Omplaceras: Degusar
För snart två veckor sedan tog jag hand om 7 degusar som skulle bli foder och såldes på ett reptil-forum. Finns att läsa om här: Säljs som foder
Sen några dagar senare tog jag även emot 4 stycken som skulle bli avlivade dagen efter ifall ingen tog hand om dem. Står om dem här: Ännu mer degusar
Dessa bor nu i två han-grupper med 3 i varje och en hon-grupp med 5 stycken. De jag i första hand söker nya hem till är de två hangrupperna.
I och med att den ena honan har bott tillsammans med en annan hane och sina två söner hela tiden så vill jag avvakta lite med henne så man inte flyttar henne ifall hon är dräktig.
Men dessa 6 pojkar söker nya, intresserade hem. De förtjänar verkligen att få bo någonstans där de sätts i första rummet. Där folk bryr sig om dem och behandlar dem väl.
Man behöver inte ha haft degus innan för att ta hand om någon av dessa (jag har aldrig haft det innan) men man bör vara villig att lära sig vad det innebär och veta vad de får och inte får äta, hur de ska bo osv.
Så jag hoppas att någon vill öppna sitt hem för dessa pojkar. 11 degusar är lite för mycket här hemma om man ser till resten av skaran djur som redan bor här.
Och nya djur som behöver tas om hand kommer tyvärr hela tiden. Så får dessa två grupper flytta betyder det att det finns plats att ta emot nästa stackare som behöver hjälp istället.
Degusarna befinner sig i Göteborg.
Ulrika, skriv till mig på msn när du har tid och är online. Du syns inte så mycket nu med tanke på Molly så jag tror du får tag i mig lättare än jag får tag i dig ;)
Vet en som sökt Degusar ett tag.
Hälsningar Malin

#1 Men nu har jag letat efter dig på msn hela dagen. Kan du inte skicka mig ett PM istället?
Jag har varit online hela dagen, fick ett medelande från dig men du var utloggad innan jag hann se det.
Hälsningar Malin

#3 Jag får inte tag på dig via msn, och jag kan inte sitta och passa datorn heller…kan du inte bara skicka ett PM istället ifall du vet någon?

vilka sötnosar…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Puttar för dessa som verkligen förtjänar ett eget hem!

Å trodde de fått nya hem ör länge sedan så söta som de är.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

#7 Man hade ju hoppats. Men inte en endaste har hört av sig om dessa. Tycker det är synd för de behöver ju ett alldeles eget hem.

Gissar du har anonserat på flera ställen.
Hoppas de får aldeles egna hem snarast.

putt

Marianne något för en av dina döttrar kanske?
Tror hon med hunden skulle digga dessa små roliga saker.
Bara en tanke.

en god tanke monsi… tyvärr så tror jag att hunddottern inte skulle komma ihåg att sköta om de små…. men hon skulle säkert ha kul med dom…hunden fungerar eftersom det finns uppbackning utifrån…tankar får man ha…..skullke varit sugen själv om jag inte hade jobbat o varit borta så mycket….
Jag är intresserad, Min sambo har haft 3 degusar tidigare det ända som behövs ordnas är en bur och transport till eskilstuna.

#13 ev så kanse min mamma skulle kunna ta m dem upp till mig (linköping) på fredag. Hänger lite på vart man isf kan möta henne i gbg, då hon avskyr att köra i stan (hon bor i stenungsund)
Sen kommer jag ant ta mig upp till Eskilstuna nångång relativt snart. Eller så kanske jag har en kompis därifrån som skal komma på besök. Det är inga problem för dem att bo tillfälligt här om det är så iaf, bara jag vet att det har ett hem som tar emot dem när transport löser sig.
#14 okej, ska prata lite med min sambo och se om vi kan fixa iordning någon bur här hemma, då vi har en massa plankor och sånt som ligger:P

Jag åker gbg-linköping på torsdag fm och kommer åka upp till eskilstuna nån gång i sommar (ant. första halvan av juni) om det är av intresse??

Allihopa är kvar och har blivit riktigt tama och mysiga hela högen.

putt

Hej Ulrika,
Vi har precis uttökat hemmet med två äldre degus-damer (7½ år!). Hur goa som helst, även om de verkar vara bara lite handklättringstama.
Kan man introducera fler flickor till dessa två med inte alltför stora problem? För i sådana fall finns det plats för fler av dessa gosbollar.
(Som om vi inte hade nog med fyra kaniner, fyra marsvin samt sex, fem, två, en och nio råttor…)
#19 Jag har iaf en ca 5 åring som jag introducerat för nya utan problem!:)

#19 Det är hanarna jag behöver hem till i första hand.
Söker ev. hem till någon/några av honorna när jag vet säkert att ingen är dräktig.
Just nu är det pojkarna som bor tre och tre i två olika burar som behöver hem först och främst.
Angående ihopsättning så satte jag ihop de honorna jag redan hade med en nykomling. Det gick utan några som helst problem.

Ok.
Lite svårt för oss att ha två flockar, med tanke på vad som redan finns här hemma. Men hör gärna av dig om flickorna sedan.
Erik vid ErkMa # MSN : com

#22 Ungefär som jag som inte vill ha tre flockar degusar helst.
Självklart kan jag göra det.

Jag åker från gbg 1040 imorgon, så jag gissar att det inte hinner fixas för några degusar att hänga med?

#24 I och med att ingen tagit kontakt med mig och är intresserad så har jag ju ingen att skicka dem till.
Annars har jag inga som helst problem att möta upp dig.

#25 nä precis. Trist då det går att lösa m transport nu, men de kanske inte är intresserade längre?

#26 Har inte hört någonting från någon alls.
Åh shit jag kom precis på!! Jag hade någon hemma för ett tag sen som var jätte fashinerad av mina degusar och var själv intresserad av att skaffa. Attans, vem var det? Kommer inte ihåg!! Hittar jag vem det var kommer jag skicka henne direkt till dig!
#16 komma du åka något mer till e-tuna nu under sommaren så kan vi nog ta några, ska pm:a ulrikaD nu och prata med henne.

Som sagt var, går det att introducera flickorna till de två 7-åringar vi har så finns det plats här. Och det är i Göteborg.

#30 Fast flickorna är 5 stycken…och de är ett tajt gäng. Känns lite taskigt att dela på dem. Tänk om man delar fel och tar bort någons bästis.