet. Tänkte börja med en lista på alla uppfödare här inne. Underlätta att hitta det man söker och kanske hjälpa uppfödare att synas lite mer.
Som mall kanske detta fungerar bra?
* Ort/Län
* Namn
* Uppfödningens namn
* Hemsida/länk
* Föder upp
* Antal kullar
* Pris från/till
* Kontakt sätt
* Övrigt
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Det finns en del uppfödare på exotiska djur i landet, men de flesta är väldigt ljusskugga och vill nog inte visas upp med adresser mm, både pga stöldrisker mm, samt sen finns det en del som inte har riktigt kompletta tillstånd för det men som ändå är väldigt duktiga och erfarna.
Känner tex en farbror som föder upp 3 olika sorters primater och har gjort det i snart 50 år, han är den duktigaste ap människan jag känner till, och hans primater har det väldigt bra med större burar än vad som krävs mm, men han saknar tillstånden som krävs för primater.
Så därför tror jag att de som håller på med ovanligare exotiska djur inte vill synas med kontakt information eller adresser,
mvh
#1 Tyvärr så kommer jag aldrig tillåta reklam här inne för djur som inte är lagliga i sverige. Det skulle bara tända intresset hos de som verkligen inte kan sköta dom eller inte kan hitta en veterinär som skulle kunna något om ämnet och ta emot för sköttsel. Och djuren vanskötts istället.
Lagarna finns ju till av många anledningar. Jag känner också folk som föder upp olagliga djur. Även om det finns jätte kunniga personer som kanske kan hålla dom i bra burar och på ett bra sätt. Så är det större mängd som inte gör det. En stor risk som är upp till var person om de är villiga att ta.
Denna sajt uppkom främst till att sprida ut sköttselråd om de nyare djuren som kommit in i sverige. Många exotiskadjur fel behandlas då informationen inte når ut eller ibland inte ens finns. Många skaffar på sig ett djur som är sött, tufft etc och tar efteråt reda på hur det ska skötas.Vissa djur säljes med fel sköttsel råd ifrån den tidigare ägaren i för små burar. Nyligen köpte enbartmalin här inne en jordekorre på blocket då hon tyckte synd om djuret som satt i en liten hamstebur men lagen säger 2kvm.
Lite av detta står i informationen om sajten.
* Ort/Län: Västmanland
* Namn : Victoria
* Uppfödningens namn: Zickan's
* Hemsida/länk: Inge för exo djur just nu. (zickan.org)
* Föder upp: I år endast pygmeigelkott. Men annars även gp råtta, sibirisk jordekorre. Resten har jag lagt helt på is för tillfället. Även uppfödare av andra djur utanför ämnet.
* Antal kullar: Svårt att beräkna. 1-5 kanske i nuläget.
* Pris från/till: 500-1500:-
* Kontakt sätt: Widerkrantz@hotmail.com
* Övrigt: Jag har kommit ifrån aveln mer och mer. I år har det varit rätt lugnt på alla fronter. Troligen även nästa år. Kommer nog dröja en tid innan, om jag börjar med gp råttor igen. Det hänger på hur intresset ser ut ifrån personer man verkliken kan lita på INTE omplacerar dom hela tiden.

