Vilket djur kan passa?
Jag är väldigt sugen på att skaffa något nytt längre fram när jag bara har råttorna och fåglarna kvar, men jag vet inte vad.
Gärna något djur som blir någorlunda tamt/tillgivet. Eller ja, man ska kunna hantera djuret helt enkelt, sen om det faktiskt blir tamare än så så inte mig emot, men det är inte ett måste utan jag tilltalas av "titt-djur" också.
I nuläget ser det ut som att platsen som får tas upp hamnar på max som kanin/marsvinsburarna är nu, dvs 120*60 cm i yta. Höjden kan däremot vara hur högt som helst sålänge takhöjden räcker ;) Och så självklart daglig utevistelse i hela lägenheten på 42 kvm.
Det jag kan komma på som kanske passar är i princip degus och chinchillor (om de nu passar, jag kan i princip ingenting om de när det kommer till tex burstorlekar och allt annat). Vad finns det mer som kan passa, om det finns något alls?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Justja - jag kanske ska nämna att även om jag är mer intresserad av div exotiska djur än typ "svenssondjur" i stil med typ hamstrar och sånt så är jag definitivt öppen för allt möjligt som kan passa, inte bara exotiska djur. Det enda som går bort är i princip fåglar (jag har redan finkar och ska skaffa duvor, andra fåglar låter alldeles för gällt).
Kan även nämna att jag är helt frälst i GP-råttor som jag haft tidigare. Nu kan jag inte ha GP med tanke på ljudnivån och platsbristen, men det kanske kan ge en hint om vad som passar? :)
Hur är det med ekorrar, finns det något sånt som ni med ekorrvana tror kan passa? Jordekorrar tex? Eller kanske sugargliders kan passa? Annat?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

sugar gliders och många arter ekorrar skulle inte passa för att de behöver en bur på minst 2 kvm.
igelkott kanske. en igelkott kan bo i en sånt bur under dagen om den skulle få löpa fritt på större yta under natten. min igelkott har faktiskt inte någon bur, utan springer fritt i hela huset. hon springer också i hjulet och det är där hon "går på toa" mest. hon har också en stor låda med flera avdelningar, med halm, löv och sand. igelkottar kan bli väldigt tama, man kan ha dem i knät och "klappa" dem. de gillar få massage även om de fräser i början :) det hände många gånger att både min sambo och min igelkott somnade i soffan medan han klappade henne :)

JAg gillar degus så klart ;)
#2: Oh ok. Nog för att jag kan klämma in en bur på 2 kvm men jag ger hellre den platsen till fåglarna som det är tänkt, så då blir det inga sugar gliders här än på x antal år då :)
Igelkott ja, att jag inte tänkte på det! Har ju varit sugen på en kotte i evigheter nu, det kan definitivt vara något för mig
Hur är det med ljud från kottar, brukar de väsnas mycket om nätterna? Är det operation riva lägenheten som gäller eller trippar de mest omkring? :P
#3: Haha mjo, det förvånar mig inte 

De låter nästan ingenting. Det låter lite när de springer i hjulet för att hjulet låter någonting. Sen om man har trägolv eller något annat hårt golv kan du höra kotten när den springer på golvet om kotten har för långa naglar för att det är naglarna som rör golvet som ger ett liten, gullig ljud :)
de gillar hitta nya gömställe hela tiden, typ jag hittade min igelkott efter första natten hemma i en sko :)
Om du tänker på en ung kotte, det finns en annons här på iFokus, alternativt kan du se dem på uppfödarens hemsida: http://www.nininosen.se/30525476
det finns även en vuxen långörad hona till salu någonstans på västkysten som stjäl mitt hjärta när jag fick syn på henne (http://www.blocket.se/skaraborg/Egyptisk_langorad_igelkott_27392671.htm?ca=11&w=3), men det var för långt att åka och jag hade / har inte den tiden
Ah, som en hund i miniformat när den går då
Ja den där långörade såg jag för nån dag sen, så jäkla söt! Är definitivt mer tilltalad av de egyptiska än de afrikanska, men det har jag varit länge.
Nåväl, får se hur det blir. Än är det inte aktuellt, utan det blir när kaninerna och marsvinen inte är kvar vilket förhoppningsvis dröjer några år :)
Iller kanske? du är väl intresserad av skunk har ja fattat det som, iller är iaf en släkting ;D
Oja, skunk är något av ett drömdjur för min del ^^
Iller är definitivt något som jag vill ha - inte just nu, men längre fram. Iofs dröjer det några år tills jag bara har råttorna och fåglarna kvar så det kan definitivt vara något för mig då 
Jag kan ju inget om skunk & har ingen aning om hur iller & skunk är lika menmen, Iller är ju ett djur jag skulle rekommendera starkt iaf :D
Spännande, får se vad det blir för något då!

