Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 11159 ggr
elyse
2010-05-31 01:43
0

Bläckfisk

Min sambo har funderingar på att skaffa en bläckfisk att ha i ett stort akvarium och är intresserad av en California Bluespot. Är det någon här inne som har erfarenhet av bläckfiskar?

Lycan
2010-05-31 11:28
0

Va häfitgt :)

Får man ha bläckfiskar? :)

Ypsilon1
2010-05-31 11:38
1

du kan hitta en bra källa med all info som behövs om inredning, bottenmaterial, sump, filtrering, foder, aktivering osv (förutom akvariemått enligt svensk lag) här:

http://www.tonmo.com/forums/forum.php

PS: minimala akvarie-/burmått i USA är vanligtvis mycket mindre än vad som krävs i Sverige. Paragrafen från L108 som handlar om bläckfiskar (se nedan) förklarar inte mycket mer om detta:

"Bläckfiskar
9 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det som finns i varje arts naturliga miljö. För åttaarmade bläckfiskar ska minst ett gömställe per individ finnas. Detta ska rymma hela djuret. Akvariet ska vara rymningssäkrat.
10 § I publika utrymmen får akvariets volym aldrig understiga 40 liter och vattenytans storlek får inte vara mindre än 7 dm². För tioarmade bläckfiskar ska en sida av akvariet vara minst tre gånger bålens längd."

Ratata
2010-05-31 23:16
0

Ett tips för att göra det "rymningssäkert" är att ha en kant av en taggig plastmatta, sådan man brukar ha som dörrmatta, runt akvariet. Bläckfisken tycker att det är jätteobehagligt att klättra på det och man kan på så vis ha öppet akvarium utan att bläckfisken klättrar ur. Att ha fler än en är heller ingen bra idé då de gärna äter upp det mesta andra levane i avkariet (inklusive andra bläckfiskar).

CaithSith
2010-06-02 00:11
0

Tänk på att ni lär skaffa ett saltvattensakvarium(om han inte redan har det dvs).Det är ju lite krångligt. Bläckfiskar kräver väldigt mycket också och tyvärr lever de inte mer än 1-2 år.

Men om ni har vägarna förbi stockholm så har de blåringad bläckfisk inne både på triton och akvarielagret..Kul att kolla på om inte annat Glad(ni kanske kan ringa och prata med dem också för mer skötselråd..)

elyse
2010-06-02 00:31
0

#4 Tack för tipset! Har du själv bläckfisk? Vet du vad en blåringad kostar?

CaithSith
2010-06-02 01:29
0

Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av dem men jag skulle gärna skaffa en, de är verkligen häftiga. Men jag vill har mer erfarenhet av saltvattensakvarium innan dess, jag ska snart starta mitt första och bläckfiskar är ju lite av det krångligaste man kan ha..

Jag vet inte vad de blåringade kostar men om ni inte redan har ett saltvattensakvarie så kommer ni få lov att lägga ut mycket mer på det, saltvatten kostar ju endel tyvärr. Sedan skulle jag välja en annan art eftersom de blåringade är mycket giftiga.

De är väldigt fina dock, så det är ju värt att åka dit och kika Glad Akvarielagret hade en annan art inne också men den blåringade åt upp den.. De har haft bläckfiskägg också men jag vet inte hur det gick med dem.

Annars är det ju otroligt häftiga djur, bland det ballaste man kan ha i akvarieväg tycker jag. De är väldigt smarta och kan räkna ut saker som hur man skruvar upp en flaskkork föratt få tag på matbiten inuti, använda redskap för att få ut matbitar ur flaskor, memorera labyrinter osv. Jag har hört om akvarister som haft sitt bläckfiskakvarie i samma rum som andra akvarier. Det har hänt att bläckfisken krypit ur sitt egna akvarium och tvärs över golvet till de andra akvarierna, käkat upp alla fiskar däri - och sedan krypit tillbaka till sin egna burk igen ;p

De kan också ta sig igenom nästan allt. Sålänge de får igenom sin tand så kan de trycka sig igenom vad som helst.

Men det vore häftigt om ni skulle skaffa en, skriv gärna hur det går Glad

Det står här att arten han var intresserad av var bland de enklaste att ha.. ;

http://www.tonmo.com/cephcare/keepingcephs/keepingcephs.php

Verkar ju vara en bra sida iövrigt också.