*Ort/Län: Linköping, Östergötland
*Namn: Sofia
*Uppfödningens namn: Estrellado´s
*Hemsida: Estrellados
*Föder upp: Degus, agouti och vittecknat
*Antal kullar per år: 1-2 st
*Pris: runt 200-350:-/st
*Kontakt sätt: mail se hemsidan
*Övrigt: Har en väldigt liten uppfödning med bara en hane för tillfället. Viktigast för mig har varit hälsan så jag själv hade väldigt otur på den biten när jag började med degus 1997.
#2 Jag tror att #1 inte pratar om exotiska djur som i fråga är olagliga att hålla, utan snarare att de menas på att lagarna i många fall är helt ofattbara, vilket gör att många uppfödare av ex Gp,igelkott,sugar gliders etc väljer att inte gå ut med sådanna uppgifter pga att dom kanske inte lever upp till ex 20 kvm ytan som majoriteten av djuren skall ha enligt lag.
Pga sidor som din här på exotiska djur prijoriterar hur viktigt ytmåtten är och som jag gör på igelkott gällande ytmåtten där, där vi verkligen kämpar för att de inte skall bli ex burdjur i små utrymmen etc, vilket gör att det är en stor risk för en uppfödare att gå ut med sådann info om sig själv om dom kanske inte håller exakta lagmått och inte har tillstånd för dispans av jordbruksverket och/eller länsstyrelsen.
För anonyma anmälningar och plötsliga samtal och tider för granskning av djurskydd etc är vanligt för oss som håller på med just exotiska djur, och speciellt på oss som verkligen sköter allt också, men blir dömda pga okunskapen mm.
Men sedan så menar ja ju inte med detta uppfödare som missköter djur etc och håller allt för trånga utrymmen osv, men de finns de som håller på 15 kvm iställer för 20 kvm.
Eller de som kanske lägger mer vikt på burarnas djup och brädd en höjd beroende på djurets aktivitet etc, om den behöver mest på höjden eller längden etc.Men som alltid i alla lägen ser till djurens bästa och har kunskapen och är otroligt kunniga i sin fråga.
Och även pga sånna små saker så blir dom ljusskygga och vill inte gå ut med info pga även sådanna saker kan göra folk ursinniga.
I know! Okunskapen fördomar mm. kan göra vardagen för en uppfödare till ett h*lvete, speciellt när dom genom att lämna ut sin info på sånt här sätt gör sig ett namn och genom att vara aktiva i det dom gillar, och då blir de att man tillslut lägger av och förblir ljusskygg och väljer att inte gå ut med infon. :)
www.blueberryhedgehogs.com
#5 inlägget handlade om olagliga djur jo, djur som var lagliga en gång i tiden och folk som hade dom då och ännu har.
Hälsningar Malin
Okej jag tolkade det som hon menade de djur som är olagliga och man måste söka tillstånd om att få äga. Typ de djur personen själv har och verkar föda upp?: ozelot"liten leopard", kattfrett(halvbjörn), Näsbjörn, silkesapor osv
_
Detta står öppet på en annan pressentation där det även står att personen äger alla rättigheter att inneha dessa djur!, tar genast bort om jag inte får skriva det här.
_
Jag vet inte hur det ser ut med att kunna skaffa tillstånd att ha och föda upp dessa djur som "privat" person. Och skulle gissa att man då är extrem petig på hemmen att de har sina papper i ordning.
Men jag vill väldigt gärna inte uppmuntra folk att skaffa på sig dessa djur. Många smugglar in för att kunna tjäna pengar, ha ett tufft djur etc.
En jag känner till smugglade in en tvättbjörn. Men fick kalla fötter och visste inte vart personen skulle göra av djuret när denne insåg att det inte var som tänkt eller vad nu personen tänkte på. Tvättbjörnen hittades på en tunnelbane station i en låda.
Just det beteendet jag inte vill uppmuntra.
Jag kanske har fel i det tänkanden. Isf får ni säga till och komma med vettiga argument.
Personerna som Shaolin pratar om är folk som haft primater och diverse exotiska djur långt innan dom blev olagliga, när dom blev olagliga gissar jag på att dom inte fått tillstånd men ändå fortsatt ha djuren.
Dom håller djuren exemplariskt, bättre än lagen kräver och har många många års erfarenheter, men har tyvär inte tillstånd.
Har jag förstått det rätt Shaolin?
Hälsningar Malin

