Rengöra terrarium?
Med risk för att framstå som ett otalt offer måste jag kolla om ni har något tipps på att göra rent ett terrarie ordentligt. Köpte ett begagnat här omdagen och det är ganska stort och klumpigt, så jag känner att det inte är riktigt aktuellt att slänga ner det i badkaret och plaska utan jag vill helst kunna göra rent det på något smidigt sätt där det står.
Jag är lite orolig för att använa diverse rengöringsmedel då jag ju inte kan skölja ur terrariet, men det kanske funkar att lösa på nåt annat sätt? Ge mig tips så blir jag glad!

Jag står i samma sits, så jag ser fram emot tips. :)
Jag har tänkt röja grovt först (mitt är riktigt skitigt), sen dammsuga det som inte går att sopa upp. Efter det blir det väl typ en bytta m grönsåpa och vatten och skura m svamp/borste/trasa utan att slabba allt för mkt för hoppningsvis. Och så får man väl försöka torka upp det och sen svabba av allt m vatten och torka igen :P Har köpt vircon med, men vet inte om jag kommer ta till det. Velar… Sen måste ja beställa nya dörrar då de gick sönder vid transporten :( Och jag fasar för att mäta fel :P
#0 Jag brukar använda såpvatten i en blomspruta och en gammal diskborste. Sen torkar jag med hushållspapper.
#1 Är det skjutglasdörrar du menar? I så fall är det enkelt att mäta.
Ta en vanlig måttstock och kör upp den så långt det går i den övre skenan. Mät till överkant på den nedre skenan och minska måttet med 1 mm.
Det är ju så man sätter i glaset, skjuter upp det så långt det går så att det precis passerar överkant på den nedre skenan.
När det gäller hur breda de ska vara beror det på hur stor överlappning du vill ha.
Har du exempelvis 80 cm bred öppning och vill ha 4 cm överlappning, så tar du två 42 cm breda glas. Vill du ha 6 cm överlappning tar du två 43 cm breda glas.

För flera månader sen fick jag en gigantisk blomkyl, begagnat förstås, som var hur smutsig som helst för att den stått utanför i en månad.
efter röjning & dammsugning som #1 sa, använde jag såpvatten som #2 sa, men med riktigt het vatten och la den ligga i blott för 10 min för att få lös all smuts. jag upprepade samma ett par gånger för att få bort allt och sen använde Virkon i en lösning lite mer koncentrerad än vanligtvis. jag tog den bort efter 10 minuter med damp trasa och lått blomkylen /terrariet lufta i flera timmar. det är ganska lätt att kolla om man fått bort Virkon lösningen eftersom det kristalliserar tillbaka till pulbver när den torkar och då kan man kolla om det finns vita spår i terrariet och ta bort dem

#2 tusen tack! Lät ju riktigt enkelt att mäta nu helt plötsligt! Skall se om vi får fixat det ikväll, så kan sambon ringa och beställa imorn. Vill ju fixa iordning det så de små kan flytta in! Hur stor överlappning tycker ni är vettig? Terrariet är 150 cm brett och ett gäng degus skall bo i det.
#3 och så fick jag tillräckligt m info för att våga köra på virconen med :)

Tack för svaren alla! Jag funderade själv över såpa men var inte riktigt säker, ville dubbelkolla med alla er kunniga här på forumet först :)
Terrariet är inte direkt skitigt, men det känns bättre att rengöra det innan det tas i bruk iaf tycker jag. Då blir det till att skura och torka av nu i dagarna då. Tack ännu en gång!