Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: allmänt
Läst 3053 ggr
Ellenfyrkant
0

SLUTA handla på djuraffär !

Sluta handla på djuraffärer !

Vet att väldigt många insatta kanin-, reptil-, fågel- och gnagarägare (och intresserade) är emot att köpa djur på djuraffärer då detta stödjer en hel del, enligt mig, hemska saker. Bl.a. okunskap, dålig avel och säljande av djur som betraktas som ting och säljs hur som helst var som helt, i princip. Jag kan ju tala om att jag är en av dessa som aldrig skulle köpa ett djur på en djuraffär. MEN djuraffärens verkligt stora inkomst som får företagen (som säljer djur) att gå runt är tillbehören. Så som burar, spån, matskålar. Men jag tror det är många som inte tänker på detta. Så genom att vi handlar åt våra djur på djuraffärer även om det handlar om hundmat eller kaninburar så gör detta att deras "pengatjänande" på de orättvist behandlade djuren lönar sig och de har råd att fortsätta köpa in och sälja kaniner, fåglar, fiskar, gnagare och reptiler även om vi som bryr oss om djuren inte köper just djuren.

Det bästa rådet jag har att ge för att hindra att dessa liv säljs på detta vis i djuraffärer är att sluta handla på djuraffärer som säljer djur.

Så, för att komma till mina frågor:

Hur tänker ni kring detta ? Har ni funderat i dessa tankebanor tidigare ?

Mvh Ellenfyrkant

gulzebra
0

Men det håller ju inte. Grossisterna skiter ju i om affären man handlat i säljer djur eller inte, huvudsaken är ju att den där buren eller maten blir såld. Även djuraffärer utan djur måste ju sälja grejer från grossister som vi senare köper och på så vis stödjer grossisterna ändå. Det enda sättet att inte stödja grossister alls är i princip att göra allting själv och/eller köpa begagnat - men skulle alla göra det går de i konkurs och vips så finns inte ens ordentliga burar, strö eller mat att köpa. Då ser jag hellre att man helt enkelt låter bli att köpa grossistdjur och produkter som är dåliga - då först sänder man ett budskap till grossisten, "jag köper gärna det och det men absolut inte det och det". Går försäljningen ner på en viss grej så slutar den tillverkas, tillgång och efterfrågan helt enkelt. Slutar folk köpa just djuren men fortsätter köpa resten så kommer grossisten sluta sälja djur - inte för att den inte har råd utan för att det inte lönar sig. Det är ju det som är viktigt för ett företag, att gå med vinst.

Bojkott enbart mot djuraffärer som säljer djur blir inte en bojkott mot grossisten, utan en bojkott mot affären i sig.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Schniigel
0

Någonstans så måste vi ju köpa saker till våra djur, var hade du tänkt att foder, skålar, koppel, strö, kattsand och liknande skulle införskaffas?

I  vanliga mataffärer?… isf så tjänar dom ju extra pengar och rent tekniskt sett så kanske dom öppnar en djuravdelning med riktiga djur då (då får dom inte sälja mat kanske men ja, jag hoppas att ni fattar vad jag menar)

enbartmalin
0

Jag kommer inte sluta handla i djuraffär och anser det är helt fel väg att gå.

Vill man få bort djuren från djuraffärer får man ändra lagen inte affären.
Du kommer aldrig kunna nå fram till tillräckligt många genom massmedelande på internet, det finns många svenssons som vaken ser detta eller ens bryr sig.

Vill man ändra, vänd dig till lagen och "predika" för en lag ändring i stället. :)

Hälsningar Malin

Ellenfyrkant
0

#1 Men om djuraffärer som säljer djur håller på att gå i konkurs är jag ganska säker på att det första de gör är att sluta sälja djur då detta är en av deras större utgifter. Och vips så har man istället en djuraffär utan djur, det ger alltså önskad effekt. Tar de in djur igen så är det bara att sluta handla återigen. Och tala med dem om de inte klarar av att se sambandet själva. Dessa djur säljs inte över internet så om en djuruppfödande grosisst får sina saker bäst sålda över internet lär juh inte det öka det fruktansvärda aveln. Och upptäcker djuraffärer att de inte får sina djur sålda för att "konsumenterna" börjar vägra djuraffärsdjur slutar de även att köpa in nya, vilket gör att de djuruppfödande grosissterna tvingas lägga ner djuraveln.