Hej allihopa, tänkte klargöra mitt inlägg en del här, det jag i huvudsak pratar om är att många har hållt på länge med sina små älsklingar sen kommer det helt plötsligt en lag som säger stopp.
Om jag tar som exempel;
Anna 30 har en papegoja som hon haft sedan hon var 15 år, papegojan är hennes allt här i livet och de har under uppväxten varit oskiljaktiga.
En morgon står jordbruksverket och knackar på dörren och säger tyvärr men vi har ändrat lagen så att det är förbjudet för privatpersoner att ha papegojor!
Så du har 7 dagar på dig att omplacera den eller avliva den,
eftersom papegojan nu är olaglig för privatpersoner så är det inte så lätt att omplacera den sådär hursomhelst.
Men det finns ju ett kryphål i lagen tänker anna, allt jag behöver göra är att råna banken och öppna en djurpark, då kan jag ju få djurparkstillstånd och behålla min älskling.
:
Oki kanske ett dåligt exempel…….hehe
Men rent privat så anser jag att djur oftast har det bättre privat än i djurparker!
För det första så slipper de all stressen, visst är det så att många privatpersoner inte har möjlighet att erbjuda samma yta till djuret men de kan erbjuda desto mer av det som är viktigast för djuret! Kärlek….
Det är samma för oss människor, visst trivs jag bättre i en stor fin villa, men vad betyder det utan kärleken, jag trivs bättre i en etta i stan om jag får dela den med någon jag håller av.
Jag har svårt att tänka mig att djurskötare eller djurparksdirektörerna tar hem tex en av sina apor eller lemurer och låter han sova vid fotändan på sängen.
Jag är väl medveten om att många av reglerna som kommer är för djurens bästa, men det handlar igentligen inte bara om burstorlekar!
Jag kan även dra ett exempel av egen erfarenhet som jag råkat ut för;
En av mina björnar som jag haft sen han va bebis och gett nappflaska hade en stor bur som var godkänd enligt reglerna i lokalen där jag hade mina djur.
Jag tillbringade det mesta av min tid i min lokal och tog hand om djuren och björnen låg alltid under mitt skrivbord och slöa, gick jag så följde han efter.
Jag tog ofta hem honom efter jobbet så han fick vara hemma hos mig på kvällarna, sen följde han med tillbaks på morgonen.
Nu bodde jag i ett ganska nytt villaområde på den tiden så trädgård mm var inte uppväxt därhemma, så när han behövde gå ut för att göra sina behov så hade jag en sele som jag tog på honom.
De som bodde nära hade vant sig vid honom eftersom jag haft han som bebis, så de var inte chockade när vi tog kvällspromender ute ibland, han brukade krypa upp i soffan och se på tv med mig på kvällarna och sov i mitt sovrum,ibland i sängen.
Kommunens inspektör var van vid hur jag hade det med denna björn, han brukade alltid komma och vilja kela med inspektören när denne var på besök.
En dag så kom det sig att kommunen skaffade sig ytterliggare en inspektör, nyexaminerad från skolan som bara sett en björn på discovery som inte alls tyckte detta var kul,
veckan därpå fick jag ett beslut om att jag,
ej fick ta hem björnen där hemma,
ej fick låta han gå nära en människa,
ej får gå ut och promenera med han i skogen
mm mm mm
Detta resulterade i att enligt reglerna så mådde han bättre av att sitta i en regelgodkänd bur som jag själv tyckte var för liten för att han skulle trivas i.
Detta vägrade jag naturligtvis, jag skaffade ett intyg från en veterinär jag känner att björnen avlidit sen flyttade vi ihopa och levde lyckliga i alla våra dar hehe
Sen kan jag säga till alla de som förespråkar djurparker, tror inte att många av er varit bakom kulliserna och set hur det går till där, en annan notis är att 2 av sveriges största parker har blivit dömda för smuggel av djur!
I slutet av 80 talet så var det en viss djurpark i vårt land som tog chimpanser på båten från köpenhamn i barnvagnar genom tullen, inga namn nämd men ni vet vilka ni är!
Jag vill även tilläga att jag är inte en "privatperson" heller som ni verkar vara inne på, jag har under många år haft ett företag som bedrivit avel samt förmedling och import till djurparker, detta har gjort att jag för haft tillstånd för kattdjur,björn mm även som privatperson, dessa tillstånd tillsammans med min erfarenhet på sådana djur gjorde att jag har en del arter på dispans tillstånd fortfarande som privatperson och ej i företagets namn.
Nej nu har jag skrivit så mycket strunt att jag nästan glömt exakt allt jag skulle svara på, fråga på om det är nåt mera,
mvh
shaolin

Nu kom jag på en sak till, nu säger vi att detta bara är ett exempel och detta är absolut inget som hänt mig mm.
2 söta små silkes apor får tillökning, vid födseln blir det tvillingar, en djurpark har bokat ett ex vid ev födsel,
nu kommer problemet, buren är bara godkänd att hålla 2 apor så när ungarna blir större så måste de flyttas, den ena när han är mogen för det flyttar till en djurpark till nya kompisar och en stor bur.
Den andre sitter kvar och tittar på frysboxen och tänker"hittar jag ingen godkänd lägenhet så blir jag avlivad och hamnar i den"
Därför ställer jag frågan till er läsare, Vad hade ni gjort?
svar:1
Jag följer lagen och tar livet av apan och fryser ner honom.
svar:2
Jag säger till inspektören att endast en apa fötts och försöker hitta en privatperson som har kunskapen som behövs för att klara av att ta hand om apan, självklart gör jag täta besök och ser så att det funkar och apan mår bra
#11 nr 2 skulle kännas rätt självklar för min del. Men då måste man ju också ha kontakt nätet etc att kunna hitta ett bra hem. Om man inte hittar ett bra hem däremot så är alternativ nr 1 mer tänkbart.
Jag har inget emot ägandet av "olagliga" djur. Ende jag säger är rätt ägare till rätt djur. Sedan vad folk har är upp till var och en, bara de sköts på ett bra sätt. Så är mitt synsätt på det hela. Sedan om jag själv eller någon annan skulle haft eller ha något man inte riktigt får, är inget man direkt pratar högt om.
Det vi mer hade två olika ideer om vad du menade med första inlägget var just om du menade olagliga djur som just t.ex silkesapa som alternativet ovan. eller lagliga exotiskadjur.

