Dela med er av burinrednings-tips!
Jag tycker det är så oehört kul att bygga burar, inreda, fixa - ja tillochmed städa är kul!
Är alltid roligt att komma på nya saker att ha i buren, kan vi inte dela med oss av våra tips lite? Kanske slänga in några bilder?:D
Det är roligt att sy, små hängmattor och hus. Sedan kan man ju pyssla mycket med pinnar - göra olika hus, "häng-plattor" och sånt.
Cocosnötter brukar vara rätt roligt att komma på olika användingar för, att hänga upp, lägga ner som gömställe eller fylla med godis:)

Städa? Driver du med mig? 
Haha jag älskar att städa burar!:D Det är så rogivande… Städar minst en bur varje dag^^ Sen e det ju givetvis storstädning en gång i veckan:D
(Jag är lite speciell^^)

Jisses! Jag hatar att städa burar!! Jag älskar dock hur glada chillorna, mössen och gerbilerna blir när det är nystädat.
Hamstrarna blir ju mest griniga för att man förstör, inget kul.
Skulle aldrig kunna städa en bur om dagen, skulle ta alldeles för lång tid att gå igenom alla burar. Här tar jag 25-20 burar i stöten och sen dör jag.
Jo men du har ju en hel del mer burar än vad jag har:) Men när jag går min "kvällsrunda" och fyller på mat, säger godnatt till alla mm så brukar jag ta en eller två burar snabbt också.
Har man lika många burar som du kan jag tänka mig att det blir lite jobbigare:P Känner redan nu att det är liiite jobbigare nu än innan, men fortfarande tycker jag det är rätt avslappnande när man är stressad:)
Det är ju rätt mys när man städar chillaburarna som är underst, då kan man ju sitta på golvet och städa, och chillorna är ju alltid så nyfikna så de hoppar upp på en och ska undersöka:) mysmys!
Har en fråga om inredning :) Har byggt ännu en ny voljär här hemma och står nu inför dilemmat om vad jag ska sätta på min tomma vägg?
Är vanlig plank vägg och vill sätta nåt material på den så sugergliderna kan gå/springa på den med som dom gör på gallret :)
Några förslag?
//Gustav

Usch för att städa bura! Tar mig typ 2 dagar att städa EN degus bur :D SÅÅÅ tråkigt tycker jag det är :P Men jag är ju lite allergisk, så det kanske inte är så konstigt att jag tycker det är pest.
Inreda, möblera om och sånt är superkul dock & framförallt sen när de små liven undersöker och ser så nöjda ut. :)
Jag använder mest nya grenar när jag inreder, då det är gratis och bara att gå ut på baksidan och hämta. Så jag skulle nog behöva lite roliga inredningstips (m bilder helst ;) ) nu i vinter, för jag vill inte kapa grenar för trädens skull nu.
Jag gillade också att städa burar innan jag blev allergisk, så jag är helt med Vera på den punkten :)
Ösa ur skiten kanske inte är så himla lattjo, men fylla på rent, inreda och bara sitta och plocka.

@skanepiraten
(ska försöka öva lite svenska nu :))
vi använder olika terrarie bakgrunder, av kokosfiber eller kork. det som är svårast är att bygga ett system där man lätt kan ta bort bakgrund plattorna för städning / desinficering. till exempel, med vertikala trä lister så att plattorna glider bakom och andra horisontala lister som täcker där plattorna möts
annars kan man limma dem med terrarie silikon
for andra saker, kan man använda värmelim som torkar fort; då behöver man inte lufta buren / voljären hela dagen :)
#6 Du fick ett tips ovan, annars kanske det skulle kunna köpa sånna typ "rep", eller ja, tjocka snören i sisal eller annat ofarligt material (sisal är väl giftfritt har jag för mig?) och häfta upp lite här och där, så det hänger som "lianer"?
(Försökte rita en bild i paint vad jag menar, men gick inte så bra haha:P)
Men typ så att det hänger lite huller om buller, sugisar måste väl kunna hålla fäste i det?
Så kanske man kan häfta fast lite plastväxter här och där så det ser lite roligare ut?
(Har inte sugisar så vet inte riktigt vilken inredning som e lämplig för dem)
#9 Tackar så mycket för infon :) nu i skrivande stund letar jag efter dom materialen och så fort jag hittar bra mängd så kommer jag köpa hem :)
btw bra svenska :) dum fråga men var kommer du ifrån från början? :)
#10 jag har redan nu fullt med "lianer" i voljären :P Men blir ju lite stelt mot väggen att bara hänga sånt men tack för infon :)
//Gustav
Ja det blir det ju iofs men tänkte att de kanske kunde klättra där iaf xD Kan du inte lägga upp en bild på din sugarglidervoljär?:D

Jag skulle tippa på reptillagret (titta under bakgrunder). De skulle vara billigaste i Sverige, är seriösa och dessutom har de det mesta på lagret
man kan också bygga olika leksaker med trä pinnar (till exempel Gnagarträ Natur från Karlie) som finns i zooaffärer. Pinnarna kommer från glider-safe fruktträd (äpple, till exempel), är garanterad giftfria och dessutom är det lätt att bygga med, eftersom de är "half"-ihåliga. de är ganska billiga och hjälper återskapa sugarglidernas naturliga betende, men också att hålla tänderna friska :) och är mycket populära hos mina gliders :)
jag försöker hålla inredningen så naturligt som möjligt (har även börjat odla Australiensiska växter som de tycker om
). det finns en massa saker som man kan använda vid behöv, men några behöver lite behandling först; som till exempel kokosnötterna, som man först ska sterilisera och koka så att de blir tanninfria
#12 Ja klättrar gör dom ^^ Jodå ska lägga upp en bild senare ikväll :)
#13 OKej tack för infon :)
Jag har "tryckt" in ett helt äppelträd i min voljär så dom har hur mycket som helst att klättra i :P Men buren är tyvärr lite för liten tycker jag så vid nästa flytt kommer dom få dubbelt så stort minst :)
Låter helt underbart med hur du anpasar för dom :) Jag försöker själv göra så hemtrevligt för dom som möjligt :)
//Gustav
Min lärare gav mig ett tips på inredning till gerbiler. Hon brukade ta torvblock och lägga in i buren, gerbilerna älskade att gräva gångar i dem tills de såg ut som en ost.. Har inga gerbiler själv så jag har inte testat men det funkar säkert till andra smågnagare också.
*Putt* Någon måste ha någon rolig ide? Kom igen nu!

Jag har precis sytt ett "bursett" kan lägga ut bilder på det sedan
Ett tips från mig är handdockor från ikea som är jätte bra att hänga in i buren som sovpåsar till mina flaxpungar! haha

Någon som har testat att ställa in en sk. "strawberry pot" (en kruka med öppningar på sidorna) i buren? De ser himla latjio ut! Kan tänka mig att det kan bli poppis, men man vet ju inte förrän man testat. Har bara pyttedjur och simmdjur hemma nu så jag kan inte prova själv. En kruka lär ju inte bli så sönderbiten heller som träsaker och plast lätt blir, eller har jag fel?
Man kan "bygga" bon av vanliga blomkrukor i lera och en hammare med.
Bara att knacka upp en dörr,skorsenshål brukar redan va fixat
Jag har haft sådana bon till möss och som lekgrotta till ancistrusmalar.

#19 Oh, ja, vanliga krukor är superbra! Man får akta så att "skorstenshålet" inte är lagom litet att fastna i bara ;)

vi byggde en löv/ sandlåda (90 X 70 cm) till igelkotten (som har hela huset som bur :))
jag experimenterar fortfarande med sand och har det ganska svårt att hitta nån slags sand som skulle passa bäst, dvs som inte innehåller baby-powder (som de flesta typer kattsand) eller quartz (some de olika typer akvariesand) och inte vara klumpbildande.
jag använder nu en blandning av två olika terrariesand: sahara + flodstränder sand.
men hon verkar älska sin låda :)
#21 rätt smart ide. jag har liknande till illrarna. Men ska nog testa nått sånt på kottarna med :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

# 22 Tack :) igelkottar gillar ju både sand och rör. löv var inte så populära i början men nu tillbringar hon ganska mycket tid i löv-avdelningen.
Jag håller på med en gräslåda projekt; men det kommer att ta lite tid innan gräset vuxit tillräckligt för att tåla torka (Afrikanska igelkottar tycker inte så mycket om vatten och humiditet)
Det var hon (igelkotten) som inspirerat mig. Jag vet att många tycker att igelkottar kanske inte behöver sand; förra ägaren tyckte det samma. Men första natten hemma hos oss, gömde hon sig i en av mina jordsmutsiga "gardening" sko. Vi köpte då en vanlig plast sandlåda. Det blev kärlek vid första ögon (eller kanske näsa) kastet även om hon aldrig hade sett eller känt på sand förut (hon var nästan 2 år när vi fick henne)
#6,Jag har ett tips på hur man kan inreda väggar i voljärer mm.
Kanske inte passar alla djurarter,men kan passa i större voljärer ute i allafall…
Jag var på ett lokalt sågverk och hämtade ytved(det som blir över av stockar när man sågar bräder) om man sorterar ut dom snyggaste och spikar upp på väggen ser det ut som en tät skog.
Vill man ha snyggare stammar med grenar kan ju klyva själv, jag hittade ett naturligt hål i ett träd som jag tog hem till en tokajgecko jag hade.
Det blev ett grymt snyggt bo till den,men kräver dock att man har en skog och en motorsåg.

#24 Att gå till ett sågverk var ju ingen dum idé! Det ska jag nog kolla på nån gång.

