Hur är en chinchilla?
Jag har på senare tid varit ute efter ett litet sällskapsdjur och har fastnat för både degu och chinchilla, men framförallt chinchilla.
Nu undrar jag lite om chinchillans psyke. Hur är den egentligen? Jag har läst en del om dem för att försöka bilda mig en uppfattning om hur de är, men det står alltid olika saker.
Följande saker undrar jag:
- Kan en chinchilla sitta stilla i knäet och njuta av att bli kelad med? Eller är den bara ständigt skygg och helst vill vara i fred? Naturligtvis förstår jag att det är olika från individ till individ, men hur är era chinchillor?
- Hur mycket tid behöver en chilla?
- Vi har också en hund i huset, tror ni att det funkar? Hunden är van vid katter och är väldigt snäll och försiktig.
- Kan man ha en chilla ute i sele en dag med fint väder?
- Hur känslig är en chinchilla för hantering? Har läst att de är otroligt känsliga.
Vet ni annars några andra djur som skulle kunna passa? Jag vill ha ett litet, inte alltför känsligt djur, att bara gosa och ha roligt med. Djuret ska vara nyfiket och socialt och definitivt inte vara skyggt (såsom jag tycker att bl.a. kaniner och marsvin ofta är). Gärna gå ut i sele och ta med lite överallt. Tilläggas bör att vi även har en hund hemma.
Tack på förhand!

Jag föder ju upp chinchillor sedan 6 år tillbaka så jag kan försöka svara på en del av dina frågor.
Till att börja med kan jag säga att det är en otrolig skillnad på att köpa en chilla från djuraffär (oftast, finns undantag såklart) och chilla från en bra uppfödare.
En chilla från uppfödare blir dagligen hanterad från födseln och är trygg och säker i sig själv när den flyttar hemifrån. Visst, krävs det en övergångsperiod i det nya hemmet med ny bur, nya lukter, nya människor, men det brukar gå ganska snabbt.
Tar man hem en chilla från djuraffär som suttit kanske några månader i affären, blivit petad på av barn, varit tvingad att vara vaken under lysrör på dagtid då de egentligen ska sova så får man vara beredd att börja om från början. Och det kan ta tid att vinna en chillas förtroende.
Så uppfödare rekommenderar jag starkt! Dessutom avlar man som seriös uppfödare på friska och sunda linjer för att undvika sjukdomare i så stor grad om möjligt.
Chillor på djuraffär kommer oftast från grossist, typ Imazoo och där finns det ingen bakgrund på dem alls. Kan finnas vad för konstigheter som helst där.
- Kan en chinchilla sitta stilla i knäet och njuta av att bli kelad med? Eller är den bara ständigt skygg och helst vill vara i fred? Naturligtvis förstår jag att det är olika från individ till individ, men hur är era chinchillor?
Det är om du skriver väldigt individuellt. Men en chilla blir aldrig likadan som ett marsvin. Men de kan sitta still i knät och tycka om att bli kelade med. I korta stunder. Sen springer de gärna vidare och upptäcker nya saker. Men sitter man kvar så kommer de strax tillbaka för lite mer gos. En chilla ska INTE vara skygg. Den ska vara nyfiken, framåt och kontaktsökande. Och absolut inte vilja bli lämnad ifred. Förutom när den ska sova, men vem vill inte bli lämnad ifred då.
- Hur mycket tid behöver en chilla?
Till att börja med ska du inte ha en chilla om du ska skaffa, du ska ha två. De behöver en artfrände att sitta med. Två stycken av samma kön är den lättaste lösningen. Antingen köper man då två vuxna som suttit tillsammans hela livet, två bebisar av samma kön, eller en vuxen och en bebis av samma kön. Man försöker inte sammanföra två vuxna av samma kön, det blir sällan bra. Ju mer tid du tillbringar med dem, ju tamare blir de ju. Det gäller ju de flesta djursorter. Jag anser väl att man ska ha tiden att kunna släppa ut dem minst en timma varje kväll så de får busa av sig. Och skaffar man djur så vill man väl spendera så mycket tid som möjligt med dem. Men chillor är ju kvälls och nattaktiva så på dagarna sover de ju mest ändå.
- Vi har också en hund i huset, tror ni att det funkar? Hunden är van vid katter och är väldigt snäll och försiktig.
Jag skulle aldrig låta en hund och en chilla vara lösa ute tillsammans, lika lite som jag skulle släppa någon utav mina med nån av katterna. En olycka händer så lätt. Men om chillorna inte är lättstressade av sig och hunden låter buren vara ifred och inte försöker krafsa på den så kan de vistas tillsammans på det sättet uta problem. Mina fångar gärna in en kattsvans eller slickar på en kattnos när de går förbi.
- Kan man ha en chilla ute i sele en dag med fint väder?
Nej, du ska för det första inte ha ute chillan överhuvudtaget. Vi har inte det klimatet som passar för dem, och de kan få flera sjukdomar som följd. Sele passar heller inte chillor pga att de har skört skelett. Ett litet skutt som tar emot av en sele och en chilla kan skada sig rejält.
- Hur känslig är en chinchilla för hantering? Har läst att de är otroligt känsliga.
De är inte överdrivet känsliga, men de är inte tåliga som marsvin. Chillor har om jag skrev tidigare ett skört skelett och står man upp och tapper en chilla i golvet så kan den skada sig ordentligt. Men vanlig hantering, lyfta och hålla är ju inga problem. Den är inte gjord av porslin. Men det är ju inga barndjur pga att de kanske nyper till lite hårt och då skuttar chillan iväg, kanske från en hög höjd. Sen är chillan ingen stor fan av att bli fasthållen ifall den inte vill. Det får ske på chillans villkor helt enkelt.
Det var en del om chillor det.
Om du funderar på andra djur så tycker jag råttor låter som någonting som fyller de funktioner som du vill att djuret ska ha.