Jag tror inte att man får ha skunk som husdjur i Sverige. Det finns några i Danmark och de är lite vanligare som husdjur i UK, men jag tycker inte att de kommer bli framtidens husdjur - för några år sen blev det förbjuden att operera bort luktkörtlarna (hoppas att det är rätt översättning på "scent glands")
Njae, man får ju inte d..

Det är många som omplacerar sina kottar pga att de inte var så roliga som de trodde. De sover väldigt mycket.
Jag ser min några timmar på nätterna när han tutar förbi i hundra knyck men aldrig på dagtid. Funkar perfekt i mitt hushåll där det finns så mycket andra djur. Men många kanske tycker att det inte räcker.
Fast.. Kottar ska ju ha en hel del yta och även om djuret med stor sannolikhet sover under en viss period av dygnet så gäller lagen konstant. Dvs är det inte okej att stänga in ett djur på en för liten yta även om det "bara" är för att den ska sova där.
Paulina

#13 Fast var står det nånstans att man kan ha kotten på för liten yta? Missar jag nåt.
Det är ju minst 20kvm som gäller ändå. Min Kotte utnyttjar mycket mer än det när han springer omkring iallafall.
#14 Glömde numrera mitt inlägg
Inlägget var snarare en respons på det som skrevs i #2 - "igelkott kanske. en igelkott kan bo i en sånt bur under dagen om den skulle få löpa fritt på större yta under natten."
Buren som jag antar avses är ju den som #0 berättar om och den är ju knappast på 20kvm och därav mitt konstaterande att lagen gäller dygnet runt, även om man givetvis kan ha en bur ståendes öppen dygnet runt så kotten kan sova i den om den vill :)
Paulina

#15 Aha, då är jag med på banan igen.
Nej, en igelkott är ju precis som en iller, ska aldrig vara instängd i bur, men det funkar ju att ha en bur som krypin bara den är öppen hela tiden.
Fast min Kotte gick aldrig någonsin in i sin bur på en hel månad, så buren fick flytta ner i källaren.
#16 Är inte det rätt typiskt ändå? När man fixar till något som man faktiskt tror att de ska uppskatta så brukar de ofta rata det ;) Kolla bara vart mina illrar helst sover; under badrumsskåpet och i tvättkorgen och inte i alla de filtar, hängmattor, puffar och transportburar som står lite varstans för dem :P
Paulina
Finns mycket beroende på vad man vill ha :-P
Du klarar ju svårare djur. Har man haft gp och klarat det så bör man klara mycket annat.
Frågan är ju, djur som lever länge. Endast titt djur, mellan ting, ska kunna komma med utanför lght. Vad kan du klara av att mata med. Vad bör utgifterna inte överstiga. Hur mycket orkar man städa etc.
Igelkott är lite mellan ting. Du kan klappa, hålla på med. Behövs inte hanteras. Finns där men ändå inte. Tar inte någon bur plats. Sover gärna inte i saker man köpt. Kör hellre under mattan så man flyger om kull när man ska på toa.
Kräver inte mycket. Vill ha värme, bra foder, insekter. Nått bad ibland, kloklipp..
Ett bra djur där den ende negativa saker jag kan komma på är: Om den inte blir rumsren, kan det bli mycket att städa på svår tillkompliga platser. Insekter/mask inte är det trevligaste att mata eller direkt billigaste. Är oturen framme är det inte lätt att hitta kunnig veterinär och det kan kosta.
Iller är också ett djur man kan rekommendera. Behöver inte heller bur och rätt enkelt att sköta. De går att ta med ut året runt. Lite som en mini hund.
Negativa är just att de kan gå på burar och andra djur. Kan va bra att ha en bur/toa eller något de kan låsas in på när man vill ha ut andra djur. Oftast klockrena på toa vid träning. Men skit jobbigt när de inte är det. Kan bli mycket att städa. De lever länge, vilket kan bli svårt om man inte vet hur sin framtid ser ut. De kan åka på massa problem som kan komma att kosta skjortan.
Chinhilla kan jag inte uttala mig så mycket om. Verkar relativt enkel skötta djur. Verkar inte kräva så mycket. Kan tugga på saker.
Sedan kan jag inte låta bli att kasta in en flik. Tamråttor :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