jo helt klart jag skulle aldrig om jag hamnat i den sitsen sålt den till någon på nätet, bara till personer som jag vet har erfarenhet eller någon annan som jag litar på helt som kan rekommendera någon.

Jag behöver lite tipps. Jag visste inte man fick ha apor i Sverige så jag kollade lite på nätet och hittade en slkesapa i USA och hon som har den ska skänka bort den annars säljer hon den vidare på nätet och jag vill verkligen inte att någon bara ska ta den efter som den skänks bort. Har även en hund och en häst själv. Och försöker skaffa tillstånd att få ta hand om utrotninghotade djurarter och skadade djur. Men de står ganska klart och tydligt att det är förbjudet att äga en apa i Sverige. Nu undrar jag finns de något sätt att rädda denna stackars lilla apan så den får komma hem till mig. Hur mycket kostar de om man tar hem en olagligt. hur mycket kostar de om dem kommer på att man har en. Tycker verkligen synd om den.

#14 Det blir ju dock inte mindre synd om apan om du tar hit den olagligt och håller den här i fångenskap.
Vad skulle du göra om den blir sjuk? Veterinären anmäler ju dig direkt och behåller apan.
Först måste man bekymra sig att ens få in den i sv. Kollade på om jag kunde importera råttor från Usa. Skulle gå på ca 7-8000 om då uppfödaren åkte hit med dom. Mer om jag skulle åka. Så kan du fundera på hur mycket det skulle kosta att försöka få tillstånd och kunna komma igenom kontrollen med en apa ;-)
Förutom det så är det olika. Kan bli dags böter upp till fängelse straff beroende på hur illa man bryter reglen.
Sedan ska du hitta någon veterinär du kan gå till som inte skulle anmäla dig direkt. Förutom det hålla en berikad miljö, stort där den kan leva naturligt. Inte någon voljär i en lägenhet. En voljär vanlig zoo köpt voljär skulle kanske funka som transportbur. Sedan klara av att hitta mat och sköta deras kost med rätt dålig information och utbud i sv på foder och sköttsel.
Så i det stora hela så skulle du nog riskera att skada djuret istället. Och om djuret blir skadat eller sjukt. Ja då är det iaf kört för ingen vill vårda den åt dig utan att anmäla.

Hej ja du kanske ha rätt tyckter bara så synd om den och jag skulle inte haft den i en bur alls den skulle få gå lös i huset. och det är mestadels skog utanför. Men men tack för svaret. Det var så att hon skulle skicka den hit med flyg själv så sa hon att jag ska bara betala trnsporten direkt den åker över sen kommern tydligen enda hem till mig och jag känner en veterinär. Men kanske inte är någon bra ide eller?

Men det är omöjligt att få den in i landet. Den lilla apan skulle aldrig få passera tullkontrollen. Den kommer att flygas som djur, dvs i en bur i den avdelningen destinerat år djur. På medföljande papper kommer att stå "Marmoset" och man kan inte hämta den utan att visa tillstånd, dvs man kan inte flyga den in olagligt.
Du kan läsa mer om vad som gäller för djurtransport och införsel / djur import och vilka exotiska djur man får ha som sällskapdjur i Sverige på Jordbruksverkets hemsida
Som regel, om man importerar djur från utanför EU och vissa listade länder, ska djuret sättas i karantän, vanligast i 120 dagar (gäller även för hund / katt)
Jag hoppas att den lilla apan kommer någonstans där hon/han får bo tillsammans med andra silkesapor, för att de är sociala djur och behöver interaktion med andra av sin egen art
#17 Du som privat person får inte ha varken halv eller hel apor som husdjur.
Hälsningar Malin
Hoppas kunna skriva in mig här för en speciell snäckart i framtiden. =)