Var tog Xera vägen?
Jag köpte Xera och Venus för några år sen, ägaren hade haft dem i 2 månader men deras hundvalp stressade chinchillorna så mycket att dem tvingades sälja. När dem kom hit var det problem, Venus var ilsken, bet, kissade på och gjorde allt så fort man stoppade in en hand, Xera var tok-rädd, man fick inte peta på henne då for hon runt som en raket och släppte massor med päls.
Hörde av mig till uppfödaren; föräldrarna och syskonen var normala i temperamentet så jag misstänkte fel behandling i förra hemmet, sen började jag jobba, Venus gjorde snabbt framsteg, vart riktigt go och tam, satt snällt i famnen och trevlig att hantera, Xera var dock fortfarande nervös men började långsamt lugna sig.
Sedan ändrade jag inriktning på min avel och Venus passade ej längre så jag sålde henne, på tisdan åkte Venus och på måndagen veckan därpå dog Elsa och lämnade sina ungar efter sig, på onsdagen fick jag Xera att acceptera ungarna. Nu har det gått 12 dagar och min nervösa Xera är borta!
Jag får ta överallt på henne, klappa henne, gosa med henne, putta på henne för att komma åt ungarna, hon är så lugn, så snäll å kelig, hon är helt förbytt, det jag inte klarade på 2 år fixade ungarna på 12 dagar!
Vet ej vad som hänt, men hon är så lugn och go, det enda hon inte gillar är att man lyfter henne, men allt annat går bra. Förstår inte vad som tagit åt henne, hon har inte blivit mammig eller nåt då hon ser ungarna som en burkompis. Men ja, hon är helt annorlunda :')
Är bara så lycklig att jag var tvungen att skiva av mig :')

Vilken underbar historia!!! Det är en stor utmaning när man köper äldre djur och man ska få de lugna och glada och att må bra, få de gå över någon traumatisk händelse. Men alla ansträgningar belöner sig känslomässigt när man lyckas med sitt mål.
En (kemisk) förklaring som jag kan tänka på är att bebisarna orsakade att hon gick över sin rädsla och fick sin oxytocin system på gång. detta är en hormon som agerar också som signalsubstans i hjärnan och har stor betydelse i "attachment formation" och stimulerar moderligt beteende. Det gör bland annat att man (eller djur) lugnar ner sig. Oxytocin systemet aktiveras starkt också under förlossning och amning (moderkakan som djur äter strax efter förlossning innehåller stora mängder oxytocin), men också vid hud beröring av någon som anses som "vän" för att rädsla blockerar starkt oxytocin utsöndring.
Tack för att du delat din historia och grattis till dig, Xera och bebisarna :)

Åh vad kul att höra! Hoppas det går bra med bebisarna nu också :)
Haha ville bara skriva av mig då jag var så lycklig då jag äntligen fått se den chinchillan jag trodde hon var på insidan XD