det som jag skrivit ovan är "misleading" - my bad 
för mer klarhet har jag kopierat från L108 (det står ingenting om tam igelkottar i L80 så jag tycker att man ska fökja L108):
Igelkottar
12 § Tropiska arter får hållas inomhus året runt.
13 § Arter som naturligt lever i kallt klimat får hållas enbart utomhus med tillgång till bolåda.
14 § Utrymmeskrav enligt följande:
Inomhusutrymme med visning: 2 m²/individ, dock minst 20 m².
Stall/nattkvarter: 2 m²/individ, dock minst 6 m².
Utomhusutrymme med visning: 100 m².
Utrymmenas utformning: Övervintringsmöjligheter för arter som går i vinterdvala."
Fråga: vad med 100 kvm utomhusutrymme med visning? hur ska man tolka detta? jag måste erkänna att jag inte kollat vad lagen säger om igelkott, jag visste bara om regeln om 20 kvm
Om det är fel lag vart ska man titta för att få rätt svar?
PS: jag har haft svårigheter med svenska hela veckan (skrivit svin istället för grisar, löpa istället för springa osv) men jag ska inte skylla bara på mina bristande språkfärdigheter :P
Short-taild opossum kanske kan passa in på det du vill ha? :)
Hälsningar Malin
#19 Lätt att det blir aningen fel ibland, det händer oss alla :)
Ang. din fråga så gäller det om du ska ha ett (visnings)hägn utomhus för kottar, då ska de ha 100kvm. Antagligen för att de arter som ska hållas ute behöver den ytan om jag får gissa. Det ser ju som så ut att om man skulle vilja ha kottarna ute (under perioder då de skulle klara klimatet givetvis) så ska de ha ett hyfsat stort hägn att röra sig i, men är du osäker så kan du ju alltid kontakta SJV och höra hur de menar för att få ett "slutgiltigt" utlåtande :)
Jo, det är L108 som gäller för kottar, de finns inte omskrivna i L80 (som är för sällskapsdjur) eller har egna föreskrifter (så som ex häst har).
Paulina
20kvm som gäller för igelkottar. på dessa 20kvm får du ha upp till 10 individer. Men skaffar man 11 igelkottar så är det 40kvm som gäller i yta.
Det är tillåtet att hålla igelkottar i typ kaninbur under dagtid och öppna så fort kvällen kommer. Detta pga att de är nattdjur och sover nästan alltid hela dagen.
Många kör mat vatten osv i kaninbur som alltid står öppen med egen byggd ramp på.
Alla djur som inte är angedda på L80, går ännu under djurparksmåtten på L108. Många tror att ekorrar räknas som smådjur typ råttor och går därför under L80. Vilket är stort fel.

#21 och 22 tack för förklaringen, jag kommer att sova gott inatt :) jag blev orolig om att det var ett MÅSTE att ha kotten utomhus på 100 kvm, att det inte var "optional".
jag fick min igelkott med bur, men det var bestämt från början att hon ska ha hela huset som boende. men halm-sand-lådan blev väldigt uppskattad och hon besöker den varje kväll innan hon börjar sina "rounds" :)

