Goda nyheter!
Om man ska vara petig så är det ingen lagändring. Lagen är fortfarande densamma som tidigare. Det är bara jordbruksverket som valt att tolka den annorlunda. :)
#2 Dom har ansett det där tidigare också. Men nu blir det tydligare :)
yes det gillar vi :D
Riktigt bra!! 
#2 Jag ser det som en lagändring då dom förtydliget lagen, tidigare har man kunnat komma undan med att ge levande genom att bara påstå att inget onödigt lidande skett. Det har varit ett kryphål. Kryphålet är igenfyllt, alltså en lagändring.
Hälsningar Malin
Det är skönt med en mer förtydligad text om vad som gäller. Skulle behövas på flera håll.
Men just denna är verkligen efterlängtad!..
Men kan ändå inte låta bli att var smått orolig över hur det kommer gå för ormar som vägrar dött.
Trots glad över att de äntligen börjar att aktivt kolla upp sina texter och komma med tydligare lagar. Så hoppas jag att jbv ändå kan möta reptilägarna halvvägs.
Alla ormar kan inte läras äta levande. Man ska och kan alltid försöka konstant med att omvända tjuriga reptiler, men ska man låta sin orm svälta till döds om det verkligen inte går?
Så där hoppas jag att jbv kan finna en lösning ihop med de reptilägare som har problem att få sin orm och äta dött.
Kanske få bidrag till att få sin orm tvångsmatad av veterinären en gång i månaden om det är vad som krävs att få i ormen mat utan att ge levande.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ska man vara petig så är det så att alla djur ska se till att använda sina naturliga beteenden, och för en reptil ter det sig högst onaturligt att äta dött foder så hur ska man göra då?

Kor måste få beta, grisar böka m.m
#8 Det är kanske naturligt för reptil att äta levande föda, men är det naturligt för en mus att bli instängd utan chans att överleva?
Hälsningar Malin
Åh, äntligen!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag tycker inte denna lag eller "förtydligandet" är rätt utformat alls. Inte av den anledningen att det inte är synd om foderdjur som lider (jag matar alltid med död föda) Utan eftersom lagarna snärjer in varandra så att du inte kan komma ur på ett lagligt sätt.
Länkar en tråd från repti med utalande från en mycket påläst person. ( och självklart några som saknar lika mycket info)
http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Forum&PAGE=3&ID=49733&ID2=175
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Det är skönt att dom äntligen bestämt sig för frågan har varit så luddig. Men jag tycker inte dom löste det snyggt eftersom det nu är olagligt att trigga igång ungar med levande och man har mycket litet möjlighet att vänja över djuren på dött.
Jag hoppas att det kommer dyka upp någon form av dispens snart. Men jag hoppas den nya tolkningen kommer innebära att vissa idioter kommer bli avskräcka att mata med levande.
Däremot så stör jag mig lite på att det moraliseras så mycket över just reptilhobbyn. Det är verkligen inte vanligt att mata med levande. Katter däremot får helt lagligt plåga ihjäl miljontals smådjur, fåglar och herptiler årligen. Jag ser lösa katter som ett större problem faktiskt eftersom dom även påverkar den Svenska faunan (sen medför dom en massa andra bekymmer som inte hör hit).
Tycker väl även att det borde läggas större fokus på hur foderdjuren har det i livet än hur dom dör. För uppfödningen är inte alltid så vacker. Men det kommer nog inte ske någon större förändring på den punkten så länge vi människor äter djur som inte har det bra.

#12 Håller med dig helt.