#2 Jag har väldigt svårt att se att t.ex. ICA skulle öppna djuraffär speciellt om de ursprungliga djuraffärerna gått i konkurs för att de sålde djur. Som jag nämnde kan man handla över internet eller i butiker som inte säljer djur.

#3 Jag skulle enormt gärna se en lagändring. Men vet inte hur jag ska gå tillväga för att framföra min och många andras åsikt så att en förbättring skulle kunan ske. Namninsamling har jag listat ut. Men tror jag ska försöka gå via Djurens Rätt med detta.

Mvh Ellenfyrkant

gulzebra
0

#4: Nä, nu blev det nog en tankevurpa :P Går djuraffären i konkurs så har man inte plötsligt en djuraffär utan djur, då har man ingen djuraffär alls just för att den går i konkurs.

Men det är ju det jag menar. Ska man få en grossist att inte sälja djur så ska man låta bli att köpa djuren - då spelar det ingen som helst roll var man köper produkterna sålänge man inte köper djuren.
Man kan vägra köpa djur utan att vägra handla på djuraffären också. Det är liksom inte antingen eller, det finns en mellanväg att gå.

Slutligen så är det inte så simpelt att alla kan handla på nätet. Hur gör då folk som inte har internet? Och folk som inte får handla på nätet? Jag har själv betalningsanmärkning så jag kan glömma att få handla på nätet den närmsta tiden. Även om jag fick det så vägrar jag köpa mat och sånt på nätet, just för att fraktkostnaden blir snordyr. Då tar jag hellre cykeln till djuraffären.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ellenfyrkant
0

#5 Fast jag skrev håller på att gå i konkurs, eller hur ? Det är en ganska stor skillnad på att det börjar falla och att ha fallit. Var och en har sitt val. Men jag talar för mig och mina åsikter samtidigt som jag värnar om djurens bästa.

Mvh Ellenfyrkant

gulzebra
0

Läste fel.
Hur som helst så är inte djuren det första som ryker just för att de är en indirekt inkomst varesig de blir sålda eller inte. Det som händer är snarare sagt att utbudet minskar och priserna höjs.

eellzyy
0

När jag var liten ville jag jobba på en djuraffär men ALDRIG, ALDRIG ska jag köpa djur på en djuraffär

Ellenfyrkant
0

#7 Och detta vet du på vilket sätt.. ?

#8 Nej, se vad man lär sig med tiden. Glad

Mvh Ellenfyrkant

gulzebra
0

#9: Sunt förnuft. Tillgång och efterfrågan. Och så ett samtal med en djuraffärsägare. Kunder kommer in för att titta på djuren och kommer hem med någon ny leksak eller så. Då är djuren en inkomstkälla. Djuren är liksom inte där enbart för att säljas utan genererar pengar på just tillbehören och de kunder som kommer in bara för att titta på de. Då är det knappast djuren som ryker först.

Samtidigt, om folk bojkottar en djuraffär så minskar inkomsterna - det ter sig väl ganska självklart att färre kunder=färre sålda varor=minskade intäkter. Då måste de höja priserna för att öht gå runt, annars går de i konkurs. Samtidigt har de knappast råd att ha samma utbud om folk inte handlar - det som inte säljs åker ur sortimentet.

Det finns en djuraffär här i trakten som sedan en flytt till dåligt läge fått sjukt lite kunder. Den affären är numera väldigt väldigt liten med sjukt dåligt utbud och höga priser. Djuren var inte de första som rök om man säger så…

enbartmalin
0

Nu har ju en lagändring kommit fram med att man inte får mata med levande föda längre, så jag tror nog man kan få fram en lagändring när det kommer till djuraffärer.