#22 Fast då måste det vara en stor sovbur eftersom det ska vara minimum 6kvm för nattkvarter (och om det är flera kottar minst 2kvm var) om man har buren stängd vill säga. Eller har jag missat något viktigt?
Paulina
#25 mailar man jbv brukar de tillåta att buren är stängd. För om man inte har det som Ulrika, har iller som inte går bra med igelkott. Så är en stängdbur en möjlighet till större dagsutrymme för andra djur som kunde annars skada en igelkott. Men det är mest om de sover. Sover de inte ska luckan vara öppen.
Jag tycker det är skönt att kunna låsa in igelkott under dagen. Dels för att mina illrar inte är att lita på. Dels för att de ska få sova ordentligt och inte bli störda. Kan ha öppen bur. Men det spelar inge roll om luckan är stängd eller öppen. Kommer inte lämna buren innan tidigast 19.
Även tillåtet med mindre bur åt gp råtta än vad som anges i lagen. Bara de får komma ut mycket.
#26 Jasså, där ser man. Det var helt nytt för mig :)
Paulina
#10: Det får man inte nej. Jäklar vad jag hatar Sveriges regler ibland! :P
Varför blev det olagligt? Och vilket land? :P Låter helt sanslöst, som om man skulle förbjuda kastrering av hankatter ^^
#12: Det förstår jag mig inte på… Vill man ha ett gosedjur så köper man väl ändå inte en kotte, det är ju typ som om jag skulle ha mina zebrafinkar som gosedjur >.>
Jag skulle absolut inte vilja ha bara en kotte tex, det vore nog skittråkigt - jag vill ha nånting att gosa med, ta med ut på promenader, hela paketet. Tack gode gud för att man inte måste nöja sig med bara ett djur! ^^
#15: Buren är helt enkelt den största buren jag får plats med. Blir det en kotte så står den såklart öppen hela tiden, utom möjligtvis när balkongdörren är öppen iom att det skulle sluta lite olyckligt då jag bor på bottenplan :P
Annars är det som zickan säger enkelt att komma runt den lagen med ett mail till SJV. Jag hade tex inte 20 kvm åt GP-råttorna när jag hade de ^^
#18: Haha ohja, överlever man trotsåldern hos en GP så måste man vara odödlig :D Jävlar vilket helvete det var, men fan vad det lönade sig i slutändan när man hade en helt underbar pälsk <3 Lätt att det ska genomlidas igen när jag bor bättre, underbarare djur går bannemig inte att hitta :D
Djur som lever länge är inga problem, det beror snarare på hur säker jag känner mig på arten. Det som går bort rent åldersmässigt är väl i princip sköldpaddor och andra djur som lever längre än mig :P Men från 2 till 20 är väl mer på lagom nivå.
Både tittdjur, mellanting och djur som blir tama och kan hänga med ut är av intresse. Det beror på vilken av alla arter som tilltalar mest kan man säga. Gosbehovet har jag ju redan tillfredsställt av andra djur - råttor, kaniner, marsvin… Och snart skrattduvor, och så en hund när möjligheten finns ^^
Mata kan jag göra med i princip vad som helst, det som går bort är kackerlackor som skrämmer livet ur mig. Diverse andra småkryp är skitläskigt men det kan jag lära mig handskas med, och så har jag en syrra som glatt ställer upp med matning tills jag lärt mig om jag inte klarar av det :P Diverse möss, kycklingar osv är inga som helst problem sålänge de är döda, vilket jag iofs gärna ser att kryp också kan vara så de inte lider.
Utgifter är svårt att säga, jag har ingen aning. Just nu funkar bara ganska billiga djur men det är förhoppningsvis bättre när det väl blir dags för något nytt. Fast iofs beror ju det på vad som räknas som billiga djur också :P
Städning är svårt att säga det också. Jag har inga problem med att städa toahörn och rensa kattlådor varje dag tex, men att stå och skrubba en jättebur varje dag vill jag inte - men vilket djur behöver storstädning varje dag liksom ^^
Har sån tur så jag har gångavstånd till ett djursjukhus som har ett par veterinärer som kan smådjur och exotiska djur. Vet inte om de kan kottar och annat åt det hållet, men de har vett i skallen så jag antar att de inte blåvägrar ringa annan vet som kan djuret man är in med iaf ^^
Iller är definitivt ett alternativ. När det väl blir dags är bara fåglarna och råttorna kvar och deras burar går ju utmärkt att säkra iaf :) Det enda som skulle kunna ställa till det som jag kan komma på nu är egentligen lukten. Hur är en illerfis jämfört med fisen från en hund som blivit dålig i magen efter ett byte till Orijen, och tenderar illrar att dra till sig klagomål från grannar? :P
Nä fy, tamråttor kan jag ju inte ha, de har ju så äckliga svansar och sprider pest! ;P
#20: Det kan det absolut! Har läst lite smått efter att jag såg din söta Pyjamas och de verkar passa utmärkt de också :D
Jag kan dra iller lite snabbt, det är jag rätt hemma på ändå ;)
Illrar kan "skunka" dvs. de släpper ut innehållet i sina analkörtlar. Detta gör de när de blir rädda, upphetsade eller bara lite ändå. Har du vart med om att tömma analkörtlarna på en hund? Det är vedervärdigt, och illerskunk är en stark och hemsk doft! Som tur är sker det inte så ofta så man kan lätt leva med det ;) Däremot luktar ju själva illern iller, något som en del har svårt med.
Ang. kostnad så kan det gå bra och de kostar kanske en hundring i månaden eller så, men de är även väldigt sjukdomsdrabbade och olycksbenägna så veterinärkostnader kan man nästan räkna med. Försäkringen är guld värd på dessa krabater!
Städning - man bör ju hålla efter lådorna men man får vara beredd på att alla illrar inte blir 100% rumsrena, och det kan nästan driva en till vansinne när man plockar tjuttioartonde bajsen preciiiiis utanför lådan :P
Jag har aldrig fått klagomål från grannar för mina illrar och jag har ändå flyttat runt en del med dem. Visst, när de är brunstiga så luktade det en hel del hemma hos mig, det kommer man liksom inte ifrån men absolut inte så att det fanns något som folk skulle kunna klaga på! Så länge man sköter lådorna, fixar ev. olyckor och tvättar deras sovsaker så är inte lukten ett problem. Däremot så vet jag en del som blivit tvugna att renovera vid flytt för att illrarna inte vart helt rumsrena och på det sättet förstört golv. Köttbitar och annat som de gömmer till en regnig dag kan ju däremot börja lukta och det rejält om man inte hittar dem och tar bort dem :P Kan tänka mig att det är en grej som skulle kunna ge klagomål, men innan dess så har man ju själv spytt av doften :S
Jag vill ändå inte påstå att iller är ett jätteenkelt djur i samma liga som hamster, mus och marsvin :P Tänk kattunge korsad med en ADHD-terrier med ett sjukligt envist sinnelag och noll respekt för regler och du har en iller. Fantastiskt husdjur - om man är den typen av person. Jag älskar mina över allt annat men jag har vänner som skulle vara färdiga för psyket efter en vecka med iller ;)
Paulina
Ah, låter inte som några större problem för min del alltså. Analkörtlar har jag inte varit med om att tömma däremot, får se till att vara det om tillfället dyker upp
Antar att det inte vore alltför elakt att stänga in de i tex köket när de ska äta en köttbit eller så? Tycker kött är sååå vidrigt att handskas med så det är inget jag vill hitta här och där om man säger så :P