Jag håller med ovanstående, råttor skulle nog passa bättre. Köper du trygga djur från en bra uppfödare är de hur mysiga och frammåt som helst :)
(Måste bara tillägga att det lät hemskt gulligt med chinchillor som fångar kattsvansar i buren! Skulle vilja se det.)

en av mina vänner har en katt och en chilla som är bästisar. chinchillan är "räddad" från ansvarlösa ägare, medan katten har vuxit med en kanin (hane) som adoptivmamma, vilken kanin, i sin tur, var adopterad av en hund (hona)

#3 Det där var en skum historia om inte annat :P

#2 Då skulle du se vad guldhamstrar gör med chillasvansar istället.
Jag tycker nog också råttor låter som rätt djur :)
Är också riktigt sugen på & skaffa chillor, faktiskt..

#6 Chillor är helt underbara. Nej, jag är inte alls partisk.
Men som sagt, letar man efter ett djur som man kan ta med sig överallt så är ju chillor inte riktigt rätt.
#7 Varit sugen länge nu. men ja veeene altsså :P
känner ju inte direkt någon som har chillor heller, annars hade man kanske kunnat "lånat" för ett tag.
Har aldrig ens hållt i en chilla, har bara läst & sett mkt,
Så jag är ju inte direkt kunnig heller..

#8 Man kanske inte är så sugen på att låna ut chillor direkt. De tycker inte om att åka omkring på det sättet. Du kanske har någon uppfödare i närheten där du bor så du kan åka och hälsa på iallafall?
#9njaa det stämmer väl..
Den enda uppfödaren jag vet här i närheten är dig ulrika, haha.
Bor typ lite utanför borås, du vet ingen uppfödare närmare ?

Borås och Göteborg ligger ju precis vägg i vägg. Närmaste sen är Älvans i Mariestad.
Ok, trodde det fanns mycket mera chilla-uppfödare i närheten, men d kanske det inte gör då :O

Det finns bara 8 aktiva reggade uppfödare i hela Sverige till att börja med. Och en av dem har avel i väldigt liten skala. Sen finns det några som har en hel del djur men som inte är reggade, som jag t.ex.
Visst finns det fler som föder upp chillor runtomkring. Men de avlar då på djur utan stamtavla, utan känd bakgrund och känd sjukdomshistorik.
Jaha okok..

Tack så mycket för alla svar! Särskilt Ulrikas långa och utförliga inlägg!
Chillor kanske ändå inte är exakt vad jag söker. Råttor verkar ju mysiga, synd bara att mamma inte ens tål att se en hamster för en den råkar likna en råtta på någon punkt…
Så råtträdd är hon.