Hälsningar Malin

Wassago
0

#10 Helt rätt! Å dom djurafferer som skulle överleva blir dessutom troligen de mest skrupelfria, dom har nämligen bäst marginaler. Tycker nog att det är bättre att man ställer högre krav på både den som äger en djuraffer samt de som jobbar i dom. E ju en aning skevt idag, skall du jobba i en djurpark, där det både finns zoologer och veterinärer knutna till anläggningen måste du vara utbildad djurvårdare, men för att jobba i en djuraffär krävs väldigt lite eller ingen utbildning. Kurserna som en djuraffärsinnehavare måste ha gått för att få sälja djur är inte mycket att hurra för. Men som jag sagt i ett annat inlägg så tycker jag inte att man skall dra alla över en kam, finns många seriösa och oerhört kunniga djuraffärsägare åxå.

gulzebra
0

Ohja, så sant så sant! De två djuraffärerna här i stan är tydliga exempel på hur det kan variera, det är som dag och natt. Den jag skrev om i #10 är en sån där skitaffär som iaf jag bara besöker för att kolla om de ska anmälas igen, medan den andra affären här är en sån där bra affär som är ett rent nöje att besöka - trevlig personal, kunskap, bra djurskötsel och omtanke om djuren och djurens framtida liv, hela paketet - precis som en djuraffär ska vara Skrattande

zickan
0

Intressant diskussion :-D

Tycker de viktigaste delarna redan har dragits upp. Zoo med djur är ett billigt nöje för föräldrar att lämna sina barn på, "fönster" tittare att underhålla sig med och billigare/närmare än djurparken.
En varm dag med flera nyfikna besökare, några kommer köpa djur, men vill gärna mest titta. Så lär försäljningen av typ läsk bidra mer i kassan än försäljingen av djur :-P
Allt för att locka kunder kommer finnas och skyltas med. Det är synd att djur anses vara en sak/produkt.

Men jämför man nutid med ca 20 år tillbaka. Så är det en grav skillnad på hållande av djur och sköttsel. Och flertal zoo affärer har förbättrat sig, vissa på väg, vissa har ännu inte tagit ställning och vissa drar ned allt med sin skit & envishet.

Visst kan jag tycka att butiksägare och personal ofta behöver mer kunskap om de levande djuren de håller i lokalen samt ta mer ansvar. Och kanske hellre svara "tyvärr vet jag inte helt hundra" än att svara "givetvis är det såhär"
Men det är och kommer alltid vara kunderna som styr.
Med det menar jag inte att sluta handla från djuraffärer!. 

Lite info alla kan ge för att förbättra redan idag.
* ALLTID söka upp butiks ansvarig när man finner ett djur sitter i fel typ av bur, fel inredning, fel bottenmaterial, fel kost.
Första hand tala med ansvarig på plats. Hänvisa och överge faktagrundad information om en förbättring. Ofta handlar det om ren informations miss.
Återkomma inom en vecka. Är inget ändrat. Klaga igen men viktigast av allt. ANMÄL butiken!
* Ägare och personal brukar alltid ha gått någon form av kurs/kurser. MEN vi alla kan hålla med om att läsa sig till information ur EN bok oftast ger kursmedlemmarna fel inblick och tyvärr kan även böckers fakta vara komplett fel. Sitter själv med en råttbok från svensk författare som är rena skämtet. Men som andra lever efter.
Att äga och hålla sig mer aktiv på t.ex forum, diskussioner, höra andras åsikter och läsa minst 2-20 böcker om samma sak. Ger oftast bättre syn på hur djurhanteringen bör vara. Att sucka och bli arg för att bara gå därifrån underlättar inte.
Det är just ett av de större problemen. De ska kunna, men de kanske inte kan. Att gå därifrån utan ett ljud trots att man vet något som personalen bör veta. Gör ju i sin tur att informationen man själv sitter på kommer gå förlorad. Att komunicera is the shit!!
Vet man något som en annan bör veta för att förbättra eller undvika kommande problem. Dela med dig!