#28 måste bara kommentera ang bortopererande av doftkörtlarna. Jag skulle inte likställa det m kastration, snarare isf med bortopererande av kattklor för att förhindra sönderklösta väggar/möbler eller bortopererade stämband för att få tyst på skällande hund. Det handlar om operationer som bara är till för människan. En kastration ger även djuret fördelar även om det är många som inte anser att man skall operera ett friskt djur om man inte måste. Jag tycker det är BRA att operationer så som borttagning av klor/doftkörtlar/stämband är förbjudna!
#30 Det beror ju på hur stora bitar du ger och hur du utfodrar. Det finns ju illertorrfoder, sen kan man ge BARF och sen kan man alretera dessa två. Jag gör det sistnämnda, alltså ger torrfoder (vilket de ska ha fri tillgång på) och sticker till dem möss, dagsgamla kycklingar, kycklingvingar och annat.
Helbarfar man så brukar man endera servera kött en eller två gånger om dagen och de är inte som hundar som äter allt på en gång utan de äter en del och gömmer resten för att äta sen. De har en ganska så snabb ämnesomsättning och även om de står sig mycket längre på kött än på torrfoder så kan man nog inte köra med begränsad yta under utfodring såtillvida man inte ger dem fler utfodringstillfällen per dygn.
Men ger man en mus så går det ju fort ner :P Och jag förstod det som att hela foderdjur var ok, det är ett jättebra komplement till torrfoder!
Paulina
#31: Ok. Är inte kunnig på området, har bara läst mig till att det är precis som att kastrera :)
#32: Ok. BARF tror jag skulle vara alldeles för komplicerat som ny, känns som en alldeles för stor risk att nånting går snett sålänge kunskapen inte finns - speciellt som ny när man kanske inte ser tecken på näringsbrist lika bra som er andra :) Har inga problem med torrfoder osv som ska stå framme men just köttbitar äcklar mig något enormt. Låter helt klart som att sistnämnda skulle fungera utmärkt här hemma om det blir iller sen :)
Yes, hela foderdjur går alldeles utmärkt. Av någon anledning är det inte alls sådär äckligt som diverse köttbitar är ^^ Eller ja, nu har jag ju aldrig utfodrat något djur med hela foderdjur men kan jag plocka undan döda husdjur utan problem så ska nog utfodring gå galant det också :P

#24 Att du kan ha de tillsammans är helt underbart :) och underbar var också party-historien som du skrivit på igelkottifokus :)
Jag gillar illrar, men hade aldrig tänkt mig att de kan faktiskt gå så bra tillsammans med igelkottar
#28 som #31 också förklarade, bortopererande av doftkörtlarna anses som djur vanställning om inte motiverad av medicinska anledningar. Lagen (Animal Welfare Act 2006, samma lag som förbjuder också att kupera en hundsvans) gäller i UK där skunk är något vanligare som husdjur. jag har ingen aning om andra länder, om de adopterade en liknande lag. jag har också "bläddrat" bland de olika EU bestämmelser ang. djur men kunde inte hitta något liknande även om det finns olika akter om "Animal Welfare and Protection".
#33 Det har du rätt i, det kan gå hiskerligt snett om man felutfodrar ett djur som helbarfas. Näringsbrister ser man ofta inte förän efter en mycket lång tid, och i värsta fall kan man inte åtgärda felet när man väl ser symptomet.
Hahaha! Foderdjur är ju dyrt, men det lönar sig verkligen hälsomässigt vill jag säga. Speciellt när många illrar får insulinom pga. höga sockerhalter i torrfoder (även de bra sorterna). Jag ser stor skillnad på mina egna; de har mycket bättre päls, de är piggare och har mer muskler/bättre muskler, minskad tandsten och de tycker dessutom att det är skitkul när de får maten, torrfoder är ju egentligen riktigt trist, samma dag ut och dag in, luktar, smakar och ser likadant ut jämt.
Paulina

