Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 4193 ggr
Banankaka320
0

Gerbil, olika kön = Inga ungar

För längesen fick jag två unga syskon gerbiler av olika kön, vi hade dem ihop eftersom de förra ägarna hade haft dem tsm länge och inget hände.

Efter ett år lekte ett barn med dem och lät hanen jucka mot honan, någon tid efteråt fick dem ungar. (Idiotiskt yes)

Varför parade dem sig inte från början? Har dem en inavelsspärr? Är ej så insatt i gerbiler så jag är nyfiken:)

old_Louisez
0

Mitt tips är att fråga på gerbiler iFokus Skrattande

Banankaka320
0

Gah trodde inte det fanns XD

old_Louisez
0

XD okej

Aviendha
0

Djur har inte en inavelsspärr ^^ De har drifter och dessa drifter tar inte hänsyn till släktskap på något vis egentligen. Varför? Vet ej, kan inte gerbiler. Kan ha varit att de inte var redo för det, att hon aborterat fostren innan, att de inte hade rätt förutsättningar etc.

Banankaka320
0

#4 Visa djur har någon sorts av inavelspärr väl? Typ vargar, dem jagar ju bort äldre könsmogna djur ofta, eller så sticker dem själva för dem vill ha en egen flock

Aviendha
0

#5 Det beror väl lite på hur man ser det hela. Hanarna jagas bort när de når könsmognad för att de då utgör ett hot men många lämnar självmant eftersom de inte är kapabla att kunna konkurera om flocken i vilket fall, det är enklare att lämna flocken och söka eget på annat håll. Likaså lejon eller liknande. Det handlar om spridning av egna gener, "ledarhanen" vill inte ha konkurrens på det området och då måste andra hanar bort. Handjur kan gå till det vi skulle se som ytterligheter för att sprida sina gener, ex infanticid (lejon biter ihjäl avkomman för att få honan att gå i brunst, zebrahingstar sparkar dräktiga ston när de tagit över en flock för att framkalla abort så hon brunstar om etc) Indirekt kan man väl se det som att inavel förhindras, men rent teoretiskt kan ju en kusin/son/bror/whatever ta över flocken i framtiden.

Men det valet har ju inte två syskongerbiler i en bur i vilket fall, de kommer liksom inte ifrån varandra ens om de ville.

Banankaka320
0

#6 Men dessa beteenden borde vara naturens skydd mot inavel? Jag ser det som det :)

Ungarna som kom var dessutom skalliga på huvudet, men det kom hår senare. Hände samma med två degusar som skulle vara far och son, deras ungar blev skalliga med och växte hår sen. Var detta pga inavel eller vitaminbrist?

Aviendha
0

#7 Jovisst är det nog fördelaktigt att undvika för tight inavel, men för stor utavel (inavelns motsats) är inte heller bra för en population men jag vill fortfarande mena att det är en bonuseffekt av den största driften som existerar; att sprida sina gener vidare, så mycket som möjligt, så länge som möjligt. Ville man förhindra inaveln så skulle ju djuren inte skaffa så många avkommor de bara orkar med eftersom en spridning av samma gener ger en minskad variation, vilket i sin tur ökar risken för inavel.

Hur gerbilungar ska se ut och vad som kan ske vid knasiga parningar har jag inte en susning om tyvärr. Men generellt sett ska inte en enda syskonparning ge sådana defekter. Inavel skapar inte defekter i sig, den förstärker de som finns i linjen. Sen skulle det ju kunna vara så att det finns ett visst mått av inavel längre bak i dessa syskon och att parningen därför ger defekta ungar. Men det kan ju vara miljön som orsakade det hela med, eller en ren och skär tillfällighet - om det inte är normalt, har som sagt noll koll på gerbilungar :)

Banankaka320
0

#8 Ok, men varför är inte "utavel" bra? :)

Jag tror grov inavel skapar nakenhet, läste om avel om nakenhundar och man har fått fram dem genom inavel i flera år.
Sen var det en snubbe på nätet som sålde "nakenmöss", och någon som kände honom på ngt forum berättade att han inavlade helt vilt. Men allt på internet är ju inte sant xD

Ratata
0

#9 Många nakenvarianter av djur har man fått fram egnom inavel då recessiva mutationer ligger bakom.

Aviendha
0

#9 Alla de "bra" saker som selektion skapar, och de positiva mutationerna som sker skulle försvinna helt, eller i vilket fall så skulle det göra att arten inte utvecklades på samma sätt, eller ens alls. Nya arter skulle inte skapas.