1. klaga/tillsägelse och mer krav är bra. MEN kritik tas bäst när man kommer med ren fakta och hjälp för hur det bör vara. Inte bara gorma,gapa och anklaga.
2. personal har inte tid att lära sig grundläggande genetik om t.ex råttor. Få vet om att nakenråttor bär på grava defekter, att blue färgen är känd att ha genetisk defekt innehållande små ögon samt graviditets problem och fel avel bringar fram dessa problem ännu mer.
Att avla på pear+pearl ger lethala defekter redan för ungarna i magen. Att roan råttorna anses rena skit råttor efter den stora mass försäljning som skedde när de började komma till sv ger en försämrad försäljning av dessa. Mer krav på uppfödaren och intagna djur kan ge bara på en råtta 100kr extra/djuret.
De vet troligen inte om att råtthonan ska väga över 300gram innan avel, ej paras innan 5mån, ej para hanen innan 1år. Ej para honor efter 1½år. Ungar ska stanna med mamman till 4-5veckor och 80gram. Ej avla på manx då manx ger saknad av svans på råttor och genetiska defekten att sakna oftast minst 1 ryggkota som i sin tur ger större chans för invärtes problem osv. Få som vet att råttor använder sin svans för att reglera värmen.  Även få som känner till att kaniner bär på en bakterie dödligt för andra djur och bör därför ej sitta med marsvin.
Inte många som vet att spån skapar luftvägsproblem och frambringar canser. Att hö är enes matkälla men andras dödsfälla pga ohyran de får.
Att hållande av massa fåglar och smådjur i samma rum endast kommer ge mer stressade smådjur som i sin tur blir svårare att sälja än lugna självsäkra individer.

Zoo affärer vet oftast bara generell info som endast snuddar toppen. Många affärer kommer lyssna om deras kunder kommer med fakta, rips, råd och klagomål!. För de är inte själslösa, men främst av allt. De vill sälja saker till dig och konkuransen är stor.

Oftast brukar de ha typ fisk, hund, katt inriktad personal på plats. Men det är pga att de djuren och produkterna till dessa säljs alltid bra. Och med dessa tre kategorier så kommer oftast en mer krävande ägare.
Smådjur är söta och enkla att kränga på barn och föräldrar som ger med på tjat. Även lätt för en vuxen att säga naaaw och ta den under armen :-P

Så varför inte bara börja kräva mer på resten av djuren? Varför sluta inhandla, varför sluta ha chansen att pilla på tillbehör man ev vill ha och prova koppel irl innan köp?
Varför inte bara inse att konsumenterna bär delat ansvar till ting som pågår på djuraffären och till djuraffären.

Det mesta som behövs är mer information som ska nå ut till folket. Information om att det finns kanin/rått/mus/reptil/fågel föreningar och aktiva seriösa uppfödare. Att böcker innehåller fel information. Att utländska djurböcker inte stämmer med svenska lagar.
Att fråga efter djur på affären som inte kommer från imazoo eller åkello. Fråga efter stamtavla/härstamnings bevis och visa ointresse av resten. Alltid se till att få ett vettigt kvitto/kontrakt på att djuret är dit och den sålts via den affären.
Säga till och ge mer info om hållning och annat. Medta rena bevis på artiklar, film etc om hur det går till hos grosister.
Läsa igenom infoblandet som finns att få gratis på affären. Meddela fel, varför inte bara skriva om göra rätt?
Alltid medta djur eller iaf gå tillbaka till affären och klaga t.o.m anmäla om ens djur hemkommer med ohyra, dålig skada/defekt, avlider inom kort, får ungar osv.

Det samma gäller foder. Finns några märken på iller mat som bara är rent skit och dyrare än bättre alternativ. Men bättre alternativet kanske inte finns hos deras grosist. Men tro mig. Många affärer kör gärna två foder grosister om det visar sig att en vara kan säljas mer och billig att köpa in, eller begära sin egen grosist att ta in i sitt sortiment.