Annars brukar jag läsa på den här siten, inte specifikt inriktad på bläckfiskar men iaf;

http://www.reefcentral.com/

lycka till.. :)

elyse
2010-06-02 01:48
0

#5 Då blir det nog inte en bluespot, då! Det är mest min sambo som är intresserad och det blir så i så fall när vi får större lägenhet. Det blir i så fall ett stor akvarium med just saltvatten, som du skrev. Eftersom vi har katter så måste akvariet vara toppsäkert - vi har också hört/läst de mest fantastiska utbrytarhistorierna… Skrattande

Ypsilon1
2010-06-02 11:32
0

Det stora utmaningen, tycker jag, är att starta saltvattensakvarie. Det tar flera månader innan man får bra balans i akvariet och sen all utrusting som behövs för att hålla det igång är dyr om man tänker köpa nytt. Jag har också funderat på saltvattensakvarie för flera år sen, men det blev inget för att jag tyckte det var för dyrt och svårt. Men jag kollar fortfarande vad som finns ute och man kan hitta faktiskt en massa bra erbjudande på blocket. Både saltvattensakvarie med allt teknik som krävs, men också akvarie med levande sten som är igång där balansen är redan etablerad. För att få en idé om priser på begagnade saltvattensakvarium kan du kolla de olika annonser som jag hittat på blocket:

http://www.blocket.se/stockholm/Akvarium_540_liter_m_sump__Saltvatten__26232709.htm?ca=11&w=2

http://www.blocket.se/stockholm/Komplett_saltvatten_60_L_26941631.htm?ca=11&w=2

http://www.blocket.se/vastmanland/Hornakvarium_375_liter_saltvatten_26899814.htm?ca=11&w=2

Vattnadal
2010-06-02 14:47
0

Fast salt behöver inte vara så krångligt, eller ta tid heller. Kika på saltvattensguiden.se. Det finns flera skolor inom detta. Jag staratade upp ett 60 l pelarakvarium för några år sen. Lite extra belysning, mer pumpar än paketet, sen i med 7 kg sten, levande sand, och så färdigblandat saltvatten och lite ingåmget vatten från anat akvarium. Sen körde jag vattenberedningsmedel 1 v, i med en clown efter ett dygn, sen pytsa i eremiter, snäckor och räkor som städpatrull löpande. Efter en månad, en korall. 25% vattenbyte varje månad, och bra medel att tillsätta, ingen skummare heller.

När man har koll på detta och det fungerat ett år med div fiskar och koraller, kan man kanske känna sig redo för sv¨årare saker.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ratata
2010-06-02 21:44
0

Det finns väldigt mycket fördommar om saltvatten som får det att framstå som krånglingare än vad det egentligen är. En annan fördom är att ett litet akvarium är totalt omöjligt, men då finns det människor som Lasse och slår ihjäl dessa fördommar :)

den här länken leder till hans guide för hur man startar ett litet saltvattenakvarium i turbofart. Jag måste erkänna att jag själv inte har något saltvattenavkarium (ännu) trotts påtryckningar från Lasse och andra "akvarienördar" på jobbet, men det är egentligen enbart på grund av platsbrist som det inte blivit av ännu. En vacker dag så!

Vattnadal
2010-06-02 23:44
0

Jag har lyssnat, och testat! Först testade jag med ovan nämnda 60 l, som krashade pga flytt till kopparhatligt vatten. Nu har jag ett 20 L, bara med sten och en clown som inte ska bo där. Sen har jag ett 160 l under uppstart, sen ett år tillbaka. Det är bara pengarna som saknas, har sand, den sten jag vill ha, en korall, några snäckor, en fisk, ´pumpar och skummare. Saknar 1500 kr till fisk och ett åpar tusen till koraller, och ev 1500 till mer belysning…

MVH Elin

Ratata
2010-06-02 23:56
0

Förargligt att hobbies ska kosta så mycket (men man får ju förhoppningsvis mycket tillbaka också)!

Vattnadal
2010-06-03 00:06
0

Om man nöjer sig med EN hobby, vore det lättare! 11 huskyn, en golden, som kostar massor i tid och pengar, akvarier, söt och salt, möss, reptiler, fåglar, höns, får, kaniner, planer på fler lantdjur, vill ha massor av fler djur, gillar fina bilar, lajv både medletid och 40-tal… Till detta halvtidsjobb och ett lantgård att rusta…

MVH Elin

Ypsilon1
2010-06-03 10:04
0

det finns hopp för de okunniga då! Glad

#9, 11 - grattis med akvariet. jag var inte modig nog att ta risken och investera, men efter att ha läst om din erfarenhet och också länken ovan (#10), kan jag börja drömma igen om saltvattensakvarie och även fantisera om sjöhästar - det sista om ett par år kanske :)