Ex Darwins fåglar: flera olika grupper av fåglar av samma art skiljdes åt av naturliga skäl (ex berg etc) och allteftersom tiden gick så utvecklade de olika grupperna olika näbbformer baserat på vad de åt. Tänk dig att du har en bunt fåglar som vill äta nötter, alla har hyffsade näbbar men en dag så föds en fågel som har en lite kraftigare näbb/annan vinkel eller vad det nu är som gör att han har enklare att få upp nötterna. En mutation som förändrar individens fenotyp till det bättre har skett. Anlaget kan vara dominant (behövs bara vara en förälder som har det så kommer avkomman få det) eller recissivt (båda föräldrarna måste ha anlaget för att avkomman ska få det). Är näbbmutationen dominant kommer hans avkommor få bättre näbbar. Är det däremot recissivt och man bara utavlade, dvs aldrig korsade ngt. som inte var släkt så skulle många bära anlaget, men ingen skulle få en bättre näbb. Sen blir det ju snabbt omöjligt att aldrig korsa något som inte är släkt på något vänster. Men med konstant utavel får du in massor med olika saker i avkomman men du kan inte heller bevara det positiva och stärka det. Nya arter skapas ofta genom att en mindre grupp individer isoleras och en viss grad av inavel sker. Nu pratar jag om extrem och konstant utavel, utavel sker hos alla som parar något obesläktat egentligen. Hm, jag vet inte riktigt om jag lyckas förklara på ett bra sätt här :P

Banankaka320
0

#11 Okej intressant:D

Fan vad smart du verkar vara:D Vart har du lärt dig allt? :)

Aviendha
0

Haha, kan man lite facktermer så går det att få mycket att låta smart ;) Har gått natur och nu pluggar jag till biolog på universitet så jag hoppas att en del grundläggande grejer ska ha fastnat :P

Banankaka320
0

#13 Haha ok, går i Djurvård så jag har faktiskt förstått vad du menat :D

Aviendha
0

Sweet :)

Vattnadal
0

Vargens ungar flyttar ofta hemifrån innan de blir könsmogna, i alla fall psykiskt. Detta innebär att inte bara hanar flyttar, utan tikarna med. De stannar hemma och hjälper föräldrarna att ta hena om en kull till, sen drar de och skaffar egen familj. I alla fall hos oss, där det dräller av tomma revir. I ex USA, där det finns dåligt med revir, kan flockarna bli större, då ungarna inte har någon stans att ta vägen.

En inavslesspärr man kan se hos byhundar och vildhundar, är att om en dotter får en kull, så ser mamman till att de inte överlever. Föder mamman sina först, så tar hon hand om dotterns ungar oxå. Då de är mindre, får de inte tillgång till mjölken, och dör. Får dottern sina först, hjälper mamman till vid födseln, och när hon tvättar valpar och äter moderkakor, äter hon valparna oxå.

Tiken försöker hitta en hane som är lagom lik och lagom olik. Finns ingen perfekt, och hon kommer längre in i löpet, så duger vad som helst tillsist, även pappa eller bror.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Aviendha
0

#16 Intressant! Hade inte hört det där om förvildade hundar förr :)

Vattnadal
0

#17 Kommer från föreläsning med David Selin. Är mest insnöad på hunddjur själv, och försöker lära mig mer om alla, samt möss då…

MVH Elin

Banankaka320
0

#16 Ahaa, men vargarna i fångenskap, vad gör man om en få för sig att den ska flytta och skaffar eget?

Vattnadal
0

Vargar i fångenskap brukar inte ens bestå av familjegrupper. Om de har ett avelspar gissar jag att ungarna tas från föräldrarna när de är ett år, eller kanske de får stanna som i naturen.

Oftast sätter djurparker ihop en grupp med honor och hanar blandat, i rätt samma ålder. Oftast bröder från en kull, och blandas könen, systrar från en annan.

Att man tidigare trott att vargar har hackordning och är noga med rang, lever med dominanstänk, beror på just detta. Man har forskat på vilda djur i hägn, som inte lever i naturliga grupper.

MVH Elin

Banankaka320
0

#20 Jaha okej, men på skånes djurparks fick dem ju skjuta hela gruppen pga att dem andra skulle bli "galna" och stressade, kan inte det rätta ordet just nu.

OT Vet du varför dem var tvungen att döda alla och inte bara sövde ner dem som smittit? :s

"Vargmannen" levde ju med vargar och bossade över dem, men sen när han var borta för länge hade den äldsta hanen tagit över. På kolmården bossar ju ex Zoolärarna som vi hade på några lektioner där, dem fick lägga vargarna på rygg och säga till dem om dem liksom hoppade eller började tugga på våra kläder. Är kolmårdens vargar mer "domesticerade" än vargmannens? :s

Vattnadal
0

Vargmannen har ju uppfostrat sina valpar efter hur han anser att vargar gör, dvs hägnvargar, inte vilda. Han lärde dem att en bestämmer, och gör det med våld, då blir det ju så sen.

Hunddjuren lever efter att de yngre/barnen/underlägsna fjäskar och visar aktning för de äldre/föräldrarna/överlägsna, inte tvärtom, som många tror.

MVH Elin

Banankaka320
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ju ett exempel på fjäsk xD Varg fjäskar för skötare, när vi var på besök sprang en varg fram till mig och slickade mig över hela ansiktet. Jag undrar om dem någonsin försökt bossa över någon besökare :o