Jag undrade om ni har erfarenhet med att använda björk grenar / björk träd till burinredning. Jag har hitta i olika källor att björk kan orsaka dermatit och andra små besvär, men har aldrig använt det själv.
de säljer några väldigt snygga björk-väggar av obehandlat björkbark och grenar på Blomsterlanded (cca 1,5 kvm) och tänkte använda såna till nya buren.
Jag har fått bjök grenar med i burar jag köpt till mina chinchillor. Dock verkar uppfattningen om varesig det är bra eller inte variera från källa till källa så jag skippade dem för säkerhets skull, men de verkar inte ha tagit skada av det hos förra ägarne iaf.:P

Björk är ju ett av de träslag man inte ska ge chillor.
Vad jag minns så innehåller björk salicylsyra vilket inte är hälsosamt för chinchillan i större mängder. Speciellt de nya skotten och de yngre grenarna innehåller höga mängder av salicylsyra.
Vill även minnas att tjockare grenar/stammar ska vara ok, men att man ska undvika de tunnare grenarna / nya skotten.
Någon kanske kan bekräfta?
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Ja det är ungefär samma som Susanna skriver som jag hört. Att tjockare grenar är ok. Men jag har ändå tagit ut alla för säkerhetsskull. Känns inte värt att ta risker när det finns så mycket andra träd:P

jag köpte typ en sådan här på ikea i går http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90176759
Mina suggisarälskar den, jag har även några fladdermöss i form av handdockor som de sover och leker med. kanon bra!

tack så mycket alla! Jag känner ungefär som Vera. Om det finns andra möjligheter, varför ta risken? Även om de väggarna var väldigt snygga, jag tänkte att det kommer att se ut som en skog i buren. det kan hända att björk är ok till sugar gliders (eucalyptus anses också som giftig för andra djur, men inte för sugar gliders), den verkar ok för de svenska ekorrarna - jag har turen att vara granne med några som kommer på besök och äter nötter, annars "leker" de i björkträden framför mitt fönster
jag tänkte om tipsen från #24 och kolla på något sågverk om jag kan få tag i lite bark (det är enklare att sterilisera i ugnen) och grenar
#31 tack också för tipset; jag ska försöka både med handdockor (även om det verkar att de föredrar mina fula, handsydda påsar istället för de snygga som jag köpte från affären; men fläddermöss kan vara spännande :)) och också den där bebis-grejen. mina behöver lite mer färg i buren. det ser ut att mer och mer studier bekräftar "color vision" i andra arter än primater. och sugar gliders (tillsammans med andra australiensiska pundjur) har ett väldigt intressant kombination av "cone cells" för röd, blå och UV (primater har röd, grön och blå)

#32 Vad intressant att de kan se UV! Finns det någon teori bakom? Många fåglar ska ju se snyggare ut i andra fåglars ögon just för att de har tappar som registrerar UV-ljus, men sugar gliders har ju ingen imponerande fjäderdräkt precis ;) Kan det vara för att lättare hitta blommor och annat ätbart som hos bin?
(Förlåt om jag kapar tråden)

Jag fick bara "off the record confirmation" om sugar gliders. Men det finns flera studier om andra pungdjur, till exempel av Catherine Arrese från University of Western Australia. Man kan också läsa ett ok översikt här http://www.sciencedaily.com/releases/2006/03/060325232608.htm
jag var väldigt förvånad att de har "color vision" at all för att de är nattaktiva djur; men "trichromatic vision" låter otroligt. Men, som du sa, de behöver hitta rätt mat och mogna frukter. samma som hos bin, fåglar och apor. "The world through the eye of the marsupial" - really tough to imagine that ! :)
veralera, har jag missat bilderna på dina ekorrar och deras bur? Tänkte nu när du har en kamera, men jag är inte inne så ofta ändå så det kanske har visats redan? 
haha nej jag har fortfarande inte lagt in några bilder:P är hos mamma är total ovän med min andre hälft så just idag passar inte att lägga in bild, vill inte hem^^
Kan gärna lägga in senare idag!! Inga problem!:D
Men jag behöver ha ett nytt bohus till dem eftersom deras gamla spruckit:S Vet någon var man köper en billig boholk tex till fåglar eller nåt? orkar inte bygga en:P
FLEEEER BURTIPS ALLIHOP:D jag tänkte ta en inrednings-inköpsrunda imorgon. Lite ikea, bauhaus osv^^

Jag vet inte om du skulle behöva såna, men jag har letat länge för något att ha på burväggarna, som skulle vara också lite enklare att städa. och hittat de här växtmattorna: http://www.adamooms.se/tradgard.html
jag tänkte beställa några bambu- och barkmattor. Jag kunde inte hitta någon annanstans som skulle tillverka så stora och de är ganska billiga jämfort med bark backgrunder som man kan köpa i reptilaffärer

jag har tänk köpa en sådan nästa runda till ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30032387 sedan ta bort metallbeslagen och borra/såga 1 stort hål i varige låda vips har man en holk man kan stda änkelt och öppna och få ut djuret om det skulle vara så att det behövs.