Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2095 ggr
Rafflan
0

Ekorre?

Skulle någon vara villig att svara på mina frågor om Sibirisk jordekorrar? :)

1. Hur stor bur ska dem ha?

2. Hur ska man inreda buren?

3. Ska man ha dem ute eller inne? Kan man ha dem ute året runt?

4. Luktar dem lika mycket som, kanin, eller marsvin, eller råtta, eller chinchilla?

5. Hur gör man med maten, finns det färdigt att köpa eller blandar man till själv?

6. Bits dem? Om dem bits bits dem hårt?

7. Hur länge bör dem få hoppa löst inomhus utanför buren/dag? biter dem mycket på sladdar, lister, tapeter och liknanade? kissar/bajsar dem när dem är ute och är det svårt att ta upp?

Hoppas någon orkar svara på alla dessa frågor. Läser även endel på nätet, men folk säger så ofta olika ;)

zickan
0

1. 2kvm är enligt lag. Tar gärna större :-). Kan ha mindre om de får komma ut riktigt ofta, men bör inte ha mindre.

2. Med allt. Akta målarfärg osv som kan va giftigt. Plast saker, korgar, trädgrenar av ätlig modell. Kokosnötter, fågelholkar, smådjurs inredning. Egen byggda saker. Hängmattor.
En tur på ikea, loppis, zoo affär, skog :-D

3. Flesta har dom inne. Många har ute under sommar, höst och inne vintern. Kan vara ute året runt med rätt inredd bur.

4. Jag tycker de inte luktar något alls. Rengör buren noga kanske varannan månad. Med att rengöra all inredning, tömma matförråd osv. Sedan lite små rengörning med att rengöra där de går som mest på toa osv kanske varannan vecka.
Bör lukta lite mer runt brunst perioden.

5. Många blandar själva. Dels för att det är billigare, dels för att man vet vad de får.
Jag kör på min råttmats bas. Dvs osötad müsli, rispuffar, osötad cornflakes, hirs, bovete, linfrön osv. Mixa lite som man vill.
Brukar lägga till torkad frukt, nötter. Köper mest lösvikt på zoo av vad jag känner för. Papegoj mix är bra.
De kan inte lagra fett så bra i kroppen och behöver ha lite mer protein, kolhydrat osv.  Bra att låta dom ha sina matförråd. Men man bör låta dom äta upp förrådet, eller kanske tömma och rengöra lite då och då. Det minskar ned risken för ohyra.
Köper man mat från zoo är dt bra att låta det ligga i frysen innan. Lätt att få med mott osv.
Kan även tillägas bra torrfoder för hund. Jag brukar öka på att ge färsk mat av det istället. Men går att ge både i foder och färk.

6. Både ja och nej. De är så nyfikna att de gärna inte vill bli fasthållna. Men är gärna på sin ägare och klättrar runt. Smak naffsar på allt. Det gör inte ont och går inte hål. Som arg eller om man verkligen stoppar dit ett finger täckt med något gott så kan de bitas. Oftast går det inte hål, men ja de kan bita  hål också. Mins inte hur det kändes. Inget jag lade på minnet och då kan det inte vara värre än en mus/råtta.

7. Så mycket man kan. Gärna en timme om dagen. Gärna mer. Ibland vill de inte alls komma ut ur buren. Ibland vill de vara ute längre.
Väldigt olika på individer. Blommor bör plockas undan, ställas i annat rum osv om man har växter som är giftiga. Mina ekorrar älskar tugga på växterna. Speciellt en viss kaktus. Man bör kolla upp om de kan tugga på det eller om det är rent giftigt för smådjur.
Aldrig haft problem med sladdar. Ibland har de tuggat på möbler. Men oftast låter de bli. De är gnagare så man bör kanske inte ha sladdar liggandes framme om man kan ta bort dom. Men de letar inte sladd för att tugga.
Kan tänka på sladdar runt trånga ytor. Sladdar som ekorrarna kan tyckas vara ivägen för deras framfart.
Tidningar/böcker kan de gå på. Är ett berfekt byggmaterial och kan lätt rivas i bitar och transporteras in i buren.
Vilket gäller för allt. Är det skönt att bädda med eller gott att tugga på. Så kan man leta i buren när man inte hittar saker.

Det är så olika pga olika individer, sköttsel sätt osv. Man får testa sig lite fram till hur det fungerar. Mest läsa artiklar och inlägg från ägare/uppfödare.
Finns många som kopierar artiklar rakt av, ändrar lite. Eller skriver ur böcker och artiklar ifrån andra som aldrig ägt en ekorre. Då kan det bli mycket fel. Även utländska forum och artiklar är en del fel. Speciellt på burmått osv. De har andra lagar och andra behov att sköta sina djur på. Något man bör tänka på när man söker information.
Men det finns extremt mycket bra på utländska forum.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.