Varför sluta handla på djuraffärer? Varför inte bara öppna ögonen och hjälpas åt att förbättra?!
(ja vissa zoo vägrar lyssna, men försök och återkom)

Jag ÄLSKAR vissa zoo/djur affärer!!!. Personligen besöker jag djur/zoo affärer mycket gärna.
Dels vill jag hålla mig uppdaterad om nytt foder som finns på marknaden, nya saker som kommer in, fördriva tiden. Men till en zoo affär kan jag medta min hund och andra djur. Är jag törstig, behöver jag vatten till hund lr annat. Ja då finns det alltid affär runt hörnet och ger mig som hundägare en möjlighet att söka skydd eller fylla på vatten. Viss personal är även så sjukt underbara att om man frågar så kan de tänkas hålla min hund bakom disken korta stunder, typ så jag kan handla en macka, biljett eller vad som. Speciellt när man är på resande fot och k0mplett låst när man inser sig glömt middagen hemma eller saknar en biljett och inte vill binda eller släpa runt hund på vissa ställen.

Vill även påpeka att det finns djuraffärer med klass!
Ett ställe jag ännu känner mig kunna rekommendera är sofor's pets i stockholm på medborgarplatsen. Hållt stil från nystart och håller den ännu.
Verkligen hela familjen är komplett engagerad i hela affären. De bor runt hörnet vilket ger en bra koll på djuren och kan medta dom hem för mer hantering.
De gillar inte att ta hem djur från grossister och håller sig mestadels om inte endast till privat uppfödare.
De håller väldigt få djur i butiken men går oftast med på att ta in annat om man speciefikt ber om något.
De har ett rum i affären till en veterinär som är där varje Tisdag och tar då emot djur och bidrar till att besvara frågor. Denne veterinär gör även hembesök.
De har även tema dagar för olika djur med längre öppentid dessa dagar.Då hyr de in veterinär,rådgivare etc för besökare att kunna fråga ut hur mycket de vill om foder, sköttsel och annan vård. Få en möjlighet till gratis upplysning som i sin tur kommer bidra till intresse att besöka affären. Alla dras till ordet gratis och rea lappar :-P
Men även en möjlighet att träffa och umgås med andra som innehar samma djur.
Redan där har de brutit trenden att det inte är levande djur som lockar folket. Det finns många sätt att sälja och locka folk!
Det är just dessa saker som andra affärer bör inse. Och vi konsumenter bör hjälpas åt att sprida.

Där är det många som arbetar samtidigt trots liten butik. Så de har alltid tid att ge uppmärksamhet till varje individ. Butiksägarna kommer och små pratar med sina kunder. Erbjuder att få ge en godisbit till hund. Ratar hunden godiset så hämtar de något annat som kan passa.
De försöker aldrig pracka på sina kunder fel tillbehör bara för att sälja.
De är helt enkelt en förebild för att vara djuraffär.
Uppriktiga, service inriktade, okej kunskap och tar sig verkligen tid att lyssna på alla.

Sedan jag flyttat till Västerås så har jag sagt till om vissa saker. Ett ting som ändrades över natten var priset på råttorna.
Innan låg de under 100 lappen. Nu har de lagt på 100 lappen istället :-)
Medför en ökad status på deras råttor och ökat intresse från andra målgrupper. Ger oftast mer tanke bakom ett köp att inte rea ut djur. Den zoo affären vart helt förvånade över att vi som handlade ville se en större summa. Jag och min kompis förklarade att uppfödare råttor ligger på 2-300:- och andra affärer sällan har under 100:-. Fick även informationen om att roan är en blekgen och inte längre  så intressant, flesta omplaceringar är oftast av roan teckning.
De antog förslaget att testa med en ökning. Vilket i sin tur ger mer status på djuret, mer krav på grosisten, nöjdare kunder och fler besökare, då när det kommer till kritan. **Så är skvaller, rykten och nöjda kunder  en zoo affärs bästa reklam!
**

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.