Jane Goodall till Furuvik 12 Juni
En av de 3 legendariska kvinnorna (Jane Goodall och shimpanserna, Diane Fossey och gorillorna och Birute Galdikas och orangutangerna) inom apforskning, bevarande och skydd av apor kommer på besök till Furuvik den 12 Juni.
Jag kommer att vara på plats, också med tanke på att Furuvik blir min tillfällig arbetsplats om några månader :) Men först och främst för att jag beundrar henne och tycker att hon är en inspirationkälla till alla nya bevarande och forskning projekt inom djurekologi, kognition osv

Tror inte att jag kommer kunna ta mig dit, men tusan vad jag önskar att jag kunde!

Då är det bara att hitta nån som vill byta en lördag, eller ta semester. Jobbar då, men tänker inte missa att träffa en av mina största idoler!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tänkte att va fan jag måste nog ta mig dit & började kika runt för att hitta en lösning, men så slog det mig precis att jag skall på bröllop då :/ Så jag tycker ni som kan ta er dit får skriva ihop en sammanfattning av det hela och göra en artikel till sidan! ;)

Have fun then :) Jag ska åka tåg dit.
Jag känner mig som en groupie :) Jag vet inte hur mycket folk kommer att få prata med henne direkt men det kommer säkert att vara en diskussion efter föreläsningen.
de sa att hon skulle följa med under shimpansmatningen som vanligtvis startar 11:45

Jag fick min bok signerad :) Hon är bara underbar och så inspirerande i varje ord hon sägen även om man redan känner till hela historien om man läste hennes böcker eller följt hennes olika projekt.
och så involverad. tänk om någon som reser 365 dagar året runt och aldrig stannar någonstans mer än 3 veckor.
man hittar mer om programmet här: http://janegoodall.se/Sverigebesoket.asp
tyvärr regnade det hela dagen och bilder inomhus blir inte så bra. det var ganska många besökare med tanke på vädret och minst 300 på föreläsningen
en interview med Jane Goodall kommer under veckan på vetenskapsradion (http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=406&grupp=4313)

Åh vad avis jag blir! Fast jag fick vara med på en kär väns bröllop & det är ju inte helt fel heller ;)

Jag tror att intervjun som kommer på vetenskapsradion kommer att bli interssant, jag fick prata med reportern på väg hemma och han var beredd (intervjun skulle ta plats dagen efter på Naturhistoriska museet) med många frågor som - tänkte han - skulle "go beyond" vad man fick veta från föreläsningen som var baserat på Jane's böcker och projektet Roots and Shots
på bilden är Ing-Marie Persson (Sveriges egna chimpans-mamma och en av de personer i världen som blev accepterad som medlem av en chimpansflock) och Linda som kollar i Ing-Maries ficka 

Jag sitter hemma med en signerad bok och ett leende. Så häftigt att få se en idol sedan barndomen!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter