Dräktig degu?
Fick ju hem ett gäng degusar i slutat på april. Ena gänget skulle bli levande föda och det andra gänget "bråkade" och skulle avlivas. Jag tog hem dem allihopa för vidare omplacering…utan någon som helst framgång kan tilläggas.
Iallafall. Det gänget som bråkade var ju då mamma, pappa och deras två söner så det var ju inte konstigt att det blev bråk. Satte in honan till det andra tjej-gänget och allt var frid och fröjd.
Och nu ser hon dräktig ut. Har ju aldrig sett en dräktig degu förr men om hon inte svalt en tennisboll så…
Jomenvisst, fler degusar är ju exakt vad jag vill ha just nu. Men jag lägger upp några bilder så får ni som har degusar säga vad ni tror. Men det gick snabbt att bli så här rund, kom på bara några dagar.
Idag är det 77 dagar sedan de flyttade hit och det betyder ju att hon kan föda när som helst i och med att de suttit ihop hela tiden innan de kom hit. Med min (o)tur så parade de sig väl i transportburen på vägen hit…
Då vill jag gärna ha tips och råd om hur jag gör nu. Har de sådant flock-beteende att de tar hand om bebisar tillsammans och honan kan sitta kvar med sina kompisar. Eller är det tvärtom och hon ska ha egen bur omdelbart så inget går galet.
De bor ju ett gäng på fem tjejer som alla sover i en stor hög på natten. Har läst runt men det är olika info överallt. Degutopia säger dock att man kan ha flera honor ihop med kull, men inte om det är nåt maxantal man ska hålla.
Blir det nu bebisar, vare sig jag ville eller inte, så ska de ju ha alla chanser att bli friska och glada degusar och bli väl omhändertagna.
Och jag lovar, har kollat överallt. Saknar inte en endaste tennisboll härhemma.

Jag är inte heller degu kunnig, men hon ser definitift dräktig ut.
Hälsningar Malin

Hon ser dräktig ut ja. Det brukar vara ung en månad kvar när man ser att de är dräktiga. Jag har låtit ungarna födas i den befintliga gruppen utan några som helst problem, så jag skulle nog låta henne gå kvar. Separera från gruppen (om gruppen är stabil och hon trivs) orsakar bara en massa stress, vilket är himla viktigt att undvika!!
Hoppas det blir en liten kull, så att du inte blir sittande m en massa fler degus nu! Men ungarna är iaf lite lättare att bli av med…
Och jag vill se massor med bilder på de små! Är så himla sugen, men än så länge visar ingen av mina tecken på bebbar

Hittade två stycken döda bebisar i buren idag. De var knappt 5 cm stora. Låg precis bredvid varandra.
Ville ju inte ha fler degusar, men lite sorgligt är det ju ändå. Får hålla koll på mamma så ingenting konstigt inträffar, men hon skuttar runt som vanligt nu.

#6 hoppas det var allt då och att mamman får fortsätta må bra

#7 Har järnkoll på henne och kan inte låta bli att fundera på varför det gick som det gick. Är det vanligt med dödfödda bebisar hos degusar? De kan väl inte varit fullgångna i den storleken? Jag har knappt petat på henne sedan jag såg att hon rundade till sig för en vecka sedan och absolut inte lyft henne. Och ingenting annat är ändrat härhemma, så hon borde inte varit stressad.

Helvetes jävla skit! Rent ut sagt. Tjejen har betett sig helt som vanligt hela dagen, men jag flyttade ändå in mig, dator och en bok i deras rum och har suttit där hela dagen och natten, bara för säkerhets skull.
Vid 3-tiden inatt gick hon ner från översta hyllan och lade sig i hörnet där jag hittade de första två bebisarna. Och så kom det en till. Den var lika liten som de andra två, men tydligen var de inte dödfödda. Tjejen lämnade bebisen och gick och lade sig i andra ändan av buren. Bebisen hann knappt ta två andetag innan den dog.
Då föder tjejen en bebis till, som också den lever. Väntar och hoppas att hon kanske tar till sig denna. Då andas hon ut i ett långt väsande andetag och så är hon bara borta! Jag hann inte ens reagera.
Tar ut bebisen som är alldeles fuktig och klibbig och tvättar rent den. Den är pytteliten och helt kal. Värmer den i mina händer och petar i den lite mjölkersättning, men han är jättesvag. Sitter och värmer, och ger lite, lite mjölk i en och en halv timma, sen ger han upp och somnar han i mina händer.
Detta är ju djur som ska omplaceras men jisses vad ledsen jag är att hon inte finns längre. De har ändå bott här i över två månader och jag har hunnit bli rejält fäst vid dem.
Jag hade verkligen hoppats att alla skulle få leva livets glada dagar tills de dog av ålderdom. Stackars lilla tjejen:(
Beklagar Ulrika.
Hälsningar Malin

Tragiskt…Förstår att du fäst dig vid henne. Du gjorde iaf allt och lite till!

Det kan vara något så enkelt som att hon fått fel kost hos tidigare ägaren. Min Ester som jag flaskade upp kom från liknande förhållanden. Mamman och ppapan bodde i en familj där de matat med lyxgnagarblandning och nästan inget hö. En kull klarade hon av, sen fick hon en till direkt på. Hon tog hand om ungarna, men blev sjuk själv, pga kalkbrist, för fet mat och för mycket socker. Ungarna växte inte alls, utan var vid nästan 2 v ålder som nyfödda i storlek. en av de 4 ungarna lyckades jag rädda. Mamman klarade sig en vecka till, sen dog hon.
Fel kost hela livet, och sen speciellt under dräktihjeten, sliter oerhört! Även om hon fick rätt mat hos dig, så var det redan försent.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ungen behöver egentligen råmjölk för att klara sig. Min Ester bodde i en strumpa innanför tröjan i början, och fick modersmjölksersättning varje timme, sen mer och mer sällan ju äldre hon blev. Första veckorna och nätterna bodde hon i en kylväska med vetekudde för värme, och varb upp och matade på natten och värmde på kudden.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tack så mycket!
Läste att om man inte hade tillgång till råmjölk så var kattungeersättning det man skulle prova. Har ju alltid KMR hemma så jag provade det. Men den var nog alldeles för liten för att klara sig vilket som. Den enda rörelsen den gjorde var andetagen, ingenting mer.
Men hade verkligen hoppats att mamman skulle gå oskadd genom hela upplevelsen. Fick ju aldrig reda på ifall hon fått flera kullar innan eller bara en. De var väldigt vaga på den fronten fastän jag frågade flera gånger.

Vad tråkigt.
Hon hade det bra sina sista månader i livet en liten tröst.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Beklagar
Medarbetare på Chinese crested ifokus.