S. Jordekorrar m/utan bur
Sibiriska jordekorrar söker nytt hem. Finns även stor bur vid intresse. Buren är byggd i trä och nät, försökt byggas så djur ej kan gnaga på träet. Hel, fräsch. Går att dela av på mitten. Två luckor fram. Två luckor på taket(hela taket) går att öppna.
Botten är av två stora lådor som går att dra ut. Har lite högre kanter ifall man vill ha grävmöjlighet.
Enkel att montera ihop. Är nedmonterad nu. Går att få in i stor bil, men delarna är långa så släp kan behövas.
Fungerar till råttor, ekorrar, sjusovare osv.
Bones - Albino/vit. En av få djur av den färgen som finns i Sv. Han är köpt direkt från uppfödaren för. Är snart 3 år gammal. Varit helt hanterbar. Van att få komma ut och springa runt.
Tyvärr har jag haft mindre och mindre tid, vilket gjort att han blivit lite mer otam. Går ännu att plocka upp, men har ett bra humör. Svär ljudligt och kan försöka att naffsa/bita om han hålls fast.
Quila - Bodde/växte upp hos sin uppfödare där hon inte fungerade så bra i flocken. Är runt 3 år. Mer info om föräldrar och ålder kan fixas.
Hon är inte tam och lite små rädd av sig. Jag har aldrig lagt större vikt på att få henne hanterbar. Hon vill gärna komma ut och springa. Men är lite små svår att få in igen. Oftast går hon in själv men ibland varit behov att använda hov.
Hon har rätt bra med attityd mot andra honor. Bör kanske inte bo med flera honor som delas av en hane.
EV skickas en tredje ekorre med. Svårt att skiljas från ekorrarna. Freja är den svåraste. Hon har lite ålderstecken som syns ibland. Jätte go tjej och fullt hanterbar. Går bra i flocken. Men kan behöva egen bur under den värsta tiden av brunst perioden. Detta pga quila inte är så snäll. Hon gav Freja halv svans för ca ett år sedan. Inget som påverkat tantens humör eller levnadsätt. Hon bör vara runt 5år? snart. Kommer också direkt från uppfödare.
Deras inredning börjar bli sliten och ofräsch. Skulle behövas lite nytt. Jag har mycket grenar osv utifrån som inredning. Men även koksnötter, trähus osv. Skickar med en hel del.
De tuggar inte så mycket på inredningen. Vill gärna ha bra bo material annars går de på inredningen.
Anledningen till att ekorrna söker nytt hem är svårt att direkt förklara :-P. Jag älskar pälsbollarna riktigt mycket och skulle aldrig trott att jag skulle skriva en annons om dom. Kompisar har försökt få mig att sälja men jag har alltid svurit och hotat dom för vad de sagt.
Efter min flytt så ökades tiden på jobbet upp ännu mera. Ligger i förhandling på att få ned tiden igen då jag inte får jobba så här mycket pga adhd. Men det drar ut.
Insåg att mina ekorrar har inte fått kommit utanför buren på allt för länge. Har jätte svårt att säkra lghten så de kan vara ute en längre tid.
Har även börjat ställa ut mina råttor, vilket drar hem bakterier och strul som behöver medicineras och fixas med hos dom.
Livet drar mer tid än vad det borde. Lagt all min fritid på djuren. Men kompisar börjar dra i mig och saker måste styras upp som innan tog 2sek men nu har evigheter.
Att ekorrarna hittar hem är inte akut eller direkt viktigt. Men de skulle behöva mer aktivering, sysselsättning och mer tid av sin ägare.
Bones har börjat med fullt maniskt beteende att hoppa mot gallret och slå en volt. Kan hålla på i evigheter, alltid samma ställe. De mår inte perfekt och jag kan inte erbjuda mer just nu.
Tänkt mig ca4000:- för allt. Vill inte förlora kontakten med nya hemmet. Vill vet hur det går. Kommer även berätta för uppfödarna var de ev flyttat. Kan tänka mig att köpa tillbaka om nye ägaren ej kan ha dom kvar i framtiden.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
haha.. nästan en artikel ju :-P, ändå inte fått med allt.
De äter det mesta. Får egen blandat torrfoder med osötat müsli, papegoj frön, nötter, smådjurs bladning. Har inte tillsatt extra protein/kött i fodret. Kör mycket på vanlig mat också. Men går att tillsätta lite bra torrfoder för hund i fodret.
Äter mer än gärna en bit kyckling, kött, korv, fisk, ägg, leverpastej, blodpudding osv. Tar gärna en mindre bit pasta, ris postatis.
Vill jätte gärna ha mjölmask, zhopobas, syrsor, kackis, gräshoppor mm.
Stor favorit och bra locknings medel är hela jordnötter med skal. Pressa sönder skalet brukar ge bra med uppmärksamhet och få dom att komma. De bara älskar det.
putt

Ska dom små få flytta nu? :/
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Jo om det finns nått bra hem. För mycket strul på jobbet och fått ansvaret för en kompis alla råttor då hon blev vräkt. Så det finns varken tid eller plats. Ska nog ta ett steg tillbaka ett tag tills jag iaf inte håller på att snubbla över burar hela tiden.

Jag är intresserad av allting.
Skicka gärna ett mail till: widerkrantz@hotmail.com