#34 Kul att du läste den historien.
Kan ju säga att alla mina illrar går inte ihop med Kotte. Jag har nio stycken vuxna och tre valpar nu. Fem av de vuxna plus valparna går ihop med honom utan problem. Och de fem vuxna har gjort det från start.
Sen har jag tre stycken som vill spela fotboll med honom, det är också samma tre som inte gillar valpar. Så visst, hade man kunnat försöka att få dem att ge sig, "tagga ner"
osv, men jag tycker det är orättvist mot Kotte. Så jag har helt enkelt delat upp det i två. Så när Kotte vill ut och springa på nätterna så ska inte han behöva bli rädd för någonting.
Skulle jag haft hela illergänget ihop så hade jag nog jobbat mer på att få de andra tre illrarna att acceptera honom, men nu känns det onödigt för just nu måste jag ändå ha det uppdelat
Men som sagt, de fem vuxna och de tre valparna äter han tillsammans med och springer gärna runt några varv med.
jag har en iller som inte är att lita runt något. men de värsta hot mot igelkott här hemma är råttor. de kan släpa kottarna i taggarna. smarta nog att vänta på att de ska titta fram från sin taggboll
#34: Ok, då hänger jag med :)
#35: Ohja. Där kan jag se till mig själv, hade såna jäkla brister på folsyra och B12 förut så det rubbade sköldkörteln och var nära att resultera i bestående hjärnskador… Det utsätter jag inte gärna djur för kan jag ju säga :P
Kan tänka mig det ja! Torrfoder är egentligen inget jag gillar till något djur, just för att det är så jäkla ensidigt, tråkigt, onaturligt och för all skit som brukar finnas i. Blandar eget till råttorna och skulle glatt göra det till resten av djuren också om jag hade tillräckligt på fötterna för att inte orsaka något skit. Att det blir skillnad kan jag defintivt hålla med om - illrar har jag ju inte sett men råttor däremot. Gav första råttorna råttpellets i början och det gick åt sanslöst lite, de ville verkligen inte äta eländet… Och det är ju fullt förståeligt, det skulle inte jag heller vilja tugga i mig! :P
#38 Ja, gud ja! Blandar eget till mössen numer men hade även jag pellets ett tag och just den sorten var rent av skit. Jag har fodermöss och de lade ner produktionen helt och hållet på pelletsen, direkt när jag bytte till egen blandning så hoppade den igång och går som den ska och mössen är finare, piggare och växer bättre än någonsin :)
Paulina
#39: Det där är en sån sak som jag nog aldrig kommer förstå mig på bland reptilfolk och andra som föder upp foderdjur… Man vill väl rimligtvis att foderdjuren blir nyttiga för de som ska äta upp de sen, och då gäller det ju att man matar ordentligt. Likaså motion för att bibehålla en bra hälsa hos foderdjuren, men hur mycket motion får man i en kal labbur liksom O.o
Näfan, det är nog bara att konstatera att vissa saker aldrig kommer bli förstådda x)
#40 Jo, när det gäller foderinsekter så finns det ju högvis med tips på "gutload" (dvs. det man matar dem med sista dygnet för att de ska bli så nyttiga som möjligt för djuret som äter dem sen) men möss ligger inte på samma nivå. Jag ser dock skillnad på möss som jag själv fött upp och möss som man kan köpa i djuraffär för foder ex. För mig är det viktigt att de får ett bra liv med motion, sällskap, aktivering och bra kost och självklart en så bra avlivning som möjligt. Sen tycker jag att det är ruskigt kul att hålla på med dem dessutom, föräldramössen är älskade husdjur som jag sörjer när de går bort och har ett personligt förhållande till varje en av dem. Oj vad jag svävar ut :S Men jag är igrund och botten väldigt stolt över mina möss, trots att jag är en rutten okänslig fodermusuppfödare ;)
(såhär hemskt har en grupp hos mig det :P Med det vill jag påpeka att all foderdjursuppfödning inte behöver vara helt bedrövlig. Av vad jag kan läsa mig till så får mina fodermöss samma levnadskvalité som många sällskapsmöss om inte mer i vissa avseenden)
Paulina
#41: Ok. Illa, fler borde ta bra hand om de hela livet. Att de ska bli mat betyder ju inte att det är levande varelser medan de lever liksom :/
Fan vad snyggt! Fast hur länge höll plastväxten? :P Har ofta varit sjukt sugen på att stoppa ner plastväxter till mina möss, men de skulle bli söndertuggade direkt xD
Skatta dig lycklig som kan föda upp fodermöss själv btw :P Skulle gärna göra det jag också iom att jag vill ha diverse djur som äter möss och vill undvika de genomsnittliga foderuppfödarna, men det faller på att jag inte klarar av att avliva själv - och det suger rätt hårt kan jag ju säga :/
Tackar :)
Haha, den är faktiskt hel än! Bilden är tagen då den var nyinsatt och det är.. 2 månader sedan? De har ju iofs tuggat ner en del blad men den ser inte för jäklig ut än :P De älskar att kuta i den och den ger ju bra gömställen med. Men de kan kosta en del i inköp, rekomenderar dollarstore :P Det ger faktiskt rätt mycket liv i buren så det är värt det. Ska få fingrarna ur och fixa säckväv att hänga på bakre väggen med är det tänkt, och i alla andra burar med för den delen :P
Jo, avlivningen var ju det som det stod och vägde med i början. Dels metodmässigt eller vad man ska säga men mest känslomässigt för egen del. Det är tusan inte kul! Har jag en kass dag så håller jag på att bryta ihop så det är ju inte precis med glädje. Men det var ju det där med att jag har rovdjur som jag anser ska få möss i sin kost och hellre att jag mår skit och att mössen haft det bra än att jag får det enklare men köper hem möss för en billig slant.
Paulina
Jikes! Det är inte lite skillnad mot mina som skulle tugga sönder det inom en timme xD
På tal om det kan jag tipsa om Rusta, var där i helgen och de har skitbilliga plastväxter just nu - 2½ meter för bara 50 spänn! Min plånbok blev jätteglad när jag fick hem några meter till blivande finkvoljären för en relativt liten slant :D
Klokt resonerat :)
Tror det har att göra med kvalitén på dem, det är ganska hårt material i just denna så den har klarat sig ett tag om jag jämför med en murgrönaranka som jag hade i en annan ett tag, den blev konfetti rätt omgående :P Ah, då ska jag slänga in ett öga där nästa gång jag är förbi!
Paulina