Annons:
Etikettchinchilla-degus
Läst 7448 ggr
CaptainBunchie
2010-01-19 10:36

Chinchilla utomhus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En kanske litet konstig fråga. Kan man ta ut en chinchilla på sommaren ex? I frihet lever dom ju utomhus året runt, dock är det i sydamierika och så är det ganska varmt. Men om det är runt 28-30 grader celcius borde väl man kunna ha chinchillorna ute och även litet lägre temperatur? (om det är vindstilla) för nu är det väl ca 22-25 grader på mitt rum och mina chinchillor har inga problem med det (:

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Trollhassel
2010-01-19 10:42
#1

Ja, man kan ha dem i ett "hägn" ute om man erbjuder dem vindskydd och ser till att inga rovdjur kommer och tar eller skrämmer dem. Skulle dock inte ha dem ute över natten för man vet aldrig med rävar och annat.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

CaptainBunchie
2010-01-19 10:46
#2

#1 - Okej, bra att veta. Och jag skulle nog aldrig ha chinchillorna utomhus, jag har även kaninen ute på sommaren, men jag tar in honom på kvällen för att han inte ska bli tagen eller skrämd.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Trollhassel
2010-01-19 10:59
#3

#2 Precis :) Man vill ju inte ha sin lilla pälsboll uppäten. Det man också får se till är att buren inte står i direkt solstek mitt på dagen. Det blir supervarmt även under vindskydd när solen ligger på. Nu vet jag inte vad chillorna tycker om det, men jag skulle ställa buren i skuggan/halvskuggan i alla fall.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Tassy]
2010-01-19 23:03
#4

behöver inte chillorna det svalt? Kanske borde finnas en sval plats för att förhindra värmeslag också i uteburen?

UlrikaD
2010-01-19 23:33
#5

Kommer väl här och säger emot då.Flört

Man rekommenderar absolut inte attt ha chillor utomhus. Vi har ett helt annat klimat än där de vilda kommer ifrån. Dessutom är våra chillor av ett helt annat skrot och korn än de som lever i det fria.

Det är väldigt torrt klimat där de kommer ifrån, i Sverige är det fuktigt.

Chillor är väldigt känsliga för fukt och drag och drar lätt på sig både förkylningar och fungus. Båda delarna kan vara ett rent h-vete att bli av med.

En chilla trivs dessutom bäst i en temperatur runt 18 grader eller t.om svalare så en varm sommardag kan faktiskt döda dem om det vill sig illa.

Vet att många människor får det varmare inomhus på sommaren, men även där finns det chillor som fått sätta livet till. Så ju svalare desto bättre helt enkelt.

zickan
2010-01-20 12:28
#6

#5 Det är vad jag med hört fast aldrig riktigt fått anledning på varför det är farligt. Hela tiden trott det var känsligheten för kyla och drag, inte värme och fukt :-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
UlrikaD
2010-01-20 14:40
#7

#6 Som jag skrev, även drag är väldigt farligt för chillor. Men de klarar ganska kalla temperaturer utan problem.

zickan
2010-01-20 15:01
#8

Ähh.. tycker ni jag ska läsa med :-P.. Asg.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

UlrikaD
2010-01-20 18:37
#9

#8 Överkurs såklart.Flört

zickan
2010-01-20 18:58
#10

ja verkligen .-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

annaLi
2010-05-31 11:44
#11

så man kan alltså inte ha med sig sina chillor till sin lilla sommarstuga o ha dom ute i en voljär i skuggan?

UlrikaD
2010-05-31 18:28
#12

#11 Det är absolut inte att rekommendera. Våra domesticerade chillor är inomhusdjur.

smurfan-13
2010-05-31 19:01
#13

Måste bara fråga, om någon vet. Farmade chillor, som föds upp för päls. Hålls de oxå inomhus? Jag har utgått från att de hålls liknande rävar/minkar eller åtminstone i ouppvärmda stallar. Någon som vet?

Annons:
UlrikaD
2010-05-31 19:13
#14

#13 Inomhus. Jag är en stor motståndare av farm. Lägger in en bild hur det vanligtvis kan se ut. I alla dessa små nätburar bor det alltså chinchillor. Djur med ett otroligt stort rörelsebehov.

http://www.szynszyle.eu/images/szynszyle_ferma1.jpg

smurfan-13
2010-05-31 21:15
#15

#14 ok, då lärde jag mig nåt nytt :) Jag är motståndare av all pälsuppfödning, så ingen missförstår mig!

Zuzziquie
2010-06-01 19:13
#16

Lite tillägg bara, de kan även dra på sig lunginflammation om de står i drag, vilket i de allra flesta fall leder till döden tyvärr. 

Ang. farmar, så hålls de i uppvärmda rum/stall. 

I övrigt håller jag väl med Ulrika i det mesta (som vanligt)
Skrattande

Och inte heller jag rekommenderar någon att ta ut sina chillor. Pga anledningar så som
- Drag & kyla = Förkylning, Lunginflammation
- Värme och fukt = Fungus, värmeslag 
- Om tex en katt skulle komma åt klättra på nätet, sticka in tassar och liknanade så kan chillan dels direkt skadas och dels bli skakad och hamna i chock
- Chinchillor är djur som äter allt oavsett om det är nyttigt för dem eller ej. De skulle mycket väl kunna äta gräs, giftiga kvistar osv som absolut inte är lämpligt för dem att äta = magproblem, förgiftning, död
- När man tar ut/in den riskerar man att den smiter, och chilla som smiter utomhus är inte något man vill ha

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Upp till toppen
Annons: